vrijdag 8 juli 2011

Zomerbarbecue


‘Een muts op m’n hoofd, m’n kraag staat omhoog,’zingt Mark Rutte mee. Het is weer zover. De jaarlijkse zomerbarbecue op het Binnenhof is in volle gang. Omdat slagerij Beerens uit Brabant de beste spare ribs van het land maakt, mochten ze veertig kilo spare ribs leveren. ‘Mark herkende me zelfs nog van toen hij bij mij in de winkel was, ten tijde van de gemeenteraadsverkiezingen. Meestal is het juist andersom!’ jubelt de slager.

De kopstukken van de Tweede Kamer smullen ongegeneerd. Annemarie Jorritsma legt het afgekloven bot op het conceptbestuursakkoord. ‘Piet Hein zegt wel dat hij maling heeft aan gemeenten, maar hij is mijn allergrootste vriend, hoor!’ Ik volg haar blik die blijft rusten op een ouderwetse opafiets met grote zijtassen. Op het stuur prijkt een gigantische toeter. ‘Krijg nou een opdonder! Zelfs vandaag fietst Piet Hein. Hij zal toch geen doggybag in zijn zijtassen stoppen?’

Ik mompel wat, knik instemmend en stel me verdekt op. Een zonnebril beslaat het grootste deel van mijn gezicht. Ik nip aan een gekoeld wit wijntje. Geen goedkope bocht. Kwaliteitswijn. Het mag wat kosten, de jaarlijkse zomerbarbecue. Tenslotte werkt politiek Den Haag zich uit de naad.

Voor het eerst draaft ook de groente- en fruitsector op. Ze benadrukken de vele bereidingsmogelijkheden én de frisheid van de komkommer. De komkommerhype zorgt immers voor glazige ogen, klotsende oksels en hysterische jeuk... Maxime Verhagen laat zich niet kisten. ‘Mmm…Heerlijk, die komkommersalade!’roept hij dapper. Gebiologeerd staar ik naar de krop van zijn keel. Hij legt zeker een voorraadje aan voor onze jongens in Afghanistan. De persmuskieten krabben zich achter hun oren. Voor hen geen komkommertijd. Zij verslaan het ene na het andere koninklijke huwelijk. Hele volksstammen slikken sprookjeshuwelijken nog als zoete koek.

‘Heb jij Henk en Ingrid gezien?’ schalt het over het Binnenhof. Mark Rutte legt bezwerend een vinger op zijn lippen. ‘Geert, je drinkt teveel!’ Met een stralende lach en een knipoog slaat hij Geert Wilders op de schouders. ‘Roderick en Fréderique zijn er wel. Echt een leuk bankstel.’ Even kijkt hij in het rond. ‘Jouw vrienden hebben zichzelf uit de markt geprezen. Die staan weer elke dag op de markt, haha!’

Gerda Verburg zwaait driftig. ‘Geert, ik ga een putje verder. Vlees aansnijden met Gerda. Misschien moet je ook zo’n gekleurde lok nemen. Zal je vast goed staan,’ grijnst Mark Rutte.

De zomerbarbecue spettert, sist en schroeit dicht. De dag van de Verschroeide Aarde. Prinsjesdag zal vast worden ingeluid door zeventig maagden. Mark Rutte krijgt het nog druk…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten