maandag 12 maart 2012

contact met de gemeente pgb/begeleiding

Gemeente Diemen
WMO Raad (hier heb ik geen email-adres van, kan dit doorgestuurd worden?)
Dhr. Grondel
Burgemeester en Wehouders

Diemen, 12 maart 2012

Onderwerp: ik maak me zorgen over de overgang van Begeleiding en Kortdurend Verblijf naar de gemeente





Geachte wethouder,



Zoals u ongetwijfeld bekend zal zijn worden Begeleiding en Kortdurend Verblijf uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) geschrapt en valt deze zorg vanaf 2013, het overgangsjaar, onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Daardoor is de gemeente vanaf volgend jaar verantwoordelijk voor mensen die voor het eerst of opnieuw aanspraak maken op deze functies.



Ik maak gebruik van een persoongebonden budget (pgb) in de AWBZ voor Begeleiding Individueel. Voor het logeren van de kinderen hadden we tot voor kort ook Kortdurend Verblijf. Daardoor hebben wij ons leven ondanks de beperkingen van onze zonen (autisme, adhd en een licht verstandelijke beperking) goed op de rails. Vanaf 2014 zal ik voor de zorg die ik nu nog via de AWBZ krijg, bij de gemeente aankloppen. Ik heb begrepen dat gemeenten tot op zekere hoogte vrij zijn om te bepalen of zij een pgb voor Begeleiding of Kortdurend Verblijf gaan geven. Voor mij is één ding het allerbelangrijkste: ik wil de zorg die ik voor onze zonen nu met hun pgb heb geregeld, graag behouden. Daardoor behouden wij ondanks hun beperkingen de regie over ons leven. Wij kopen eigen begeleiding voor onze zonen in. Voor ons werkt het het beste als wij deze begeleiding zelf kunnen doen. Onze zonen kunnen niet goed tegen verschillende gezichten. Zorg in natura is gericht op behandeling. Daarbij is begeleiding vaak anticiperen op situaties, bijv. als zij door hun autisme overprikkeld raken. Dan is direct begeleiding nodig en kan niet gewacht worden. Daarnaast is op vaste tijden begeleiding nodig van een vaste persoon, die zij vertrouwen. Wij hebben ondervonden dat zorg geleverd door een instelling lang niet altijd aansluit op onze vragen. En is die zorg vaak buiten kantoortijden nodig. Oudste staat nu ingeschreven voor een begeleid wonen traject. Tot die tijd moeten wij zijn begeleiding kunnen geven, en ook als hij daar eenmaal woont blijft begeleiding nodig.

Op 8 maart heb ik ook een gesprek met de ambtenaren van VWS Staatssecretaris M. van Veldhuijzen van Zanten gehad, waarin ik onze zorgen heb kunnen uiten. Zij zijn het met me eens dat het goed zou zijn als wij de begeleiding zoals wij dit nu geregeld hebben kunnen behouden.

Als wij die begeleiding niet behouden zal ik genoodzaakt zijn meer te gaan werken. Echter dan komt de begeleiding die mijn kinderen nodig hebben in de knel. Dan voorzien wij problemen in de toekomst want zonder die begeleiding kunnen zij niet. Ik bevind mij dan ook in een figuurlijke spagaat.



Wilt u mij laten weten of u als gemeente van plan bent om burgers de keuze voor een pgb te laten behouden? Als dat niet van plan bent, hoe lost u dit dan op en kunt u mij garanderen dat de zorg in natura die ik dan ga krijgen, aansluit bij mijn behoeften?

Kunt u ten slotte aangeven hoe u budgethouders betrekt bij de ontwikkeling van het nieuwe Wmo-beleid?



Ik onderhoud nauw contact met zowel Per Saldo als de vereniging voor leer en gedragsstoornissen Balans over deze vragen m.b.t. tot mijn gemeente. Ik zal hen dan ook in c.c. deze brief sturen. Ik heb mij inmiddels opgegeven als PGB ambassadeur voor de budgethoudersvereniging van Per Saldo. In de toekomst wil ik graag de belangen van budgethouders voor, in mijn geval, de gemeente Diemen, vertegenwoordigen. Ik zal dan ook hier nader contact over opnemen t.z.t.





Altijd bereid mijn vragen mondeling aan u toe te lichten en in afwachting van uw antwoord,



met vriendelijke groet,



Anne-Miek Wijnbergen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten