donderdag 17 januari 2013

opgebrand en dan? praten MET mantelzorger

Onderstaand een mail namens het Platform Verontruste Ouders over het helaas voor velen bekende verschijnsel burn-out

Beste mensen van Mezzo,
Zelf ben ik mantelzorger van twee kinderen met een licht verstandelijke beperking en autisme en samen met Angelique Bergsma hebben we het Platform Verontruste Ouders.
Wij hebben heel veel contact met andere mantelzorgers en ondersteunen elkaar met name via social media.
Zelf hebben we ook te maken gekregen met het verschijnsel burn out. Soms wordt het te zwaar om jezelf altijd op de tweede plaats te zetten en in het belang van de kinderen te denken.
Ik mantelzorg daarbij ook voor mijn moeder met dementie en mijn broer met zware geestelijke handicap en klassiek autisme.
Heel regelmatig valt in onze omgeving iemand uit. Je krijgt allemaal rekeningen gepresenteerd voor het intensief zorgen, het zoeken naar oplossingen en als die rekeningen zich blijven opstapelen sta je plotseling in het rood. Lichaam en geest willen niet meer en het zijn vooral de moeders die met tegenzin op de stoel bij de dokter belanden.
Nou moet ik zeggen dat de optelling van vage klachten door de meeste huisartsen goed herkend worden. En ze zijn het hartgrondig met je eens dat er NU iets moet gebeuren.
Maar dat is lastig. De oplossing ligt bij jezelf, jij bent diegene die iets kan veranderen. Maar de zorg gaat gewoon door. En eigenlijk kan je het weer alleen uitknobbelen.
Je ziekt eens een weekje uit en als je geluk hebt kun je je herinneren wat je ooit ook alweer leuk vond voor de zorg voor jezelf momenten. Een fototoestel ligt te verstoffen of de boekenkast herinnert je eraan dat je ooit een fervent lezer was.
Ik weet van cursussen de zorg de baas maar die cursus stroomt ook op bepaalde momenten in.
Hoe kunnen die mensen, veelal moeders, nu geholpen worden? Is daar een zelfhulpboek voor. Is er iemand die ze daarbij kan begeleiden. Welke hulp is mogelijk?
Vanuit eigen kracht ken ik de mogelijkheid het netwerk bijeen te krijgen en daar oplossingen te vinden. Maar dat heeft ook grenzen. Bovendien zit je bij autisme ook nog met de noodzaak van vaste bekende mensen die de kinderen al kennen voordat een noodsituatie ontstaat. Je kunt de zorg niet simpel overdragen.
Wat ik te vaak om me heen zie is dat de mensen naar huis gestuurd worden met de boodschap u moet het rustiger aan doen en u moet meer om u zelf geven. Maar dan?
Welke tips en adviezen kunt u deze mensen geven?
Soms is het nodig dat er letterlijk even afstand genomen wordt en vanuit een rust situatie een plan bedacht wordt voor de toekomst om te voorkomen dat het weer zo ver komt.
Maar de grote vraag is dan wie er voor de kinderen zorgt. Mensen zien op dat moment vaak geen oplossing.
Soms zijn mensen heel erg geholpen met een vaste oppas/begeleider waardoor er meer ruimte voor jezelf en activiteiten ontstaat.
Maar waar vind je die en daarbij worden de mogelijkheden vanuit een PGB sterk beperkt.
Soms is het ook een probleem waar mensen op dat moment geen energie meer voor hebben zoals een school die geen adequate hulp en begeleiding kan bieden waardoor een andere school gezocht moet worden, of een herindicatie die afgekeurd is. Dan is praktische hulp heel fijn.
Te vaak wordt er voor de mantelzorger gedacht en ingevuld en niet aan de mantelzorger gevraagd waar hij/zij behoefte aan heeft.
Waarmee oplossingen worden bedacht die voor die persoon niet echt helpen of die niet werkbaar zijn.
In de zorg wordt het allemaal bedacht voor de mantelzorger u mag dit u mag dat maar dat niet. Terwijl elke situatie weer anders is. Laatst zagen we Van Rhijn weer in beeld.
Mooi en aardig maar vraag het de mensen zelf waar zij behoefte aan hebben. Praat niet over maar met de mensen.
Ik zie uit naar jullie reactie
Graag gaan wij over deze punten in gesprek
Miek Wijnbergen
ook namens Angelique Bergsma
Platform Verontruste Ouders
m.wijnbergen1@chello.nl

VNG wil onderzoek naar overheveling zorgtaken gemeenten

Gemeenten hebben onvoldoende zicht op wat de decentralisatie gaat betekenen voor haar burgers. Niet alleen moeten gemeenten de zorgtaken w.o. jeugdzorg en awbz zelf uitvoeren, zij krijgen ook te maken met forse bezuinigingen hierop http://www.zorgvisie.nl/Financien/Nieuws/2013/1/Gemeenten-willen-onderzoek-naar-overheveling-zorgtaken-1149111W/?cmpid=NLC|zorgvisie|2013-01-16|Gemeenten_willen_onderzoek_naar_overheveling_zorgtaken

woensdag 16 januari 2013

reactie autisme wat nu! op over autisme heengroeien

Met deze reactie ben ik blij, erg duidelijk! Is overigens een goeie site er is ook adhd.watnu.nl http://autismewatnu.blogspot.nl/2013/01/er-overheen-groeien.html

column Maddy Hulshof met je rug tegen de toekomst

Prachtige column van Maddy Hulshof over haar zoon Gijs weer...ik word er helemaal blij van! http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/18082_glimmend_plaatje/

kinderen kunnen over diagnose autisme heengroeien

Op de site van Balans een stuk over kinderen waarbij op latere leeftijd de diagnose autisme niet meer geldig is. Zelf zet ik hier vraagtekens bij. Ik hoor en zie om me heen volwassenen die steeds meer met autisme worstelen. Mogelijk ook omdat je minder flexibel wordt. Ik denk dat het wel goed mogelijk is dat iemand er steeds beter mee leren om heeft leren gaan en geleerd te compenseren. Maar vaak kost het heel veel energie je steeds aan te moeten passen. Maar als de omstandigheden gunstig zijn zoals bijv. een goeie werkplek en relatie dan veronderstel ik dat het mogelijk is dat de kenmerken naar de achtergrond verdwijnen.
Ik heb  ook vragen over het onderzoek. Hoe kan men nu bepalen dat een diagnose van toen als of niet juist gesteld is? En hersenen die zich aanpassen, andere verbindingen leggen. Het is in ieder geval zeker interessant. Ik waarschuw wel voor valse hoop. Ik denk dat in de meeste gevallen kinderen ook later last van hun autisme zullen hebben en dat een diagnose voor het leven is. Maar we moeten dergelijk onderzoek zeker volgen! http://www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2013/januari/sommige-kinderen-groeien-over-autisme-heen/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&utm_campaign=landelijke+oudervereniging+balans

dinsdag 15 januari 2013

verslag als normaal ander is

Gisteren heb ik het symposium Als Normaal Anders Is bezocht in Alkmaar (AFAS Stadion). Dit symposium wordt jaarlijks georganiseerd door Gedragpunt en Helioskoop. Een goed georganiseerd symposium en een inspirerende dag. Hoewel de dag zich richt op mensen die werkzaam zijn in het onderwijs was het voor ouders ook erg interessant. De presentaties zijn deels al beschikbaar op www.alsnormaalandersis.nl

Ik heb moeten kiezen tussen verschillende workshops en dat was geen makkelijke klus. Het waren alle vier goeie workshops doorspekt met humor en prettige sprekers. Hieronder een verslag

IVO MIJLAND- DE KRACHT VAN KLAGENDE OUDERS
(er is ook een gelijknamig boek)

Bij binnenkomst worden we getracteerd op een dia van Elias, een boegbeeld om over te klagen. Elias heeft gezegd dat de wekelijkse lesuitval te wijten is aan tandartsenbezoek van leerkrachten onder lestijd.
Bij klagen moet je erachter zien te komen wat het verlangen is.
Waarom klagen mensen?
Ivo geeft als voorbeeld de postcodeloterijprijs die in zijn dorp gevallen is. De wijkprijs was een kleurentelevisie. Er is veel over geklaagd.
Ik heb er al een gekocht, wat moet ik met twee televisies, ik moet het ophalen te voet of per fiets, ik wil liever een fiets, niet HD of 3D, 7 loten zijn 7 t.v.'s

Klagen is verbinding maken. Baby's maken al een zacht jammerend geluid.
Soms is het niets, soms is het een boodschap die er echt iets toe doet.
Leerkrachten zijn geneigd er iets van te vinden en willen bewijzen dat ouders het verkeerd zien. Men gaat argumenten geven.
Als voorbeeld wordt het verhaal verteld van het hondje dat voor een tandsteenverwijdering kwam en in de dierenkliniek niet alleen zijn tandsteen kwijtraakte maar ook zijn balletjes. Het baasje klaagde want hij speelde elke avond met de ballen van de hond en dat kon nu niet meer. Er is een hondenfluisteraar bijgehaald en de hond gaf te kennen dat hij het niet erg vond. Baasje eiste naast een klein bedrag ook 1500,- schadevergoeding want door de commotie was het echtpaar aan vakantie toe. Uiteindelijk verloor het baasje de eis en moest zelfs het kleine bedrag teruggeven aan de dierenkliniek.

Een andere reden voor klagen is het mee willen doen, erbij horen. Het is een schreeuw om verbinding.
Blijf in verbinding nooit terugklagen.
De basishouding moet zijn: Fijn dat u klaagt! Klagen is beter dan roddelen (het niet rechtstreeks klagen).
Zie klagen als kans, een aanzet tot verbetering. Een poging om verbinding te maken. Het is een gratis advies. De klagende ouder is ambassadeur: ze lossen het goed op!
Het is een poging tot samenwerking.

Kijk naar jezelf bij klagen. Jouw gedrag heeft effect. Ook al vind je het onrechtvaardig: erkennen ipv negeren. Als de basishouding goed is dan kun je erover spreken. Niet verwerpen. Erkennen is o.k. Probeer het niet te begrijpen want soms zit je ernaast.

Wat is het perspectief van de ouder? Wat is zijn/haar werkelijkheid? Erkenning is niet hetzelfde als gelijk geven. Zeg ja tegen de kijk die de ander op de werkelijkheid heeft. Ouders kunnen gelijk hebben. Als je gezien wordt in je leed dan word je meegaander. Bedenk ook: soms laat de klagende ouder een klein stukje zien en zit er een heel verhaal achter.

ik plus jij min - ik plus jij plus
ik min jij min - ik min jij plus

Communiceer positief.
Ouders hebben ten diepste de intentie om iets beter te maken. Bied ouders een luisterend oor. Bij het luisteren maak je endorfine aan (maakt milder en zachter)

AB HELIOSKOOP - JE KRIJGT WAT JE GEEFT EMIEL VAN DOORN

Elke dag ontmoet je mensen. Het is je eigen keuze om de ander op zijn/haar kwaliteiten te zien, aan te spreken en te ontwikkelen.
In Nederland bestaat geen opleiding op Masterniveau om krachten en kwaliteiten in leerlingen te zien (mens centraal). Opbrengstgericht werken staat in Nederland centraal. Vandaar dat Emiel zijn opleiding in het buitenland heeft gedaan.
We zijn zo getraind om te kijken wat er fout gaat dat we vergeten te kijken wat er goed gaat. Beperkingen staan centraal. Emiel wordt daar verdrietig van.
Hij is een voorstander van passend onderwijs  als men het doet zoals het er staat. Van beperkingen/problemen naar mogelijkheden. Van een medisch model naar een sociaal model.
Emiel heeft ontwikkelingspsychologie gestudeerd.
In Nederland werken leerkrachten ontzettend hard, we hebben de hoogste werkdruk aldus OESO.
In Japan doen ze hetzelfde en in Finland beter met 200 uur minder.

Dyslexie is een probleem van de klas niet van de leerling en leerkracht.

We moeten omgaan met verschillen.
Handelingsplan versus individueel ontwikkelingsperspectief.
In een handelingsplan staat de gebruiksaanwijzing door een deskundige. De leerkracht staat centraal en is verantwoordelijk. Een ontwikkelingsperspectief is individueel, het wordt samen met de leerling geschreven. De leerling staat centraal. Welke mogelijkheden heeft deze leerling om...? De leerling is verantwoordelijk samen met ouders en leerkracht(en).

Vroeger dacht ik dat mijn grenzen mijn beperkingen waren Loesje

De relatie gaat voor onderwijs.
Veel leerlingen houden informatie voor zich
Wie heeft de macht, de leerling is de client.
Hij is voor grenzen, niet voor straffen en belonen.
Een relatie definieer je op basis van kwaliteiten.
De veiligheid van het kind is belangrijker dan docent, dat is raar.
Eerst moet de docent zich veilig voelen.

Het kind moet probleemeigenaar worden. Kijk eerst naar kwaliteiten. Met welke kwaliteiten moet je de wereld in? Als je niet voor iemands kwaliteiten gaat, moet je van zijn gebreken afblijven (Emiel van Doorn). Spreek aan op kwaliteiten. Kwaliteiten is de relatie. Dit is medierend leren.

Vanaf 2014 geen Inspectie. Je kunt je eigen visie definieren en daarop gaat de inspectie afrekenen. Hoe je naar een diploma werkt maakt niet uit mits goed gedefinieerd en gepubliceerd. De kijk op passend onderwijs is op het negatieve gericht. Hoe kun je het kind helpen en de maatschappij insturen. Je mag samen fouten maken.
Tegenwoordig gaat het om succeservaringen. Doordat kinderen geen fouten meer mogen maken ontstaat faalangst. De maatschappij rekent ook af op fouten.
Ook de leerkracht maakt een fout in de relationele sfeer. Die maakt een te moeilijke som. Alle cognitieve functies zijn qua structuur bij de geboorte aanwezig maar (nog) niet functioneel. IQ is een cijfer niet de oorzaak. Stel er is een IQ van 80 hoe die 80 is samengesteld is voor ieder kind weer anders.
Gedrag is belangrijker dan leren.

SEMINARIUM VOOR DE ORTHOPEDAGOGIEK DR C.W. VAN OVERVELD
ESCALEREND GEDRAG: HERKENNEN EN HANDELEN
Coordinator Expertisecentrum Gedrag @kvoverveld. Gedragsdeskundige, twitteraar, auteur
Boek Groepsplan Gedrag

Fases acting out model (aflezen in tijd en intensiteit) van Colven.
1. basisrust
2. trigger
3. agitatie
4. versnelling
5. uitbarsting
6. de-escalatie
7. herstel

Basisrust: cooperatief gedrag, lichte correcties
Trigger direct en indirect. Indirect weet je vaak niet bijv. eenzaamheid, wat heeft een kind allemaal in haar/zijn rugzak
Agitatie: emotionele onrust. Ongericht (doelloos) onrust. Of afsluiten of ongericht heel actief.
Versnelling: Gericht gedrag (gericht op provoceren). Uitlokkend. Point of no return. Als hier niet wordt ingegrepen loopt het volledig uit de klauw.
Uitbarsting: controleverlies. Stress blokkeert gedachten, je kunt niet meer normaal denken. Internaliserend (agressie gericht op zichzelf bijv met hoofd tegen de muur bonken of zichzelf met een pen steken) of externaliserend (naar buiten gericht zoals met dingen gooien, een ander aanvallen
De-escalatie: Verward, adrenaline komt langzaam tot stilstand. Geen focus. Anderen beschuldigen. In deze fase de leerling laten
Herstel: Rust komt weer. Nabespreken. Behoefte aan stom repetitief werkje. Weinig zin in interactie

Basisrust werkt rustig aan taak, cooperatief en geen spanningen zichtbaar. In deze fase goed onderwijs. Regels en gedragsverwachtingen. Klassenmanagement. Minimale aandacht aan negatief gedrag. Preventiegesprek. Het is duidelijk wat je wilt horen.

Trigger kan van alles zijn. Goede ontvangst. ABC schema. Patronen. Strategie voor leerlingen: leer leerlingen hoe om te gaan met trigger.

Agitatie. Actief gedrag = onrustige handen en ogen, wispelturig gedrag, geen concentratie. Passief gedrag: staren, dagdromen, geen oogcontact 1-woordzinnen. In deze fase: empathie, alternatief gedrag. Rust, focus op taak. Scheiden van trigger afleiden. Soms visueel. In deze fase kun je kind ook vragen of er behoefte is aan een time-out

Versnelling: Vijandigheid in taal en lichaamshouding provoceren, zeuren, schelden, werk weigeren.
Keep the flow of instruction. Gedragsverwachting en consequenties. Ruimte geven. Langzaam bewegen en praten. Keuze geven. Lage stem. Het kind moet vantevoren weten wat de consequentie is.

Uitbarsting. Naar buiten of naar binnen gekeerd gedrag. Zorg voor een plan. Veiligheid. Klas evacueren. Geen gesprek aangaan. Mogelijk fysiek ingrijpen. Voorspelbaar: wat gebeurt er als het escaleert. Veiligheid moet gewaarborgd zijn. Weerbaarheidstraining

De-escalatie. Verdwaasd, nabijheid zoeken.
Afzonderen. Toezicht. Geen olie op het vuur gooien. Herhalende taken (steeds zelfde opdracht) Instructies geven.

Herstel: Debriefen wat is eigenlijk gebeurd. Consequenties uitvoeren. Gedragsverwachtingen, plan.
Zeggen wat je doet en doen wat je zegt.

DE KRACHT VAN AANDACHT. DOE NIET ZO STOM...PETER MOL
Orthopedagoog, directeur Gedragpunt

Gedrag van leerkrachten heeft enorm grrote invloed op kinderen.
Als een kind zegt rotjuf dan is je eerste gedachte ik sla je kop eraf. Erken dat gevoel bij jezelf.
Als een kind een probleem heeft en het lukt je om ermee aan de gang te gaan, en als het dan goed gaat dat maakt je als leerkracht echt trots.
Peter stond met nieuwe ouders op het schoolplein te vertellen over veiligheid etc. Een leerling begroet hem met een 'ouwe rukker' Daar stonden de ouders van te kijken maar Peter dacht yes! er is goed contact!
Met het passend onderwijs moet een kind met problemen passen in het gewone onderwijs. Soms lukt het rekenen niet maar heeft een kind talenten te over.
We moeten met beide benen op de grond blijven: wat is passend?

Wat is ouderbetrokkenheid? Zoveel mogelijk ouders in de school of goed contact? Voorbeeld van Ivo Mijland: een kind kreeg strafwerk en bracht de volgende dag een briefje mee met de tekst: ik vind dat mijn kind geen strafwerk hoeft te maken. Briefje terug met reactie van de leerkracht: ik vind dat uw kind de vaatwasser niet hoeft uit te ruimen.

Handelingsgericht werken, deden ze dat vroeger dan niet?
Differentieren: hoe effectief is dat?
Eerst een klassikale instructie en dan groepen op niveau.
Plezier in de klas is uiterst belangrijk. Kinderen komen niet naar school om les te krijgen. Het zijn geen uitstroomprofielen.

Termen die je tegenwoordig veel hoort zijn tussenvoorzieningen, trajectklassen, stip aan de horizon. Laatst had Peter een uur vergaderd en was het woord kind nog niet gevallen.
Je moet worteltjes niet telkens uit de grond trekken om te controleren of ze groeien.
Als een leerkracht een perfect volgsysteem hanteert en hij merkt nieuwe schoenen niet op ben je nergens.
Een elementaire fout in het passend onderwijs is de wereld verdelen in gewoon en speciaal gehandicapt of normaal. Dan krijg je twee soorten onderwijs. Het moet om kinderen gaan!
Inclusief onderwijs is voor elk kind gewoon onderwijs. Maar hoe moet dat als je twee armen mist. Nou o.k. een arm erbij. Je bent ook niet een beetje zwanger. Men moet kijken: wat is voor dit kind het allerbeste onderwijs. Er zijn twee soorten mensen: mensen die de wereld in twee soorten mensen verdelen en mensen die dat niet doen.

De opvoeding wordt interessanter boven het middel (leren)
Wat zijn de talenten, waar is het kind goed in?

Van zaadje tot karbonaadje (k.i. groei en uiteindelijk een vers product)
Er is veel meer techniek in het onderwijs. Wat is het uitgangspunt, het kind of de maatschappij? Het kind. Denk op een andere manier.

Ouders en leerkrachten hebben elkaar nodig. Op de ouderavond zit juf Anja op haar bureaustoel en staan er twee kleuterstoeltjes voor de ouders. Ouders zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. De leerkracht is voor de ouder mevrouw Gerritsen i.p.v. juf Anja. Ouders sturen hun kind naar school. Daar moet het goed zijn. De ouder is net als de leerkracht die een collega eventjes zijn auto uitleent. Je gaat kijken of er geen krasjes opzitten.

Een pestprotocol is mooi maar het gaat er om wat de docent er mee doet.

Maak je er een probleem van of is het een probleem? En voor wie is het een probleem? Gedragsprobleem: je hebt en bent emotie. Je kunt niet alles begrijpen.
Ook kinderen met Down kunnen goede dingen leren. Rennen in de gang doe je niet ook niet als het kind een diagnose heeft. En sommige kinderen zijn echt vervelend.

Niets doen is kindermishandeling. Geef grenzen.

Wie vangt dat kind op? Wie heeft het dan gegooid?

Sommige kinderen willen niet aangeraakt worden. Blijf consequent. Jij moet bepalen. Er is bepaalde kennis nodig maar ook een bepaalde. En houd eigenheid.

Je vak is leerkracht, niet psycholoog of orthopedagoog. Denk nuchter na, kijk en stel grenzen. Etiketten: het is niet 1 beeld maar geeft een handleiding. Hoe moet ik handelen? Maar zie niet alleen de afwijking. Kijk naar talenten. Het is een andere manier van kijken. Het kind is niet de handicap maar je moet er wel wat van weten.

15 januari
Miek Wijnbergen

zondag 13 januari 2013

positief of negatief en een belangrijke oproep

Gisteren was ik bij de vergadering van het ADHD glossy in Zwolle. De opkomst was prachtig: ruim veertig mensen met en zonder ADHD en mensen die om wat voor reden dan ook, bijv. door hun beroep, betrokken zijn bij ADHD. Het onderwerp wordt meer dan veelzijdig belicht. Complimenten voor de uitstekende leiding van deze vergadering. Bijzonder waren daarna ook brainstormgroepjes en mensen die in contact kwamen met elkaar en elkaar bevroegen. Wat ik meegekregen heb is het enorme enthousiasme, de bevlogenheid. Iedereen wil meewerken aan een positief beeld van ADHD. Een groot vertrouwen dat we hier met zijn allen voor gaan. Opvallend was ook een groot respect voor elkaar. Moe maar voldaan kwam ik thuis. Een hoofd vol ideeen. Voor sommigen van ons waaronder ikzelf was het hoofd  een beetje te vol dus gelukkig een rustige Zondag. Velen van ons konden het niet laten om nog even een inspirerende tweet er tegenenaan te gooien met de hashtag #adhdglossy. Volg het de komende tijd en uiteraard doen we hier ook verslag.

Wat een tegenstelling met de discussie die onlangs over ADHD werd gevoerd op twitter waarbij de emoties hoog opliepen. Logisch ook want het gaat over onze kinderen. Ouders van kinderen met ADHD en volwassenen met de diagnose willen begrip en erkenning. We zijn het wel eens moe om ons steeds te moeten verantwoorden. Als mensen het toch niet begrijpen dan tenminste respect. Door ADHD enkel neer te zetten als een gave of als een niet solide diagnose worden ouders geraakt. In de media, al dan niet social, ontstaat daardoor soms een negatieve golf waarbij twee kampen worden gevormd die niet meer naar elkaar luisteren en er dus geen respect is.

Natuurlijk is het veel beter om te denken in oplossingen en kansen en de positieve beeldvorming te versterken. Maar in dat streven kom je soms negatieve tweets tegen of weer een ongenuanceerd stukkie in de krant of blog op internet.  En het is wel verleidelijk daarop in te gaan al is het soms om nuances aan te brengen of om dingen recht te zetten. Soms is het beter te negeren of om er enkel een positief stuk of geluid er tegenover te zetten. Ik heb mijzelf toch voorgenomen indien ik geen respect merk voor een ander of andere mening en de discussie onzuiver gaat worden hier niet meer in mee te gaan. Jullie mogen me daar gerust aan herinneren.
Want door steeds op een negatieve manier er mee om te gaan leveren wij geen bijdrage aan een positieve beeldvorming. Daarbij word je er geen blijer mens van. En als ik dan terug denk aan gisteren is dat toch veel fijner voor jezelf en versterk je elkaar. Het doet me goed dat zoveel mensen op zo'n positieve manier met ADHD en andere psychiatrische 'stoornissen' omgaan.We moeten elkaar helpen vooral ook positief te blijven door bijv. aandacht te geven aan alle mooie initiatieven.

Tot slot een oproepje. Weet iemand wegen om de reiskosten van mijn vriendin en collega van het platform voor haar vrijwilligerswerk vergoed te krijgen? Angelique heeft bijstand en is erg actief met name voor Platform Verontruste Ouders en We Bouwen Samen. Daarvoor reist ze stad en land af. Angelique maakt zich zorgen omdat de reiskosten een behoorlijke aanslag op haar bijstand zijn. Hier moet dringend een oplossing voor komen. Dus heeft iemand een idee of middelen?

dinsdag 8 januari 2013

hoofdlijnen participatiewet bekend

Vanaf 2014 verandert er nogal wat voor mensen die voorheen in aanmerking kwamen voor wsw en/of Wajongers. Gemeenten mogen bepalen hoe zij deze mensen aan beschut werk gaan helpen, instroom in de WSW is niet meer mogelijk en er worden quota afgesproken voor bedrijven om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen http://www.vgn.nl/artikel/15157

woensdag 2 januari 2013

Met elkaar, voor elkaar....mijn voornemen voor 2013


Met elkaar, voor elkaar….mijn voornemen voor 2013!

 

Het jaar 2012 ligt nu net achter ons.

Een jaar waarvan we bepaald niet in slaap sukkelden van saaiheid.

Er zijn mede door de social media mooie vriendschappen ontstaan.
Zo heb ik in de tijd dat ik nog ‘op hyves zat’ mijn vriendinnen van de middelbare school terug gevonden. En natúúrlijk volgde daarop meteen een reünie met een flink aantal oud klasgenoten bij ons in de stad in een leuke kroeg. Het was een topavond. Herinneringen vlogen ons om de oren en we waren allemaal weer 16/17 jaar.

En of het nu toeval is of niet, ons groepje van drie vriendinnen van weleer bleken allen moeder te zijn van (een) kind(eren) met autisme en/of adhd en/of hoogbegaafdheid.

Nu was ik onlangs met één van mijn vriendinnen een avondje uit. Helaas ligt ze in scheiding. Net als ik destijds voelde zij zich verantwoordelijk voor het ‘ongeluk’ waarin zij haar partner had gestort. Immers, zíj sprak de wens uit om te scheiden.

Mede om die reden heeft zij hem urgentie laten aanvragen in de veronderstelling dat ook zij met haar kinderen een woning zou kunnen betrekken.

Mijn vriendin, moet u weten, bedrijft topsport wat mantelzorgen aan gaat. Haar zus is overleden toen zij zelf 25 jaar was. Haar ouders zijn deze klap nooit volledig te boven gekomen hetgeen een flinke verandering in het gezin heeft teweeggebracht. Zij zorgt voor zowel haar vader als voor haar moeder. Gebeurt er iets in de nacht is het mijn vriendin die stande pede klaar staat.

Daarnaast is zij mantelzorger over haar beide kinderen. Nu heeft zij nog een PGB maar ook voor haar zal het PGB in 2014 eindigen.

Mijn vriendin is een hele sterke maar ook mooie vrouw. Haar verdriet zie je niet snel. Ze is altijd vrolijk, opgewekt en heb je haar nodig, staat ze met een luisterend oor voor je klaar.

Onlangs zag ik haar verdriet. En ook al kende ik het verdriet, je vriendin zo in de put te zien is geen sinecure.

Mijn lieve vriendin, die zo hard werkt om zo optimistisch te blijven in deze moeilijke maar ook mentaal en fysiek zware tijd, staat, zoals het er nu voorstaat vanaf april op straat.

Haar ex-echtgenoot neemt een kind mee naar zijn adres die met urgentie verkregen gaat worden en mama neemt de jongste mee. Bij een echtpaar met kinderen die scheiden heeft slechts 1 persoon recht op urgentie. Dit is de ouder waarvan de kinderen op zijn/haar adres staan ingeschreven.

Om redenen die ik omwille van privacyredenen niet specifieker kan omschrijven kan mijn vriendin niet bij haar ouders wonen evenals beide kinderen niet bij hun vader kunnen wonen. De zorgvraag/last en behoeften van de verschillende en meerdere familieleden ligt té hoog.

Dan ga ik terug naar een avond op de social media. Op Twitter in dit geval. Mensen die bijstand, WAO, AOW of anderszins een laag inkomen hebben worden min of meer monddood gemaakt.

Wat hebben we nu helemaal te klagen? We hébben tenslotte toch nog een dak boven ons hoofd? Kijk nou toch naar de arme landen iets verder van ons bed. Kijk naar hetgeen je hébt in plaats naar kijken naar hetgeen je niet hebt.

Weet u wat deze mensen hebben: een volstrekt verharde maatschappij.

Want, mensen die zo chronisch ziek zijn, daardoor niet mee kunnen doen aan de economie, zoals onder andere ook mijn lieve vriendin de mantelzorgster, alsook mensen met een AOW, klein pensioen, komen of zijn reeds in een hele nare houtgreep terechtgekomen.

Men realiseert zich niet of nauwelijks dat deze mensen door regels- en wetgevingen opgelegd door de overheid zo gruwelijk in de verdrukking komen.

Men moet wérkelijk per maand keuzes maken of men extra fruit of medicatie haalt voor hun schoolgaande kroost.

Of het verhaal dat mijn lieve vriendin met ontzetting vertelde over een oudere heer voor haar bij de apotheek. Dat deze heer medicijnen kwam ophalen voor zijn hart. Tot zijn ontzetting hoorde dat ze uit de verzekering waren gehaald. Deze heer onverrichter zaken huiswaarts keerde zónder zijn hart medicatie maar mét een gevoel van reddeloosheid. Want, stelde deze heer nog, zich wendend tot de apotheker: “Als ik deze medicatie niet slik, dan ga ik dood”.

Beste medemensen, uitkeringen en pensioenen zijn omlaag bijgesteld, jaarlijkse huurverhogingen gaan onverminderd door, kinderbijslag omlaag, eigen risico en premies omhoog en ga zo maar door.

Mag ik als betrokken burger vragen de regels voor chronisch zieke en kansarme burgers aan te passen? Zodat  onder andere een papa en mama die beiden kampen met hun eigen diagnose, niet meer samen kunnen leven beiden urgentie krijgen?

Dat zij in staat worden gesteld kinderen een veilig en fatsoenlijk onderkomen te geven? Niet de spiraal naar beneden maar naar boven kunnen laten gaan?

Ik vraag u om uzelf de vraag te beantwoorden; wat betekent het woord crisis feitelijk écht voor u?