maandag 30 mei 2011

Er kan nog meer af...NOT!


Eerst was het nog maar een gerucht wat door het ministerie ten stelligste werd ontkent;
er wordt fors gesneden in het PGB. Nu is het zoals het er nu uitziet de knalharde waarheid.
Voor 90% van de mensen die een PGB hebben, om wat voor reden dan ook, is er straks niets meer, nada, noppes, niks.

Alle belangenorganisaties staan op hun achterste benen maar of het helpt is nog maar de vraag. Jullie weten het vast al; als dit kabinet iets in zijn kop heeft gehaald blijven ze daar ook bij; al moeten ze over lijken gaan. Dat bewijzen ze de laatste tijd maar al te vaak. Eerst het 'Passend Oonderwijs', de Wajong, de WtcG aftrek en nu het PGB.

Men wordt weer teruggeworpen op de thuiszorg (die nu al niet kan leveren wat ze moeten leveren, omdat er te weinig mensen zijn, en vele malen duurder is dan een PGB hulp die je zelf kunt inhuren en kunt betalen wat jij en de hulp redelijk vindt).
Met andere woorden, hoe hard je de hulp ook nodig hebt, dit kabinet maait iedereen die hulp NODIG heeft gewoon onder de zoden. Zo ken ik er nog wel een paar. Schiet die mensen dan gelijk een kogel door de kop, voordat ze nog jaren moeten lijden zonder hulp, dat is wel zo humaan. Ik hoor iedereen denken; dat is niet aardig, wat je nu schrijft. Nee, dat klopt, maar wees gerust, ik ben er zelf ook eentje van.
Als het PGB voor mijn dochter en mij wegvallen hebben wij in ons gezin een meer dan groot probleem, zeg maar gerust een onoverkomelijk probleem. Dan is er geen persoonlijke verzorging meer voor mij en dochter, dan is er geen verpleging meer voor mij (kost dat in een ziekenhuis?)
en is er geen hulp in de huishouding meer.

Ik mag dan naar een tehuis waar ik gevoederd kan worden en dochter kan ook nergens opgesloten worden (want onderwijs is er ook niet meer). Hell NO! Wij zijn een gezin waar vele ziektes voorkomen, hebben we daarom gevraagd? Welnee, dat we hebben niet, dat 'geluk' hebben we nu eenmaal.

Wat zijn we blij met onze PGB-ers die dingen uit handen nemen die IK zelf niet meer KAN, die me verzorgen, zodat manlief zich met de kinders kan bezighouden, samen met de PGB-er van dochter. Zo houden we ons gezin draaiende en dat voelt geweldig. Eigen regie, eigen keuzes en zelfs daarin doet het soms veel pijn dat je het de volgende alweer over moet laten aan een ander omdat je opeens iets niet meer kunt wat gisteren nog wel kon.

Hebben we ze nodig? Nou en of! Komen ze graag, jazeker, temeer omdat we nog steeds postief zijn en niet bij de pakken neer gaan zitten. Maar nu, met dit nieuws over het PBG, zie zelfs ik het even niet meer.
Hoe is het mogelijk dat 76 mensen vanuit een ivoren toren beslissen over vele levens? Niet alleen over het leven van ons gezin, maar ook van dat van vele duizenden die met een beetje eigen regie en hulp nog prima mee kunnen draaien in hun eigen gezin/huis of woonomgeving?
Als dit verhaal echt doorgaat; geef ons dan maar een pistool en 4 kogels. Dan kunnen we ZELF beslissen wanneer het op is. En geloof me, dat is dan heel snel zonder hulp.
Maar kom eerst nog in aktie voóór 1 juli, de dag des oordeels. Schrijf je verhaal, maak duidelijk wat het voor jou betekent als jullie PGB wegvalt, maak stennis en bundel jullie krachten, we zullen het nodig hebben, allemaal!


4 opmerkingen:

  1. Wat ongelooflijk en ik leef diep met jullie mee (wij lijden er in onze situatie niet onder). Laf om de kwetsbaren en hun naasten driedubbel te pakken.
    Kort geleden las ik overigens dat zelfs Neanderthalers voor kwetsbare mensen zorgden....
    AnnaPO

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij het lezen van dit verhaal moest ik slikken, maar begreep ook ineens weer waarvoor we het het Platform Verontruste Ouders hebben gericht.

    Eigenlijk is het ongelofelijk triest dat dit nodig is...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ongelovelijk wat dit voor gevolgen heeft. Zelf zitten we ook met de handen in het haar, want werk parttime om begeleiding te kunnen geven, en er is hulp nodig op school en bij het werk, en straks bij het wonen. Uberhaupt is begeleiding nodig om onze kinderen een beetje staande te kunnen houden in de maatschappij. De zorg en begeleiding was met PGB precies op maat, want sloot aan bij de hulp en begeleidingsvragen ipv het standaardpakket van een instantie waar we niet zoveel aan hadden maar die wel duurder was.
    20 jaar strijd voor eigen regie, inspraak, samenspraak. In 1 maand tijd overboord gegooid. Ouders stellen niks meer voor en zijn geen partner meer bij onderwijs maar hebben ook geen zeggenschap meer over zorg en begeleiding
    Het is te erg voor woorden.

    MAAK DUIDELIJK WAT HET GAAT BETEKENEN ALS PGB WEGVALT. Het ouderplatform verontruste ouders zal de reacties verzamelen en dagelijks mailen naar de Tweede Kamer leden. Samen met de boze brief die wij hebben opgesteld (zie elders dit blog). Mail uw reacties naar m.wijnbergen1@chello.nl
    Op www.pgb.nl een soortgelijk initiatief. Maar ik vraag u: doe beide. Gewoon kopieren! Ons is nl. gebleken dat luisteren niet de sterkste kant is van onze geachte afgevaardigden...
    Miek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog niet helemaal duidelijk wat het gaat betekenen voor de twee buitenshuis wonende gezinsleden. Zonder PGB komen ze waarschijnlijk weer naar huis.
    We hebben gewoon geen plaats voor twee extra volwassenen.

    Onze inwonende gehandicapte zoon heeft geen PGB en de hulp die we hebben is dus nothing, nada, niets.
    Het scheelt dat hij niet meer naar school kan, want dan had ik het niet vol kunnen houden. Je moet als ouders zo verschrikkelijk alert zijn, mensen aansturen en de school op de vingers kijken, heb ik gemerkt.
    Ik heb geen baan, we leven op één inkomen.
    Momenteel is er één uur per week externe aandacht voor mijn zoon door een vrijwilligster. Het feit dat zijn ontwikkeling stil staat is tot haar doorgedrongen en ze zal binnenkort afzwaaien.
    Wij zijn er allemaal aan toe dat hij buitenshuis gaat wonen. Begeleid, met een paar andere klassiek autisten of zo. Daar is nu echt geen geld meer voor.
    De keus is dus een inrichting of thuis. Dan is de keus duidelijk nietwaar?
    Mijn beroep zal ik waarschijnlijk nooit op een leuke manier kunnen uitoefenen.........

    BeantwoordenVerwijderen