zondag 26 februari 2012

Buitenhof passend onderwijs

In Buitenhof een item over passend onderwijs o.l.v. Clairy Polak. Wat betekenen hervormingen/bezuinigingen voor leerlingen en docenten? Passend Onderwijs: gewone scholen zijn verantwoordelijk voor leerlingen met verschillende zorgbehoeften. Er wordt 300 miljoen bezuinigd. Aan tafel een leerkracht basisonderwijs van een school in Amsterdam, groep 8, een ambulant begeleidster regio Twente Oost-Gelderland en iemand die scholen begeleid in het proces passend onderwijs. Zij is verantwoordelijk voor leerlingen met een gedragsstoornis. De coach voor scholen is voor goed onderwijs voor alle leerlingen in de eigen woonwijk. Zorgleerlingen zitten nu op het speciaal onderwijs, en in het regulier onderwijs. Echter de extra hulp, geld, begeleiding en hulpmiddelen: het rugzakje, een persoonsgebonden budget in onderwijs, gaat verdwijnen.
De docent verteld. Nu al zitten leerlingen in de klas met een kleine zorgvraag (vaak 1 vak op een ander niveau of bijv. dyslexie) en met een grote zorgvraag (leerlingen die veel aandacht nodig hebben bijv. kinderen met autisme). Toevallig heeft deze leerkracht voorheen in speciaal onderwijs gewerkt en ook een speciale opleiding gevolgd maar de meeste leerkrachten hebben dit niet. De leerlingen krijgen nu al les op verschillende niveaus. Er is een zwakke groep, een middengroep, en een slimme groep. De zwakke leerlingen krijgen uitleg, de middengroep en slimme groep moeten dan ook aan het werk zijn. Dan uitleg aan de middengroep maar dan moet de slimme groep en de zwakke groep inmiddels wel bezig zijn. Ondertussen steeds rondjes lopen om kinderen te helpen en te motiveren. Dan uitleg aan de slimme groep. Ondertussen moet je leerlingen met een speciale zorgvraag bedienen. Het beroep leerkracht is topsport, je moet voortdurend overal op letten. De docent is niet tegen passend onderwijs. Je moet kijken wat elke leerling nodig heeft. Door de bezuinigingen komen er 3 leerlingen per klas bij. Alleen al met de rapporten ben je dan gemiddeld 6 uur langer bezig.
De ambulant begeleidster raakt haar baan kwijt. Bijv. leerlingen met autisme komen erbij. Zij hebben bijv. moeite met planning. Dat vraagt veel kennis van de leerkracht. Dit terwijl de ondersteuning van de ambulant begeleider wegvalt.
De coach: stel dat de 300 miljoen bezuinigingen van tafel gaan, verandert er dan wat aan jouw vaardigheden? Er is een industrie aan Rugzakjes ontstaan, dat is niet goed. De ambulant begeleidster vindt het ook goed dat er wat verandert. Maar door de bezuinigingen komen er minder kinderen in het speciaal onderwijs, de klassen worden groter en er is geen extra hulp. De coach: de vraag om ondersteuning vervalt, de leerkrachten moeten het zelf gaan doen. De PABO bereid de leerlingen onvoldoende voor op deze uitdagingen passend onderwijs. Zij ziet bevlogen leerkrachten. Zij is het niet eens met het enorme tempo. Leerkrachten voelen zich onvoldoende vaardig, aldus de docent. Dit wordt een ramp! Stop het geld van prestatiebeloningen in het passend onderwijs.
Deze bezuinigingen hebben ook invloed op gemiddelde kinderen op het regulier onderwijs.
De ambulant begeleidster stelt dat expertise nodig blijft. Zelf heeft zij een dochter met Asperger, die dankzij ambulante begeleiding haar HAVO diploma heeft gehaald. Aan leerkrachten werd uitgelegd wat Asperger is en hoe je daarmee om kunt gaan. Zij is geholpen o.a. bij planning. Zij voorziet dat kinderen met gedragsproblemen straks thuis komen te zitten. Met name problemen waar leerkrachten problemen mee hebben zoals ADHD.
Leerkrachten moeten individuele aandacht plannen. Daarvoor moeten leerkrachten opgeleid zijn (coach). Docent: leerkrachten gaan voor kinderen die veel aandacht nodig hebben klusje verzinnen, bijv. de concierge helpen, zodat de rest van de klas rustig aan het werk kan gaan.
Coach: het is de taak van de leerkracht met elkaar te leren omgaan. Er zijn alternatieven om de kwetsbare groep te helpen. Scholen zijn over het algemeen onvoldoende voorbereid, hoewel er wel goede voorbeelden zijn. Leerlingen begeleiden mogen jullie zelf doen, daar is men zich onvoldoende van bewust.
Als risico's worden genoemd dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat, dat zorgleerlingen minder goed onderwijs krijgen, toename van het aantal thuiszitters. Coach: er is behoefte aan positieve verhalen. De docent roept iedereen op 6 maart te staken.

Het is jammer dat het programma eigenlijk te kort is voor veel diepgang, al zijn er zeker goede punten gemaakt.
Wat ik bijv. mis zijn de gevolgen voor de reguliere gemiddelde leerling. Als er veel aandacht nodig is voor zorgleerlingen heeft dat zeker gevolgen voor niet-zorgleerlingen. Maar ook wat de gevolgen zijn als een zorgleerling de nodige aandacht nodig heeft, toegespits op zijn/haar persoon, en die onvoldoende krijgt. Als ouders weten we allemaal dat dat meestal tot gevolg heeft dat probleemgedrag toeneemt. Worden zij daardoor niet een extra buitenbeentje. Geplaagd met hun probleemgedrag?
Geheel onbesproken bleef de slecht geregelde ouderpositie. Wellicht vanavond VPRO nl 2 kwaad bloed met Maddy Hulshof

1 opmerking:

  1. Positieve ervaringen, die hebben wij! Dankzij ambulante begeleiding een naar verhouding zelfstandige, vrij zelfverzekerde tiener met een vorm van autisme die straks kan gaan studeren. Puur omdat hij het geluk heeft dat hij net geen last krijgt van bezuinigingen...
    Hij kon vroeger amper naar school en stond op lange wachtlijst speciaal onderwijs.
    Een moeder

    BeantwoordenVerwijderen