dinsdag 18 december 2012

verhaal jeffrey arenz en skizzle

Gisteren las ik in in diverse media dat het verhaal van Jeffrey Arenz in strijd is met de waarheid. In zijn brief aan de minister president en op tv bij Pauw en Witteman heeft hij onjuistheden verteld. Dit werd ook duidelijk op de site http://skizzle-thetruth.blogspot.nl/ waar het verhaal uit een e-book vergeleken is met het interview. Ik heb dit interview teruggekeken en mij is opgevallen dat hij zichzelf in het bewuste interview tegenspreekt. Hij zegt eerst dat hij zijn ouders pas op de laatste dag heeft ingelicht en vervolgens dat hij dat na het voorval in de klas heeft gedaan.
Ik geloof onmiddelijk dat deze jongen een pestverleden heeft. Maar ik geloof ook dat hij hulp nodig heeft. Mijn vertrouwen is stuk ik heb jullie nota bene naar Skizzle verwezen.
Je kunt natuurlijk niet een school vals beschuldigen. Aan de andere kant kan een school wel denken dat ze het pesten onder controle heeft maar kan dat in de praktijk anders beleefd worden. Kinderen moeten bij een vertrouwenspersoon terecht kunnen die onafhankelijk, neutraal is.

Ik ben er ook blind vanuit gegaan dat Skizzle een mooie organisatie is die kinderen helpt. Maar ook dat blijkt schijn, zo heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen naast de bovengenoemde site. Zo schijnt het geld wat binnenkomt via donaties en sponsoren niet altijd goed gebruikt te worden (is ook geen openheid over), wordt er gesjoemeld met prijzen, en mogen vrijwilligers vooral geen kritisch geluid laten horen. Het komt ook voor dat mensen zich aanmelden maar nooit meer wat horen. Maar het meest schadelijk is dat deze zelfverklaarde hulpverleners ronduit schadelijke adviezen geven aan kinderen in nood. Kinderen met suicidale gedachten krijgen te horen dat het allemaal wel meevalt bijvoorbeeld.

Het is duidelijk dat de jongen veel aandacht wil en de stichting niet aankan.
Ik ben de eerste die voor een dergelijke stichting is maar dan moet het wel zuiver zijn en de hulpverlening van goede kwaliteit. Waarom moeten mensen uberhaupt prijzen winnen vraag ik me zo af. Er moet onderzoek naar deze stichting plaatsvinden.

Wat ik ronduit eng vind is dat Jeffrey geen kritisch geluid kan verdragen. Via social media is het schelden troef op mensen die het niet met hem eens zijn. Mensen zijn angstig en durven in het openbaar niets te zeggen want hij bedreigd mensen. De bronnen die ik heb willen ook allemaal anoniem blijven. Een andere antipest organisatie is gedreigd met juridische stappen omdat het eigen verhaal wat ze schreven op hun site aangezien werd voor materiaal van Skizzle. Mensen die vragen stellen worden geadviseerd dit niet in de openbaarheid te doen. Dit soort berichten zijn allemaal na te lezen op twitter en facebook.

Waarom ik dit schrijf?
Mijn vertrouwen is stuk
Een school mag niet vals beschuldigd worden in het openbaar
Maar vooral moet er een goede antipest organisatie zijn die zuiver handelt en met goede intenties

5 opmerkingen:


  1. Op www.goededoelen.nl staat skizzle niet vermeld

    Centraal Bureau Fondsenwerving
    Stichting Skizzle staat niet vermeld in het ANBI-register
    http://www.cbf.nl

    Als Stichting Skizzle bestaat dan is die stichting
    via een notaris opgericht.
    Inkomsten moeten ook bij de belastingdienst verantwoord worden, is er een jaarverslag te krijgen waarin staat wat met de gelden gedaan wordt ?

    Als Jeffrey Arenz over de inkomsten en bestedingen van Skizzle duidelijkheid over geeft
    dan zou dat mooi zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb begrepen dat Skizzle nog maar pas een officiële stichting is, die door een notaris is op gericht.

    In één jaar tijd is 5 X overgegaan op een nieuwe website. De website is meerdere keren gehackt? Jeffrey's woorden en/of alle gegevens waren opeens weg door een fout van één van de vrijwilligers.

    Vrijwilligers zijn met ruzie weggegaan. Ook zij kregen geen inzage in 'de boeken'

    Er zijn meerdere contacten geweest met verschillende officiële anti-pest organisaties, waaronder pestweb. De samenwerking is echter nooit tot stand gekomen.

    Ik geloof ook dat Jeffrey slachtoffer van pesten is. Die gedreven en enthousiast is. Hij is echter ook een meester in het 'in de schijnwerpers' willen staan en alle aandacht naar zich toe willen trekken. Dat is hem nu aardig gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die gast is gewoon een oplichter en moet zelf hulp gaan zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij hoeft een stichting juist geen verantwoording af de leggen over de financien. Zelf ben ik ook lid van een stichting (koor) en ze hebben onlangs de contributie verhoogd zonder dat de leden daar inspraak in hadden. Uiteraard hebben ze het wel uitgelegd en we mogen de financien altijd inzien.
    Over deze stichting was ik ook geinteresseerd omdat ik ook een pestverleden heb. Ik was nieuwschierig maar ik ga me wel weer bezig houden met het geven van voorlichting op de basisschool hier in de hoop dat de pesters ontdekken wat ze hun slachtoffers aan doen, ook jaren na het pesten.

    Sterkte voor alle slachtoffers van deze Jeffrey

    Tigerwoman

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Omdat ik eind vorig jaar niet kon geloven wat ik las, heb ik contact met Jeffrey gezocht. Ik heb zijn verhaal een aantal maal uit eerste hand gehoord en het is een geloofwaardig consistent verhaal. Alleen krijgt Jeffrey nooit de kans het helemaal te vertellen. Want als je goed naar hem luistert merk je al snel dat hij heel wat - voor hem blijkbaar minder belangrijke - details weg laat. En wie het aandurft hem op 23 maart in de schouwburg zijn ware verhaal te horen doen, zal al snel heel wat angsten, twijfels en onzekerheden uit zijn eigen jeugd herkennen. En dat geldt zowel voor pesters als hun slachtoffers.

    Ik heb Jeffrey nu een aantal maal gesproken en ik (her)ken zijn angst iets uit handen te willen geven. Zijn vertrouwen in de medemens is zodanig geschaad dat hij liefst de controle over zijn doen en laten in eigen handen houdt. Hij is het levende bewijs van wat pesten met je doet; het gaat nooit meer helemaal weg.

    Ik heb Jeffrey in korte tijd leren kennen als de liefste jongen van het westelijk halfrond en omstreken. Iemand die ik blind vertrouw en die ik door dik en dun zal steunen en waar nodig verdedigen. Het heeft een maand geduurd voordat ik hem eindelijk eens hardop hoorde lachen.

    Ik heb met hem aan tafel gezeten en gezien hoe druk hij bezig is met zowel Skizzle als zijn theatershow. Congressen, speuren naar decor-onderdelen - en vinden: het geld is goed besteed - hij doet het er allemaal even tussendoor. Of tussen twee trappen door, zoals nu weer op internet te lezen is.

    Tja, tellen is niet Jeffreys sterkste vak, maar is dat nou zo erg? Hij is zo ADHD-beweeglijk dat vrijwel niemand hem bij kan houden. Als hij eens even tien minuten stil bleef staan, zou hij al vrij snel zien dat er niet één vrijwilliger achter hem aan kwam rennen, maar dat het er tientallen zijn. Veelal mensen die zelf gepest zijn of die hij geholpen heeft, zoals hij ook mij dat ene duwtje heeft gegeven dat ik nodig had om alsnog lang vervlogen dromen te gaan vervullen. Daar ben ik hem dankbaar voor, zelfs als het toch de verkeerde richting blijkt te zijn. Jeffrey is geen psychiater en zeker geen helderziende, maar hij probeert in ieder geval te helpen.

    Ondanks alle hel en verdoemenis die Jeffrey de afgelopen tijd over zich heen heeft gekregen, is hij wel steeds bezig geweest het onderwerp ‘pesten’ onder de aandacht te brengen. Daar hadden de ouders van Tim Ribberink om gesmeekt, weet iemand dat nog? Of zijn jullie Tim en Fleur al vergeten. Jeffrey zeker niet, dat garandeer ik jullie.

    Ik ken Jeffrey nog niet zo lang, maar ik ben blij dat ik hier met trots kan schrijven dat Jeffrey een goede vriend van me is. Een dierbare vriend. En daar durf ik mijn naam nog onder te zetten ook.

    Geert König
    geert@masjinist.nl

    BeantwoordenVerwijderen