dinsdag 20 september 2011

onderwijsraad

Vandaag ontving ik de nieuwsbrief Passend Onderwijs van het Infopunt Passend Onderwijs. Daaruit een overzicht van de aanbevelingen van de Onderwijsraad.

In haar advies Passend onderwijs voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte waarschuwt de Onderwijsraad het kabinet om de Wet Passend onderwijs niet overhaast in te voeren, zodat het onderwijsveld de tijd heeft om de noodzakelijke voorbereidingen te treffen. De Onderwijsraad noemt in het advies een termijn van twee jaar. Dat zou betekenen dat de wet pas in augustus 2014 wordt ingevoerd.
De Raad pleit bij de invoering voor een landelijke regievoering. Een goede informatievoorziening en ondersteuning zijn daarbij onontbeerlijk.
De Raad beveelt het volgende aan:

-kies een langere tijdshorizon bij de invoering van de Wet Passend onderwijs om scholen en besturen de mogelijkheid te geven de benodigde randvoorwaarden te creëren en vanwege de onduidelijke rol van de gemeenten
-neem op korte termijn concrete maatregelen om deskundigheid van aankomend en zittend onderwijspersoneel te verbeteren, met name in het voortgezet onderwijs
-versterk de positie van ouders in verband met sluitende overgangen van leerlingen waardoor elke leerling onderwijs krijgt ook in periodes van transitie
-laat het referentiekader op een aantal criteria en aan de hand van een toetsingskader (doelen, eenduidigheid, praktische uitvoerbaarheid, uitvoeringslast, knelpunten, gevolgen, juridische houdbaarheid) toetsen, alvorens over te gaan tot landelijke implementatie
-neem onduidelijkheid over zorgprofiel weg wat betreft inhoud, strekking en betekenis daarvan. Maak duidelijk voor wie de profielen gelden en welke rol de profielen hebben bij de toekenning van extra zorgmiddelen aan de school
-waarborg bovenregionale zorg die niet op het niveau van elk samenwerkingsverband aanwezig kan zijn
-vervang het handelingsplan niet door het ontwikkelingsperspectief, maar maak het
ontwikkelingsperspectief integraal onderdeel van het handelingsplan
-creëer meer duidelijkheid over leerlingenvervoer voortgezet speciaal onderwijs
regel budgetfinanciering en verevening goed. Breng het leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs meteen onder bij de nieuwe toewijzingssystematiek.
-Breng financiële gevolgen van de verevening in kaart en breng waar nodig correcties aan
-zorg er voor dat het inspectiekader recht doet aan de regionale variëteit in procedures en afspraken rondom zorg
-zorg voor een zorgvuldig implementatieproces (informatie, communicatie, ondersteuning en dergelijke) onder landelijke regievoering
-pas het wetsontwerp op onderdelen aan:
* neem op dat school en ouders overeenstemming moeten bereiken over het ontwikkelingsperspectief
* vervroeg de termijn van het opstellen van een ontwikkelingsperspectief naar vier weken
* regel besluitvormingsprocedures op het niveau van het samenwerkingsverband met aandacht voor de rechtsbescherming van de minderheid
* geef de toepasselijkheid van de voorschriften van de Wet goed bestuur ten aanzien van de scheiding van intern toezicht en bestuur ten hoogste een facultatief karakter
* regel medezeggenschap over besluiten op het niveau van het samenwerkingsverband vanuit de aangesloten bevoegde gezagsorganen
* zorg ervoor dat een onderwijsinstelling die onder de WEB valt ook een onderwijskundig rapport van een leerling uit het voortgezet speciaal onderwijs krijgt
* regel dat een residentiële instelling invloed heeft op de noodzaak tot toelating tot een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.
Het rapport kunt u downloaden van de website
www.onderwijsraad.nl.

De ECPO presenteert een rapport waaruit blijkt dat leerkrachten totaal niet klaar zijn voor passend onderwijs. Over de grenzen van de leerkracht. Als leerkrachten er niet achter staan gecombineerd met alle bezuinigingen is dat een gevaar voor het onderwijs. Het ontbreekt leerkrachten aan vaardigheden en ondersteuning. Tel daar de bezuinigingen bij op en je snapt dat dit behoorlijk demotiverend zal werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten