zondag 11 december 2011

mijn reactie in Volkskrant

Hoop niet dat iedereen helemaal somber wordt van mijn stukje maar het zijn reeele zorgen die bij ons leven.

Ik maak mij als ouder van twee jongens met autisme, adhd en een licht verstandelijke handicap enorm veel zorgen!
Tot voor kort zag de toekomst van onze zonen er helemaal niet somber uit. Wij hebben ondervonden dat met goeie begeleiding een hoop te bereiken valt. Natuurlijk hebben ze begeleiding nodig bij school, werk, later bij wonen, in hun leven. Maar dan kunnen ze redelijk goed functioneren. Ach, het zou wel goed komen…
Na de bekendmaking van de stapeling van bezuinigingen (Passend Onderwijs, PGB, Wajong, WSW, reintegratiemiddelen, GGZ en ga zo maar door) is onze hoop omgeslagen in verschrikkelijke angst. Onze kinderen kunnen niet zonder goede begeleiding!
Door het wegvallen van het PGB kunnen ze geen passende begeleiding op maat meer krijgen. Doordat ik meer zal moeten werken kan ik ze niet meer helpen bij het plannen van hun schoolwerk. Alleen dat al is een klein voorbeeld wat gigantische gevolgen zal hebben. Hoe moet dat op school zonder passende begeleiding. Regelmatig raken ze in paniek door ogenschijnlijk kleine voorvallen. Hoe gaat de meester of juf dat oplossen in een klas van 26 waar meerdere kinderen een diagnose hebben? Als ze op zo’n moment niet de volledige aandacht krijgen wordt angst agressie.
Wat wordt mijn rol als ouder? Ik kan niet meer dan aangeven welke school ik het meest geschikt vind voor mijn kind. Het is aan het samenwerkingsverband of ze daarnaar luisteren of niet. Maar ik als ouder weet het beste wat goed is voor mijn kind. Ik wil kunnen samenwerken met de leerkracht en de zorg, maar er is niets geregeld in de plannen voor Passend Onderwijs.
Natuurlijk protesteer ik tegen de plannen van dit kabinet. Veel ouders schijnen nog niet te beseffen wat de gevolgen zijn voor de toekomst van hun kind, of hun angst leidt tot passiviteit. Het is heel moeilijk om te gaan met de gedachte dat het niet goed komt met onze kinderen als deze plannen werkelijkheid worden.
Mensen kom in opstand, laat je horen. Dit komt niet goed! Anne-Miek Wijnbergen
Platform Verontruste Ouders (http://ouderplatformverontrusteouders.blogspot.com)
Hete Herfst (www.heteherfst.nl)

1 opmerking:

  1. Heel verdrietig, maar keigoed dat je aan de bel trekt, Miek. Je spreekt namens heel veel ouders die het te druk hebben met overleven om te reageren.
    AnnaPO

    BeantwoordenVerwijderen