vrijdag 10 februari 2012

nieuw boek Hoe kan ik verbranden van mijn kind voorkomen? Door niet in de zon te gaan zitten

(Lees dit als een cynisch commentaar van mij als reactie op het boek van Laura Batstra Hoe voorkom ik ADHD Door de diagnose niet te stellen)

Beste mensen,

Al een tijdje zat het in het hoofd, maar nu heb ik dan toch de stap durven nemen. Ik ben van plan een boek te schrijven. De titel heb ik al: hoe kun je verbranden van je kind voorkomen? Door niet in de zon te gaan zittten!
Ik weet het, een gevoelig onderwerp, waar de meningen zeker over verdeeld zijn. Maar helaas is het zo dat de diagnose verbranden maar al te snel gesteld wordt. Kinderen waarvan je zegt ach, een gezond kleurtje in de zomer, worden door deskundigen maar al te snel als verbrand aangemerkt. Met alle gevolgen van dien. Het gaat zelfs zover dat ik denk: mogen kinderen kinderen niet meer een beetje van kleur veranderen? Accepteren we de jeuk en vellen niet meer? Dit alles is toch heel gezond? Vroeger verkleurde iedereen in de zomer, van rood naar bruin. Dat vond iedereen maar gewoon. Het hoorde bij het leven. Veel mensen hadden in hun gezin wel een kind wat wat sneller van kleur verschoot. Oma's hadden daar altijd wel een goed middeltje tegen.
Tegenwoordig wordt het allemaal maar geproblimatiseerd. En daar speelt de zonnebrandcreme-industrie maar al te graag op in. Middels reclame worden u smeerseltjes aangeraden waarvan het nut helemaal niet bewezen is. Het is niet bewezen dat kinderen daardoor beter functioneren. Ik durf te stellen dat de werkzaamheid van dergelijke middelen, met al hun factors, nihil is. Om nog maar niet te spreken van de after-sun producten. Ze beweren het jeuken tegen te gaan, nu niets is minder waar. Het is de industrie die deze handel in stand wil houden en die inspeelt op de gevoelens en gedachten van ouders. Laat u toch niets wijsmaken.

Ik geef in dit boek antwoord op drie vragen. 1. Is het verbranden van de huid erfelijk? Wordt je geboren met een gevoelige huid?
2. Is verbranden een diagnose?
3. Is het raadzaam uw kind bloot te stellen aan de zon.

Beste mensen het antwoord op deze vragen is driemaal NEE
Het verbranden in de zon is veelal een gevolg van het onbezonnen blootstellen van kinderen aan het zonlicht. Een gevoelige huid wordt u aangepraat. Dit begint al bij de kraamverzorgster die ongeparfumeerde zalf, poeder, en wasmiddel aanpraat want oh oh oh het kind heeft een gevoelige huid. Kinderen met rood haar zouden ook een gevoelige huid hebben wordt beweerd. Allemaal onzin! Wel speelt opvoeding een zeer belangrijke rol. Ouders gaan onder de parosol met hun buren, familie of vrienden zitten te bbq en onder het genot van een pilsje of een wijntje en wat doen ze? Ze laten hun kroost onbekommerd de hele dag in de zon spelen! Of ze trekken er al vroeg in de ochtend op uit om naar het strand te gaan, hun kinderen dik in te smeren, om vervolgens zandkastelen met het kind te bouwen of te gaan zwemmen in de felle zon. Ze denken dan het kind te beschermen, maar zoals gezegd helpen al die cremes niet!
Leerkrachten trekken er met de kinderen op uit om naar buiten te gaan. Ik zeg dan op mijn beurt: wat is er mis met de kinderen binnen te gaan knutselen?
En is het kind dan eenmaal verbrand dan maken we er meteen een probleem van. We beginnen wederom te smeren, ditmaal met aftersun producten. Ha! De fabrikanten lachen in hun vuistje!
Dit brengt mij op de tweede vraag of verbranden een diagnose is. Ik zeg we moeten accepteren dat het een onderdeel is van de maatschappij. Ik pleit er in mijn boek voor dat we de term verbranden veranderen in verkleuren, want dat geeft de inhoud veel beter weer. En wat mijn beste mensen, is er nu tegen een beetje verkleuring? Moeten kinderen blootgesteld worden aan de zon? Er zou veel meer geinvesteerd moeten worden in middelen om de zon tegen te gaan. Als iedereen om te beginnen hun kind binnen zou houden uit bescherming tegen de zon zou er al veel gewonnen zijn. Waarom wordt de zon in zo'n groot daglicht gezien?
Ik vind de zon eerlijk gezegd nogal overgewaardeerd. Wat is er mis met schaduw. Met de grijze luchten in de herfst? We moeten rolluiken voor onze ramen plaatsen, de gordijnen dichtdoen. Het moet weer gangbaar worden dat mensen met een parassol over straat gaan. Door eenvoudigweg niet in de zon te gaan zitten is er geen kans voor verbranden. Een gezonde verantwoordelijke opvoeding zonder zonnebrandscreme en leerkrachten die weer staan voor hun taak doen de rest!

Beste mensen, ik heb mijzelf een jaar de tijd gegeven voor het schrijven van dit belangrijke boek! U begrijpt dat ik nog een hoop research te doen heb. En het is wellicht gek om te zeggen maar ik word soms gehinderd door mijn kennis. Ik word in mijn strijd tegen de zonnebrandcrememaffia gesteund door de sekte Rain against Sunshine die de opbrengsten van de collectes belangeloos aan mij ter beschikking stellen. U zult vast nog van hen horen wat zij delen overal in het land gratis parassols uit.

Miek Wijnbergen
Platform Verontruste Ouders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten