vrijdag 7 september 2012

mensen met 'een vlekje' passend onderwijs en de VVD

Op diverse sites kun je in een goed overzicht volgen waar de politieke staan voor wat betreft zorg, onderwijs etc. Bijv. bij Balans Digitaal of de CG.
Gisteren heb ik het een vandaag debat gevolgd. Een prettig debat, strak geleid.
Het werd me weer eens te meer duidelijk dat als je een kind met een beperking hebt je niet veilig zit bij de VVD.
Zo merkte Samsom terecht op dat de bezuinigingen op Passend Onderwijs bij de liberalen gewoon weer wordt ingevoerd. Het zou m.i. een goede zaak zijn als de onderwijsbonden de standpunten over passend onderwijs per partij op een rij zetten.
Daarentegen wordt bij de VVD wel ingezet op de prestatiebeloning.
Ik roep iedereen op die in de Arena was om te demonstreren tegen deze bezuinigingen en iedereen die daar sympathie bij had NIET op de VVD te stemmen!

Dan de Wajongers en de mensen die werkzaam zijn op de Sociale Werkvoorziening. Roemer wees Rutte er terecht op dat het quotum in Den Haag om Wajongers in dienst te nemen onder zijn hoede bij lange na niet is gehaald. En dat Rutte van plan is veel WSW'ers te ontslaan.
Rutte merkte op dat die mensen in het gewone bedrijfsleven aan de slag gaan want dat hij gelooft in kansen. Maar hij wilde geen quota afspreken. Rutte vergeet dat als deze mensen hun begeleiding straks gaan verliezen in dat gewone bedrijfsleven velen zich niet staande kunnen houden en achter de geraniums belanden. Die begeleiding is echt onontbeerlijk. Natuurlijk hebben deze mensen kwaliteiten en is het goed deze naar boven te halen maar die begeleiding hebben ze wel nodig.
Je kunt aan de ene kant wel roepen: ga maar het bedrijfsleven in. Maar als je aan de andere kant niets doet om het bedrijfsleven te stimuleren. Om het aantrekkelijk te maken voor bedrijven deze mensen in dienst te nemen. Om daar de benodigde begeleiding bij te leveren, maar ook fasciliteiten, en het financieel aantrekkelijk te maken.
Mijn zoon werkt als stagiair in een supermarkt. Ondank dat het goed gaat en hij zelfstandiger wordt ligt zijn tempo achter. Waarom zou de bedrijfsleider mijn zoon in dienst nemen? Hij zou wellicht heus een kans willen bieden maar hij moet ook denken aan zijn portemonnee.

We weten allemaal waar het vorige kabinet toe geleid heeft als het gaat om kansen voor onze kinderen. De maatregelen waren niet alleen hard, maar ik zou ze ook gerust inhumaan willen noemen. Wat je moet kiezen laat ik lekker aan de mensen zelf over maar ouders, onderwijzers, hulpverlening en iedereen die met onze kinderen te maken hebben....als je over de VVD denkt zou ik me nog maar eens goed achter de oren krabben!

Miek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten