maandag 18 februari 2013

column Suzan ADHD-netwerk over pesten

Mooie column van Suzan over pesten. Ik was vroeger ook anders. Gelukkig kon ik het goed vinden met de jongens maar de meisjes waren soms ronduit gemeen. Vooral het buitengesloten worden vond ik naar. Jongens waren toch een stuk minder gecompliceerd. Nog snap ik het niet altijd neem zoiets als roddelen. En dan niet per se kwaadaardig maar wat heeft dat nou voor zin?

Het is goed om het onderwerp bespreekbaar te maken. Gelukkig hebben mijn kinderen er geen last van. De een reageert gewoon niet of slaat er na drie keer waarschuwen op als het na de derde keer nog niet stopt. Nu ze ouder worden is dat ook anders. De oudste slaat er vrijwel meteen op. Niet dat we daar blij mee zijn en hij heeft ook vele behandelingen gehad maar het geeft hem wel een bepaalde status dus de meesten kijken wel uit hem uit te dagen. Meestal komen ze ook voor gepeste medeleerlingen op maar oudste heeft 'voor de lol' ook eens met een  andere 'grapjas' een fake-hyves account aangemaakt met onzinnige berichten. Zoon heeft toen met ons een stevig gesprek gehad en hij had er echt spijt van. Hij had er niet bij stilgestaan het was toch maar een geintje. Op school hebben ze een werkstuk over cyberpesten moeten maken en er heeft een gesprek tussen de drie heren plaatsgevonden.

Kinderen die gepest worden zijn vaak kwetsbaar. Neem nou die foto van dat jongetje Anass, ik word er meteen door vertederd maar je snapt ook dat hij slachtoffer was. Het meest verschrikkelijke vind ik dat die kinderen kennelijk nergens terecht konden. Wellicht uit schaamte. Het moeilijk vinden iemand in vertrouwen te nemen. Wat een eenzaamheid. En ook als het wel gezien wordt is het kennelijjk toch niet te voorkomen dat een gepeste zelfmoord pleegt.

Maar ook de daders van pesterijen hebben het vaak moeilijk. Ook zij moeten geholpen worden zich anders te gedragen. Zowel thuis als op school maar ook op een club moet er openheid over zijn. En op school een goed pestbeleid. Er wordt door staatssecretaris Dekker naar gekeken zodat een pestprotocol meer is dan een aviertje in de la (i.s.m. kinderombudsman)

http://www.adhdnetwerk.nl/ADHD.aspx?id=549&idblog=89

Geen opmerkingen:

Een reactie posten