donderdag 5 juli 2012

Alternatieve therapieen bij bijv. adhd en autisme

Het is alweer een stuk van mei jl maar toch interessant. In dit artikel gaat het o.m. over het waarom ouders alternatieve therapieen zoeken en waar ze in dat geval op zouden kunnen letten.
Sinds ik me met www.we-bouwen-samen.nl bezighou ben ik weer eens wat scherper gaan lette Mwat er allemaal op de markt te koop is. Want geloof me coaching is markt. Naast hele goeie coaches (alleen daarom ben ik al blij met opleiding en certificering in de toekomst) maak je wat mee. Mevrouw de Haan noemt zich bijv. ADHD-coach maar ontkent in haar nieuwsbrief het bestaan ervan. Ze zou zich dan bet "ADHD"coach kunnen noemen zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten. Een onderdeel van haar therapie is het aaien van konijntjes.
ADHD noemt een andere coach niets anders dan grensoverschrijdend gedrag. De kinderen begeven zich in hogere sferen en nemen anders waar. Dat is niet verenigbaar met de maatschappij...Autisme noemt hij een kwestie van niet geaard zijn. Dat maakt angstig en regide. De heilige woorden lijken bij dit soort therapieen Positief Benaderen te zijn. Ik kan je vertellen dat is goed voor elk kind, dus iets zal zo'n therapie wel doen.
ADHD schijn je nu ook tegen te kunnen gaan door accupunctuur. Nou geloof ik wel dat accupunctuur wat doet, een vriend van ons is zo gestopt met roken. Maar dat je je ADHD er mee zou kunnen laten verdwijnen....ik denk van niet. Ook onder accupuncturisten heb je kwaliteitsverschil. Maar sommige adviezen zijn ronduit gevaarlijk, zo waart de gedachte af en toe weer rond dat het onverstandig zou zijn je kind te laten inenten want daarmee kunnen ze autistisch raken. Op zich vind ik dat ook niet vreemd bedacht (let op het is natuurlijk niet waar!) omdat autisme meestal pas echt goed opvalt rond de tijd dat ze ook hun eerste prikken krijgen. En veel kinderen met autisme inderdaad worstelen met immuumklachten zoals hardnekkige oorontstekingen en longontstekingen. Natuurlijk zijn er ook allerhand kruidenmengsels in de aanbieding en mogen we de wonderdieten (o.a. van dierenarts Pelsser) ook niet vergeten. Soms kan het helpend zijn, mijn vriendin is bijv. aanhangster van de Feuersteintherapie. Werkt gunstig bij NLD. Dat geloof brengt ze over op haar kind en inderdaad is haar kind zelfverzekerder. Neurofeedback...sommige mensen zweren erbij. Het schijnt alleen snel terug te zakken dat effect.
Maar het kan ook zijn dat een kind traditionele hulp nodig heeft (of volwassenen). Als iemand problemen houd, en dat is vaak zo bij ADHD en autisme dyslexie etc. en die hulp wordt niet gezocht dan is dat wat kinderen betreft in mijn ogen mishandeling. Je gunt je kind dan niet het welzijn waar hij of zij recht op heeft. Kinderen zijn wat dat betreft afhankelijk van hun ouders. Maar naar Lourdes gaan kan altijd nog! www.steunpuntadhd.nl/adhd-behandelen/alternatieve-therapie%C3%ABn/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten