woensdag 11 mei 2011

Blog van Aafke (@BizarrePolitiek)



Marja van Bijsterveldt, versoepel passend onderwijs

Groot was de verbazing van mijn kant (en met mij die van vele anderen, las ik op internet), toen bleek dat het Kabinet de stijging van het aantal Zorg Leerlingen flink overdreven had. De benadering van Van Bijsterveldt vond ik nog wat vreemder; ik vind een verschil van 50% namelijk niet echt een “Futiliteit”. Dat een mens fouten kan maken wil ik wel snappen, immers waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar dat Van Bijsterveldt halsstarrig vasthoudt aan de enorme bezuinigingen terwijl we hier te maken hebben met een Fundamenteel verschil van Basisfeiten vind ik dus absoluut niet kunnen.

De hele bezuiniging van Van Bijsterveldt was namelijk in eerste instantie deels gedaan, om de volgens haar exorbitant hoge stijging van zorgleerlingen in het passend onderwijs “in te dammen”. Er blijkt dat hier een fout in is gemaakt. Hoe vervelend ook voor het Ministerie van Onderwijs, er is geen sprake van dat Van Bijsterveldt haar maatregelen versoepelt. Hoe koppig kan een minister zijn? Het gaat hier om een groep extreem kwetsbare kinderen waarbij voorzichtigheid geboden is en in plaats van dat Van Bijsterveldt staat te juichen dat er een fout is gemaakt en de enorme stijging meevalt, zet ze toch door. Ze zou het ook nog als teken van goeie wil kunnen laten zien van het Kabinet om beleid te versoepelen: de bekende, beloofde (en uitgebleven) handreiking. Een sigaar uit eigen doos, dat zou het dan wel zijn, maar dan wel eentje waar men blij van zou worden.
Ten gevolge van deze telfout kan mevrouw Van Bijsterveldt deze kinderen op zoveel verschillende manieren een handreiking doen, en toch doet ze dat niet, dat wil er bij mij niet in. Ik snap niet dat ze zo doelbewust deze kwetsbare groep in de kou laat staan. Versoepel dan op zijn minst de maatregelen nu blijkt dat je niet zoveel erop hoeft te bezuinigen. Kom de scholen tegemoet zodat zij minder personeel hoeven te ontslaan en de kinderen aan begeleiding niks te kort komen. Geef de docenten de kans om hun werk te doen. Met een verschil van 50% is er zoveel mogelijk mevrouw Van Bijsterveldt, de cijfers in uw heilige regeerakkoord zijn gebaseerd op fouten. Als je stelt dat je je vast moet houden aan dat akkoord, wees dan ook vrouw genoeg om het beleid aan te passen als er fouten zijn gemaakt.

De blog is te lezen op: krapuul.nl

1 opmerking:

  1. Het debat, wat inmiddels is aanvraagd door Boris Ham, wacht ik in spanning af.
    Eigenlijk spreekt de poll op deze site boekdelen...

    Goede blog, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen