Tja, als je zulke grove telfouten maakt, moet er snel een ingewikkeld antwoord komen. En dat kwam er van de minister: het totaal aantal "zorgleerlingen" is met 15 % gestegen, maar het aantal leeerlingen "zware zorg" met 65%. Ja, ja.... de definitie van wat nu zorgleerlingen zijn is onduidelijk. De minister heeft al twee verschillende definities gebruikt. Bovendien: de rugzakjes waren in 2003 net ingevoerd. Natuurlijk, als je een nieuw systeem invoert, zijn er jaren later méér van die indicaties. Het is zelfs 100% meer dan in 1960! Want toen bestond het niet. Iedereen gebruikte het woord rugzak alleen rond de vakantetijd (of in militaire dienst).
Voor invoering van de rugzakjes steeg het aantal leerlingen dat naar speciaal onderwijs ging sterk. Door invoering van de rugzakjes (goedkoper dan speciaal onderwijs!!!) is die groei erg ingetoomd. Sommige schoolsoorten voor speciaal onderwijs zijn al teruggelopen (ZMLK). Succes dus! Dat was ook de bedoeling. Nu telt de minister rugzakjes en speciaal onderwijs bij elkaar op... en noemt dat zware zorg. Hoezo zware zorg? Rugzakjes zijn juist lichte zorg: enkele uren per maand begeleiding op een gewone school, in plaats van elke dag naar speciaal onderwijs!
Erger is nog dat de berekeningen niet meer kloppen. Er werd gezegd: een miljard teveel uitgegeven. Op basis van de echte getallen is dat dus klinklare onzin! Gewoon onwaar. Een leugen!
Blijkbaar strooit de minister bewust met getallen, tabelletjes en termen als zware en lichte zorg. Over etiketjes gesproken.... Daardoor snappen weinig mensen er nog wat van! Vraag gerust via deze blog! Wij weten het antwoord nl. wel! Enkele politici die de moeite nemen zich er echt in te verdiepen gelukkig ook. Helaas zijn er meer mensen in de politiek die niet gehinderd door enige kennis van zaken het spreekwoord "als een kip (of badeendje) zonder kop" veel eer aandoen en inmiddels een complete chaos hebben veroorzaakt in het onderwijs. Ouders, leraren, maar vooral leerlingen hebben daar ernstige hinder van. En, zélfs als de minister de bezuinigingen zou intrekken, feit blijft dat alle collega's met expertise op straat komen. De REC's worden immers opgeheven. Geen geld, geen begeleiders. En als men later begeleiders wil inhuren.... tja.... dan zijn ze er niet meer! Nog eentje dan: Iets met een paard achter de wagen of de put dempen als het kalf verdronken is....
Het gaat over dit onzinverhaal...
BeantwoordenVerwijderenIn beantwoording op Kamervragen in een brief van 19 april 2011 heeft minister Van Bijsterveldt (Onderwijs) de Tweede Kamer bericht over de aantallen zorgleerlingen. Zoals de minister in een eerdere brief van 31 januari 2011 schreef, is het aantal leerlingen met een indicatie voor ‘zware zorg’ sinds 2003 met 65% gestegen. Een indicatie voor zware zorg geeft recht op een ‘rugzak’ of op speciaal onderwijs. Dit percentage is correct en blijft dus ongewijzigd. De basis voor de bezuinigingen op passend onderwijs is deze forse groei. De voorgenomen bezuinigingen in het kader van passend onderwijs worden daarom op deze terreinen gezocht.
Naast de indicatie voor zware zorg zijn er ook extra middelen beschikbaar voor leerlingen met een lichte zorgvraag. Dit zijn bijvoorbeeld leerlingen die naar het speciaal basisonderwijs gaan, naar het leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) of naar het praktijkonderwijs (pro). Het is mogelijk dat leerlingen met een ‘rugzak’ (zware zorg) op een school voor speciaal basisonderwijs of op het lwoo/pro (lichte zorg) zitten. Vanwege deze overlap is er door de Inspectie van het Onderwijs een beperkte correctie doorgevoerd waarvan de Tweede Kamer op 19 april jl. op de hoogte is gesteld. Dat betekent dat in het primair onderwijs het percentage zorgleerlingen niet 9 is, zoals in de brief van 31 januari 2011 is vermeld, maar maximaal 8,8 in schooljaar 2008/2009 (zie voor een verdere toelichting de brief van de Inspectie). In het voortgezet onderwijs is het percentage 17,2 in plaats van 19,6 in schooljaar 2008/2009. De stijging tussen 2003 en 2009 van het totaal aantal leerlingen dat een indicatie heeft voor lichte of zware zorg is samen ca. 15%. Kijken we alleen naar de groep met een rugzak of een indicatie voor het speciaal onderwijs dan is de groei tegen alle verwachtingen in met 65% toegenomen.
(Bron:Rijksoverheid)