dinsdag 24 mei 2011

Struisvogelpolitiek?

Onderstaande brief kregen wij anoniem binnen...


Gisteren had ik wat eerder vrij.  Tegen mij collega zei ik: “Dat is mooi, dan kan ik de stemming voor het aantal zetels in de eerste kamer volgen!’’
Mijn collega vroeg: ‘’ Volg jij dat altijd heel trouw?’’ Ze keek mij aan of ik iets smerigs had gezegd.
Ik vertelde haar dat ik dat belangrijk vind, omdat het aan de politiek ligt hoe de toekomst eruit gaat zien. (ook haar toekomst)
Bij een minderheid kunnen de bezuinigingen op het onderwijs misschien geschrapt worden. Dat zou toch mooi zijn?

Mijn collega heeft niet zoveel met passend onderwijs. “Er valt voor ons niet veel eer te behalen aan mensen die niet open staan of begrijpen waar de politiek mee bezig is.”

Vaak hoor ik van mensen uit mijn omgeving ook dat het belachelijk is dat ik mij zorgen maak om kinderen die passend onderwijs nodig hebben. Veel gehoorde antwoorden zijn: ‘’ Zal vast niet gaan gebeuren…’’  of ‘’Kunnen ze niet maken…’’  
Ze denken er niet bij na wat er gebeurd als er wél bezuinigd wordt. Het zal de minister van onderwijs namelijk een rotzorg zijn wat er met onze kinderen gebeurd.

Ook hoorde ik gisteren iemand zeggen dat leerlingen met een goed IQ wel aangepakt mochten worden. Hiermee bedoelde ze downsyndroomleerlingen met een normaal IQ en leerlingen die moeilijk opvoedbaar zijn. “Sommige kinderen met een goed IQ zitten op het speciaal onderwijs en dat is belachelijk.”

Nooit gweten dat kinderen met een IQ boven de 90 naar ZMLK, MLK en LOM scholen konden. Er is toch nog altijd een indicatie nodig voor de clusterscholen?
Die indicatie wordt toch pas gegeven na goed onderzocht te hebben in welke mate het kind belemmerd wordt in het volgen van onderwijs door eventuele beperkingen?

Ben ik nu niet goed voorgelicht of kletst deze mevrouw uit haar nek?
Kortom; één van ons is onwetend, maar wie?

Is het misschien een idee om politieklessen te gaan geven op scholen? Of om leerkrachten die nu een Master opleiding volgen een spoedcursus te laten volgen over passend onderwijs?

Duidelijk is in ieder geval wel dat er nog genoeg werk ligt in het voorlichten van mensen die niet weten waar zij over praten. Helaas zijn het nou juist die mensen, die van zichzelf vinden dat ze het beter weten. Mensen die niet open staan voor de mening van een ander. Mensen die geloven in dit kabinet.  Mensen die hun kop in het zand blijven steken.
 
Ik weet niet hoe wij deze mensen kunnen bereiken en ik hoop dat iemand hier het antwoord wel weet…


7 opmerkingen:

  1. Een heleboel dingen beginnen voor mij op zijn plaats te vallen. Het onbegrip dat ouders ondervinden, waardoor de omgeving hen niet steunt. En de regering hun kinderen dwars zit. Floor Kaspers van de Gehandicaptenraad was ik vandaag rond 11.30 aan het volgen op Twitter. (Zij verdient een lintje voor haar enorme inzet!)

    Zij was net 'in gesprek' met Micha de Winter, een Hoogleraar maatschappelijke opvoedingsvraagstukken Universiteit Utrecht, lid Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling. Hij is, weet ik uit artikelen in de Volkskrant, eigenlijk gewoon een ouderwetse psycholoog die wil dat mensen als ik (of veel kinderen) geen 'label' meer krijgen. Hij verspreid 'deskundig' nieuws over de 'schade' die een 'etiket' veroorzaakt. Hij wil mensen als ik zo graag wegzetten als mensen die lui achterover leunen omdat zij weten wat er met hen aan de hand is.

    Liever wil hij dat ik niet weet hoe mijn eigen brein ongeveer in elkaar steekt.

    Terwijl ik juist zo veel beter functioneer sinds ik weet wat er met me aan de hand is. Ik kan mijn ongelooflijke, vroeger totaal onbewuste krachten nu zelfs helemaal controleren. Als ik die niet zou kennen, zou ik mijn dierbaren zelfs moeten verlaten, omdat zij last van me zouden hebben....
    Ikzelf kan zo veel beter functioneren sinds ik mijn valkuilen en sterke kanten ken....

    Afz. de ervaringsdeskundige vrouw die afgelopen vrijdag een stukje voor jullie schreef over 'harder aanpakken'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Nooit gweten dat kinderen met een IQ boven de 90 naar ZMLK, MLK en LOM scholen konden. Er is toch nog altijd een indicatie nodig voor de clusterscholen?
    Die indicatie wordt toch pas gegeven na goed onderzocht te hebben in welke mate het kind belemmerd wordt in het volgen van onderwijs door eventuele beperkingen?


    Ben ik nu niet goed voorgelicht of kletst deze mevrouw uit haar nek?
    Kortom; één van ons is onwetend, maar wie?"

    In dit geval u. Het ondervinden van belemmering in het volgen van onderwijs hangt niet alleen samen met het IQ. Daarnaast is het ook allang achterhaald dat alle kinderen met bijvoorbeeld autisme een laag IQ hebben. Mijn dochter van 10 heeft een gemiddeld IQ van 108. Haar verbale IQ ligt zelfs op 117. Zij heeft McDD, een autisme spectrum stoornis. Ze heeft 4 jaar op het regulier onderwijs gezeten en daar heb ik haar langzaam kapot zien gaan. Ze zit nu op een Pi school met een cluster 4 indicatie. Ook hier is het nog steeds erg moeilijk voor haar, maar het gaat wel beter. Zonder Cluster 4 indicatie was mijn dochter in groep 5 thuis komen te zitten. Ook kinderen met een normaal of hoog IQ kunnen de cluster 4 indicatie, met bijbehorende kleine klassen en extra begeleiding, keihard nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mevrouw bedankt voor u reactie en ik snap natuurlijk wel dat er kinderen zijn met autisme en een hoog IQ. Deze kinderen zullen vast goed aarden in een cluster 4 school, maar u praat over een cluster 4 school! ZMLK, MLK en LOM valt onder cluster 3 scholen! En die kijken naar mijn idee wel naar het IQ van leerlingen!Met vriendelijke groeten Anoniem!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht dat de grens rond de 70 zat maar je kunt niet naar ZMLK MLK met een hoog IQ, zo ook niet naar Praktijkonderwijs. Er zijn wel kinderen met normaal-hoog IQ en enorme gedragsproblemen. Daar zijn ook speciale scholen voor. Niet zo veel helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het gaat hier naar mijn idee helemaal niet om een IQ van 50, 60, 70, 80, 90, 100 of meer.

    Alle kinderen zullen de dupe worden van deze bezuinigingen en daar zal ik mijn nek voor uit blijven steken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een zoon van 15 met Asperger en een verb.IQ van 129 (en een enorme kloof met perfomaal). Hij zit op speciaal voortgezet onderwijs. Andere zoon, ook asperger, heeft een gemiddeld verb.IQ en een laag perf.IQ. Het is de vraag of hij ooit zelfstandig kan wonen/werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. er zijn in cluster 2, 3 en 4 ook scholen die zich speciaal richten op autisme met communicatie-, verstandelijke of gedragsproblematiek.

    Ook zijn er links en rechts autistengroepen.

    Het is de vraag of je er verstandig aan doet hiervoor te kiezen (te eenzijdige opvoeding enz. enz.)

    Daar kun je over discussiëren…



    Peter

    BeantwoordenVerwijderen