maandag 30 mei 2011

Traan



Toen God de moeders van de kinderen met een beperking schiep, was Hij al zes dagen aan het overwerken. Een engel verscheen en zei: “U steekt wel heel veel tijd in deze exemplaren”.
“Heb je de specificaties van deze bestelling al eens gelezen? “, vroeg God vermoeid. “De moeder van zo'n kind moet buitengewoon goede ogen hebben, zodat zij steeds kan blijven zien hoe bijzonder haar kind is, ook wanneer anderen verblind zijn door de beperking”.
“Ze heeft ook veel meer energie nodig dan normaal, zodat ze nooit opgeeft, ook niet wanneer anderen dat wel doen. Haar huid moet extra dik zijn om alle onrecht te kunnen verdragen, en alle kritiek op haar opvoedingscapaciteiten. Ik heb haar zelfs een groter hart gegeven, met een groter vermogen om lief te hebben en te begrijpen”.
“God”, zei de engel terwijl ze Zijn mouw aanraakte;”U kunt beter wat rusten en er morgen verder aan werken”.  “Dat kan niet”, sprak God, “er zijn meer kinderen met beperkingen dan de wereld weet”.
De engel vloog langzaam rond het schepsel en bestudeerde het nauwkeurig. Opeens stopte ze en boog zich voorover. Haar vinger gleed over de wang van de vrouw. “Ze lekt”, zei de engel. “ Ik zei toch dat U er te lang aan heeft doorgewerkt?”
“Dat is geen lek”, zei God, ” dat is een traan”.  “Waar is die voor? “, vroeg de engel. “Ik neem aan voor verdriet en vreugde, voor zoveel opgekropte emoties, voor het botsen op zoveel onrechtvaardigheid en voor het botsen op zoveel onbegrip”, zei God.
U bent werkelijk geniaal, zei de engel. God keek somber en leunde achterover in zijn stoel. Denk je? Hij zuchtte en zei; "weet je, die traan heb ik daar helemaal niet geplaatst…"

4 opmerkingen:

  1. Dit had ik precies even nodig!!! moeder van...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi en zeker waar! Ik moet denken aan een stukje uit mijn favoriete boek (The Stand, Stephen King). Daarin zegt iemand tegen een doofstom jongetje dat God alle doofstommen vijf centimeter extra onder de gorden heeft gegeven, ter compensatie van het stukje in hun hersens wat Hij vergeten is.

    BeantwoordenVerwijderen