maandag 25 juni 2012

wekelijkse column Suzan, Toetsen

Deze week gaat de column van Suzan over toetsen. Er kunnen wel aanpassingen worden gedaan dus het is zaak om je daarin vantevoren te verdiepen. Niet alle scholen weten dit of werken daarin mee. Zo heeft de jongste verlenging van zijn toetstijd door Autisme. En mag hij alles digitaal maken, wat wel zo prettig is met zijn motoriek. Schrijven en dan vooral netjes proberen te schrijven kost hem echt teveel energie. Maar eenmaal op een ROC ligt het toch weer anders, en vooral aan wat de ambulant begeleider voor elkaar krijgt.  Het is inderdaad enorm jammer dat het steeds meer om toetsen en testen gaat. Jongste en oudste hebben bijv. veel moeite met de enorme verhalen bij vragen. Jongste helemaal als er dan een afbeelding bij staat die niet klopt. Men heeft het in een verhaal over een mand met vier aardbeien en verdulleme op de tekening staat een mand met 5 rooie lekkernijen. Hij wordt dan zo boos dat hij geen antwoord kan geven op de vraag. Oudste heeft vooral moeite met een lang verhaal omdat zijn gedachten dan op de loop gaan. Dan is het lastig antwoord te geven op de kern van de vraag, waar hij dan meestal totaal aan voorbij gaat. En dan heb ik het nog niet eens over de planning van het leerwerk waarvoor ze totaal afhankelijk van mij zijn.
www.adhdnetwerk.nl/ADHD.aspx?id=481&idn=140

Geen opmerkingen:

Een reactie posten