woensdag 10 oktober 2012

Trouw: in VS ADHD-pil om beter te presteren

www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3329670/2012/10/10/Beter-presteren-op-school-neem-een-ADHD-pil.dhtml In dit artikel in Trouw is sprake van onterechte diagnoses ADHD waardoor ADHD-medicatie kan worden voorgeschreven voor kinderen die op school niet zo goed meekomen. Er is geen sprake van onderzoek of die diagnoses daadwerkelijk onjuist waren. Desalnietemin is dit een kwalijke zaak als het waar is. Beter kan geinvesteerd worden in goed onderwijs. E.e.a. kan voortvloeien uit overheidsbeleid. Ook in Nederland is de toegang tot goeie hulp, extra begeleiding, therapie en mogelijk medicatie mogelijk via een diagnose. Je hebt een diagnose nodig voor rugzakje, pgb, wajong en ga zo maar door. Het functioneert als een slagboom. Dit kan tot gevolg hebben dat diagnoses te snel en onzorgvuldig gesteld worden. En aan de andere kant kinderen die wel extra hulp en begeleiding nodig zouden hebben komen er niet voor in aanmerking. Waarom is het niet mogelijk hulp en begeleiding op maat te geven. Immers verschillen kinderen met een zelfde diagnose soms veel van elkaar. ADHD kun je in milde mate hebben maar ook zwaar. Kijk naar het kind en wat hij/zij nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Voor medicatie vind ik wel dat een goede zorgvuldige diagnose nodig is. Iemand met stijve gewrichten geef je ook niet meteen reumapillen.
Je moet dit niet lezen als zou ik de diagnose ADHD in twijfel trekken. Dat is zeker niet het geval. Waar ik wel voor pleit is goed naar het kind te kijken en naar de ouders te luisteren en dan een handelingsplan te maken. Kijk naar wat dit individuele kind nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Een classificatie volgens DSM zegt niet veel over welke hulp nodig is. Het gaat om hoe die diagnose in praktijk uitwerkt. Kijk naar de sterke en zwakke kanten van een kind en laat dat leidend zijn voor een handelingsplan. Het ene kind met ADHD heeft 2 uur extra begeleiding per week nodig terwijl het andere kind met dezelfde diagnose veel meer nodig heeft.
Als we het artikel bekijken is het doel dat het kind beter meekomt op school en denkt men dat te bereiken door pilletjes die je alleen krijgt door een diagnose ADHD. Hier moet wat tegen gedaan worden want dit soort excessen maken de diagnose ongeloofwaardig. Op de Belg was laatst een documentairetje te zien over onjuiste diagnoses pdd-nos. Wat blijkt? Op school kun je alleen extra hulp krijgen als je die diagnose hebt. En worden vervolgens onjuiste diagnoses gesteld om toch maar die hulp te krijgen. Dit zijn ontwikkelingen door een diagnose-geldvolgend systeem. Ik trek diagnoses niet in twijfel maar ben er wel voor dat deze niet misbruikt worden.
Mijn vriendin heeft een kind met NLD. Deze diagnose wordt niet erkend in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Zij heeft heel vaak het advies gekregen dan voor een diagnose pdd-nos te gaan. Dat wil zij niet omdat die diagnose niet klopt. Maar ze had dan wel recht op zorg en begeleiding gehad.
En ik vind het artikel niet zo goed, maar wel moet dit ter discussie komen te staan. Ik ben nl voor zuivere diagnostiek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten