donderdag 8 maart 2012

contact met de gemeente wmo begeleiding

Hieronder een voorbeeld van een brief aan de gemeente. Op de site van Per Saldo is ook een voorbeeldbrief te vinden die kan helpen om je gemeente te informeren over jouw zorg/begeleidingsvragen en hoe daaraan vormgegeven kan worden. Het liefst een PGB in de WMO voor elke gemeente! Zelf neem ik dit weekend contact op, en deze brief zal ik ook op het blog zetten. Zelf ook brieven/ervaringen? Laat van je horen m.wijnbergen1@chello.nl en wij zetten het op het blog!

Gemeente Deventer



Deventer, 29 februari 2012


A.H.H. Bergsma
Onderwerp: ik maak me zorgen over de overgang van Begeleiding en Kortdurend Verblijf naar de gemeente


Geachte wethouder mevrouw

Zoals u ongetwijfeld bekend zal zijn worden Begeleiding en Kortdurend Verblijf uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) geschrapt en valt deze zorg vanaf 2013, het overgangsjaar, onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Daardoor is de gemeente vanaf volgend jaar verantwoordelijk voor mensen die voor het eerst of opnieuw aanspraak maken op deze functies.

Ik maak gebruik van een persoongebonden budget (pgb) in de AWBZ voor Begeleiding Individueel.
Deze zal opnieuw aangevraagd worden echter, naar alle waarschijnlijkheid nu voor begeleiding in Groepsverband.
Vanaf 2014 zal ik voor de zorg die ik nu nog via de AWBZ krijg, tot de gemeente moeten richten. Ik heb begrepen dat gemeenten tot op zekere hoogte vrij zijn om te bepalen of zij een pgb voor Begeleiding of Kortdurend Verblijf gaan geven. Voor mij is één ding het allerbelangrijkste: ik moet de zorg die ik nu met mijn pgb heb geregeld behouden. Want alleen dan behoud ik ondanks de beperkingen van mijn kind (autistisch/adhd, disharmonisch IQ-profiel en angststoornis) de regie over mijn leven.

Vanwege het vaststaande feit, dat mijn zoontje niet ondergebracht kan worden in het regulier danwel medische naschoolse opvang, is het voor mij als moeder uitermate belangrijk dat de opvang tijdens vakanties en na school, goed geregeld is door opvang op een zogenoemde zorgboerderij. Dit in verband met de kleine groepen en prikkelarme omgeving aldaar. Mocht dit gerealiseerd kunnen worden, kan ik als alleenstaande moeder die nu tijdelijk gebruikt maakt van de bijstand, met een gerust hart alles in werk te stellen om uit de bijstand te komen danwel te blijven en zodanig weer een stabiel en fijn leven op te bouwen voor zowel mij als mijn kinderen.

Wilt u mij laten weten of u als gemeente van plan bent om burgers de keuze voor een pgb te laten behouden? Als u dat niet van plan bent, hoe lost u dit dan op en kunt u mij garanderen dat de zorg in natura die ik dan ga krijgen, aansluit bij mijn behoeften?
Kunt u ten slotte aangeven hoe u budgethouders betrekt bij de ontwikkeling van het nieuwe Wmo-beleid?

Altijd bereid mijn vragen mondeling aan u toe te lichten en in afwachting van uw antwoord,

met vriendelijke groet,



A.H.H. Bergsma



PS:
Een kopie van deze brief zal tevens verzonden worden aan de Wmo-raad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten