dinsdag 7 juni 2011

Anne Vernooijs: "financiële gevolgen afschaffen PGB niet te overzien!"

Mijn vriendin Anne is iemand die keihard getroffen zal worden door afschaffen van het PGB. Aanvankelijk wilde ik, onder pseudoniem, haar verhaal vertellen. Maar ze kan het veel beter zelf, en heeft dat ook heel openhartig gedaan.
Op haar site vertelt ze uitgebreid waarom we in actie moeten komen tegen die onzalige plannen en vooral waarom het meer zal kosten dan het opbrengt. Fors meer zelf.
Met haar toestemming zet ik haar eigen verhaal hier neer. Maar het loont de moeite om ook de rest van de site van Anne, die niet alleen een geweldig goede begeleidster is maar ook zeer getalenteerd als beeldend kunstenaar, te bezoeken. Zij is ook de maakster van de "barcode" die ik enkele dagen geleden heb geplaatst.
Anna's eigen verhaal
Met de huidige voorgenomen maatregelen raak ik niet alleen mijn werk kwijt, maar ook mijn zorg én mijn kind. Onbegrijpelijk voor mij en voor de vele mensen die mij kennen. Iedereen roept ook tegen mij: "maar voor jou zal dat toch niet gelden?" Helaas! Als ik de voorgenomen regels erop nalees dan blijkt dat noch ik noch mijn zoon straks nog in aanmerking komen voor een PGB. Wij hebben beiden geen indicatie voor verblijf en ook geen ZZP.
Voor mijn zoon die autistisch is en met zijn 14 jaar nog steeds op alle levensgebieden intensieve begeleiding nodig heeft gaat het zeker een uithuisplaatsing betekenen. Begeleiding zoals hij nu krijgt (bij ADL, structuur aanbrengen, begeleiding van- en naar allerlei dingen, regie- en regelzaken, leren omgaan met geld, leren omgaan met sociale contacten/sluiten van vriendschap, voorkomen dat hij zich afzondert en in zijn eigen wereldje verdwijnt) is er niet in ZIN. Ik kan hem dat niet bieden, ik doe al heel veel. Ik rijd dagelijks 100 km om hem van en naar zijn VSO school te brengen, omdat hij niet met het leerlingenvervoer meekan door de te grote hoeveelheid prikkels in de taxi en zijn angst voor drukke kinderen.. Ik ben daar per dag 3 uur voor kwijt. Ik zorg volledig alleen voor mijn drie kinderen en ik moet in mijn eentje voor een volledig gezinsinkomen zorgen. Door die combinatie kan ik de zorg/begeleiding voor mijn zoon, naast de inzet van begeleiding vanuit zijn PGB maar net aan. Zonder dat PGB overduidelijk niet meer. Reeds in 2004 werd mij ter overweging gegeven mijn zoon uit huis te plaatsen in een instelling, omdat het zo verschrikkelijk zwaar was. Met PGB heb ik dat kunnen voorkomen. Zonder PGB niet meer.
Zelf ben ik chronisch ziek. Ik heb 3 aandoeningen en ben rolstoelgebonden. Ik heb sinds 1999 een PGB voor persoonlijke verzorging en begeleiding. In het verleden bleek al dat PV via de thuiszorg niet werkte. Ik kreeg soms 14 verschillende mensen in een week aan mijn bed om mij te helpen bij mijn persoonlijke verzorging. Dit leidde tot ontzettend veel onrust in mijn gezin. Met PGB heb ik dit kunnen downsizen naar 2 mensen die mij dagelijks helpen. Doordat ik zorg voor mijn kinderen en werk moet combineren, waarbij ik dus ook mijn zoon nog iedere dag naar zijn VSO school moet brengen komen deze mensen op behoorlijk incourante tijden. Deze mensen vertrouw ik volledig en dit werkt prima voor mij. De reguliere thuiszorg kan mij deze zorg op deze manier niet bieden. Ik heb dit reeds in februari dit jaar geïnformeerd, toen ik door de maatregel dat budgethouders niet meer voor budgethouders mochten werken voor de keuze stond om te stoppen met werken of mijn PGB om te zetten naar ZIN. Daarbij kreeg ik van de 3 organisaties die ik benaderd heb te horen dat zij wachtlijsten hadden en sowieso de zorg niet per direct zouden kunnen bieden. Ik denk dat als er 100.000 PGB houders geen recht meer hebben op een PGB de toeloop naar ZIN nog veel groter zal worden en de wachtlijsten navenant langer. De kans dat ik dan helemaal geen hulp kan krijgen is dus levensgroot. en wat dan? Mijn minderjarige kinderen maar inschakelen voor de PV? Familie heb ik niet meer, vrienden en kennissen zijn mensen die ik ken via lotgenotencontact en dus allemaal mensen die in meer of mindere mate zelf afhankelijk zijn van zorg.
De conclusies die ik kan trekken n.a.v. de voorgenomen maatregelen zijn:
  1. Mijn zoon moet naar een dure zorginstelling (gesteld dat er plek zou zijn, als dat niet het geval is dan heb ik echt geen idee meer hoe we dat moeten gaan redden en gaat mijn hele gezin naar de klote)
  2. Ik moet overstappen naar ZIN (gesteld dat die overstap mogelijk is en ik niet op een ellelange wachtlijst kom) wat betekent dat ik mijn zorg niet meer kan regelen zoals ik dat wil en daardoor niet kan werken en mijn gezin niet meer kan runnen.
  3. Ik raak mijn werk kwijt, want ik werk voor PGB houders die waarschijnlijk ook (bijna) allemaal hun PGB kwijtraken en het is voor mij niet meer te combineren met de zorg die ik zelf nodig heb, omdat ZIN dat niet op die manier kan leveren. Ik kan dus een bijstandsuitkering aan gaan vragen.
De financiële gevolgen voor de staat zijn niet te overzien!
Ik heb hieronder een berekening gemaakt:
Er dus van uitgaande dat mijn kind niet thuis kan blijven wonen zonder PGB, omdat ik nu al constant overbelast ben en met mijn keel aan de kapstok hang vanwege de intensieve zorg/begeleiding die mijn zoon nodig heeft:
Een plaatsing in jeugdzorginstelling met intensieve begeleiding op alle gebieden komt overeen met een jeugdzorgplus plaats (de duurste vorm van jeugdzorg)
kosten: 125.000,00 euro per jaar. (ja echt, heb het opgezocht en schrok er zelf ook van!)
Huidig PGB van mijn zoon: 16296,57 per jaar
Dat geeft een verschil van: 108.703,43 per jaar
Omzetten PGB indicatie naar ZIN voor mij (gesteld dat er uberhaupt zorg gegeven kan worden en ik niet jaren op een wachtlijst kom, want dan komt de last bij mijn kinderen te liggen of moet ik noodgedwongen in mijn bed gaan liggen vervuilen!)
ZIN = 25% duurder, dat komt neer op 36575,20 per jaar.
Jaarlijks hou ik een bedrag van rond de 3000,00 euro over van mijn PGB vanwege het scherp inkopen van zorg. Dat stort ik netjes terug naar het zorgkantoor. Bij ZIN wordt de zorg geleverd volgens vaste prijsafspraken, er valt dus niets te besparen door de zorg goedkoper in te kopen.
Met PGB zou het dus geen 36575,20 per jaar kosten, maar 26260,16
Dat geeft een verschil van: 10315,04 per jaar.
Verder kan ik niet meer werken doordat mijn cliënten geen PGB meer krijgen en dat nu eenmaal het grootste deel van mijn werk is én ik ben overgeleverd aan de thuiszorg die gaat bepalen wanneer en door wie ik geholpen ga worden,, waardoor werkafspraken en op tijd op mijn werk zijn heel erg moeilijk gaat worden. Werken in loondienst gaat hem niet worden vanwege bovenstaande, bovendien zit ik in een elektrische rolstoel en heb ik jaaaaarenlang gesolliciteerd (en nog regelmatig) maar krijg ik alleen vanwege die rolstoel al nergens een kans. Ik ga er dus vanuit dat deze maatregel betekent dat ik terug de bijstand in zal moeten.
Kosten: 14189,64 per jaar terwijl ik nu gewoon zelf mijn geld verdien en geen gebruik maak van gemeentelijke potjes of subsidies.
Totale MEERKOSTEN door deze maatregel:
108703,43 + 10315,04 + 14189,64 = 133208,11 euro PER JAAR! aan meerkosten dus he!
Tel uit je VERLIES! Ik geef hier dus een voorbeeld van 1 gezin met 2 PGB houders!!! De meerkosten bedragen in ons geval dus al meer dan 133.000,00 euro per jaar t.o.v. nu met onze PGB's. En ookal is mijn situatie misschien een te specifiek voorbeeld, in alle gevallen zijn de kosten van ZIN en het plaatsen van een kind in een instelling groter dan de kosten van een PGB! Ik zie hierin geen winst te behalen, geen bezuiniging, eerder een adhoc beslissing die voor ontzettend veel problemen en voor ontzettend veel kosten gaat zorgen.
Bovenstaand is dan alleen nog maar het financiele plaatje. Ik heb hier alle psychische schade voor mij, mijn zoon en mijn andere twee kinderen voor het gemak nog even buiten beschouwing gelaten. Maar u zult misschien wel kunnen begrijpen dat dit zeker zijn sporen na zal laten.
En misschien zou het in mijn situatie zelfs nog wel lukken om een ZZP indicatie te krijgen, ik val regelmatig en heb dan hulp nodig om weer in mijn rolstoel te komen en dat is onplanbare zorg. Maar dan zou ik ineens in aanmerking komen voor een duurder ZZP, terwijl ik het nu prima red met het PGB bedrag dat ik krijg. Daarbij is het nogal absurd om een verblijfsindicatie te krijgen in mijn geval, als ik in een instelling moet verblijven wie gaat er dan voor mijn kinderen zorgen? Dat is de wereld op zijn kop natuurlijk!

2 opmerkingen:

  1. Het is de wereld op zijn kop! Leest het kabinet dit ook? Dit zijn de verhalen die we moeten delen. De goeden lijden onder de slechten en dat kan echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit moet zeker richting politiek. Vanavond verzamel ik weer de reacties. Een verhaal als dit maakt me niet alleen verdrietig maar ook enorm boos. Hoe durven ze zo desastreus in te grijpen in ons leven? Ik kan alleen maar aanraden laat je kind tekenen en teken de petitie. En als je daar toch bent teken dan ook de petitie http://terugnaardebossen.petities.nl!
    Miek

    BeantwoordenVerwijderen