dinsdag 8 november 2011

debat Rode Hoed Kinderen van de Hondsberg

Maandag 7 november. Het debat wordt georganiseerd n.a.v. de documentaire over kinderen van de Hondsberg. Kinderen met een licht verstandelijke beperking in combinatie vaak met psychiatrische problematiek. Hoe gaan zij de gevolgen van de bezuinigingen voelen.
Hoe maken we er het beste geeft de sfeer het beste weer. Ik heb helaas weinig gehoord over de echte zorgen die leeft onder ouders. Lex Bolmeijer zal het debat leiden.

Het gaat om 63.000 personen die ondersteuning en begeleiding nodig heeft, vaak vanuit het PGB. Filmmaker Roel van Dalen is teruggegaan naar de Hondsberg n.a.v. de serie 7-up en mensen die bleven vragen: hoe is het ze verder vergaan? Hij maakte 6 portretten. Michael en Boyke zijn aanwezig in de zaal. Met vallen en opstaan leven ze nu redelijk zelfstandig. De jongens hebben veel reacties gehad n.a.v. de documentaire. Knap! Doorzettingsvermogen! Blijf doorgaan!

Er zijn drie rondes. 1 IQ-grens de groep 70-85 wordt uit de AWBZ gedonderd. 2. Overheveling ondersteuning en begeleiding naar de WMO (rol gemeente) en 3. Stapeling o.a. arbeid en onderwijs.
Aanwezig o.a. kenniscentrum FVG grote koepelorganisatie o.a. Hondsberg, Greet Prins van Philadelphia, belangenbehartigers landelijke vereniging gehandicaptenzorg, Heleen Depuis, gemeente wethouder Linda Smit Almere en Erik v.d. Burg Amsterdam, fractievoorzitter PVDA Peggy Burger, Beleidsadviseur Jeugdzorg (overhevelen naar gemeente), landelijke politiek Sadet Karabulut SP Lea Bouwmeester PVDA (Wiegman verhinderd), Primaire Onderwijsraad Kate Cervezee, dhr Tuinhout Post NL, ABVO_KABO, Achmea, Per Saldo. Mw. v.d. Plicht (onderwijs Amsterdam SP). De coalitie heeft geweigerd aanwezig te zijn. Het delen van belang, een constructieve avond is het doel meer dan een debat op scherpst van de snede.

Wat is er slecht aan IQ 70-85 niet meer in AWBZ?
Een willekeurige IQ score zegt niets. Het gaat om sociaal aanpassingsvermogen. Er gaan drama's ontstaan in gezin en samenleving. De kans is reeel dat deze jongeren op een fout spoor komen (justitie). Je creeert dak- en thuislozen. Mensen komen in de schuldhulpverlening, is nu al zo. Mensen raken geisoleerd of exploderen wat overlast geeft op straat. Als je vroeg begeleiding inzet kan het goed gaan. IQ is niet het enigste criterium. Denk aan gedragsproblemen, bijkomende psychiatrische problematiek. Er zijn voorzieningen op maat nodig.
Je kunt moeilijk voorspellen wat er gaat gebeuren in de toekomst, de verwachtingen kloppen niet altijd. Soms gaat het beter/slechter dan voorspeld.
In de krant stond laatst nog heel artikel dat IQ ook in ontwikkeling was. Niet iedereen blijft in de zorg, mensen kunnen ook redelijk zelfstandig verder. Zorg kan ook kortdurend zijn. De indicatiestelling moet worden verbeterd. In de AWBZ heb je vaak te maken met langdurige problematiek. LVG noemt multiproblematiek IQ plus leerproblemen, psychiatrische problemen, gedragsproblemen. In de jeugdgevangenis vraagt men zich af waarom zagen we dit niet eerder? De indicatie en hulp moet beter. Een grote groep kinderen wordt wegbezuinigd en gezegd wordt dat ouders beter hun best moeten doen: schandalig!
Een kind van de Hondsberg kost nu gemiddeld 7200 Euro per jaar. Gemiddeld 4 uur in de week begeleiding. Met een paar uurtjes per week kan men zelfstandig wonen en aan werk komen. Er zijn geen maatschappelijke kosten. Als die begeleiding wegvalt (bijv. omdat overheveling naar gemeente niet naadloos verloopt)is er een kans op maatschappelijke ontsporing Dan worden de kosten 45.000 per jaar. Tel daar bij op kosten voor politie, justitie, reclassering, schuldhulpverlening etc.
De coalitie lacht erom. Men luistert niet naar alternatieven. De rekening van de crisis 18 miljard wordt o.a. neergelegd bij de kinderen van de Hondsberg.
Wethouder v.d. Burg is het eens met die 18 miljard. In de gezondheidszorg kan bezuinigd worden. Maar met deze maatregel is hij het niet eens. Depuis: deze maatregel kan niet verdedigd worden. Nu wordt een dictaat opgelegd. De wetsvoorstellen kunnen onderuit gehaald worden in de Eerste Kamer.

Overheveling Jeugdzorg naar gemeenten. In hoeverre zullen gemeenten in staat zijn jeugdzorg over te nemen? Wat aan kwaliteit in jeugdzorg is opgebouwd gaat verloren. Gemeenten pakken het zeer wisselend op. Er is nog veel onwetendheid over het vraagstuk Jeugdzorg. Niet iedereen weet hoe de zorg op de juiste plek moet komen. Er zijn grote verschillen tussen gemeenten. Achmea: dichtbij snel zorg voorkomt later duurdere zorg. Het burgerschap van de verzekerden komt meer in beeld.
Almere en Amsterdam zeggen dat het gaat lukken. Grote gemeenten gaan het voorbereiden en kleine gemeenten sluiten aan. Er komt meer naar gemeenten ook wet WWNV (Wet Werken Naar Vermogen). Almere: we moeten aan de voorkant beginnen, dat betekent heel vroeg beginnen. Daarmee voorkom je duurdere zorg. Er is geen chaos in de jeugdzorg. Amsterdam is er nog niet klaar voor maar wordt hard aan gewerkt. Het liefst willen zij begeleiding in zijn geheel in 2014. Er zijn ook voorwaarden. Hoeveel geld is bijv. beschikbaar? De kortingen moeten helder zijn. Er is nog te weinig specifieke kennis. Almeren: rondetafelgesprekken hulpverleners ouders kinderen wat is het grootste probleem en in welke volgorde zoeken we oplossingen? Betrek ook onderwijs en justitie erbij!
Bedenken wat haalbaar is. Bij complexe problematiek moet de zorg anders georganiseerd worden. Bijv. psychiatrie erbij, gespecialiseerde intituten. We moeten oppassen voor rechtsongelijkheid groep licht verstandelijk gehandicapten. Je ziet niet altijd de verstandelijke beperking. Er zijn ook zorgmijders. Er moeten richtlijnen komen vanuit de landelijke politiek om het lokaal in te kunnen vullen. Wat kunnen gemeenten? T.o.v. marktwerking is geen duidelijk kader. Er moet 7 miljard bezuinigd worden (o.a. sociale werkvoorziening). Het geld moet echt besteed worden aan zorg. V.d. Burg: geld moet niet geoormerkt worden. Wij willen het geld besteden zoals wij dat willen. Tsja je kan er ook lantaarnpalen voor kopen, maar andersom kan ook! De kaders moeten juist niet te strak zijn.
We zijn niet bang dat mensen tussen wal en schip raken. Gemeenten moeten de verschillen tussen burgers honoreren. Gaan we het zorggeld vastleggen of besteden aan de Noord-Zuidlijn? Er is extra geld nodig, het WMO budget is te kort. Oormerken is een budget waar je het mee moet doen. Peggy: de gemeente heeft budgetrecht, het tekort WMO kan uit algemene middelen. Er moet goede zorg komen. Soms staan er wel heel veel hulpverleners om een kind heen. We moeten ons veel meer bekommeren om dat soort situaties dan alles vastleggen in budgetten. Wat gaan jullie beter en anders doen? Per Saldo: Gemeenten moeten maatwerk leveren. Mensen worden niet geholpen door collectiviteit. Er zijn kinderen met psychiatrische problematiek waar instellingen geen antwoord op hebben. Welk antwoord hebben gemeenten? PGB?
In Amsterdam blijft het PGB gehandhaaft. We houden het PGB in stand. Het geld komt uit de WMO.
Nu is de dagbesteding verticaal georganiseerd. Dit moet horizontaal samen met SW. Huishoudelijke hulp WMO 110% van het bijstandsniveau geen huishoudelijke hulp.
Boyke beheert het PGB zelf. Maar het is een gigantische administratie. Zijn begeleidster is er drie dagen mee bezig, het is een enorme stapel papierwerk.
Het idee is dat gemeenten dit veel makkelijker kunnen doen. Volwaardig burgerschap is overal mogelijk. Mensen zijn gelijkwaardig maar worden niet gelijk behandeld. Kinderen vallen nu al uit op scholen. Er is zorg dat de eigen bijdrage niet haalbaar is. In Amsterdam kunnen jongeren die zorg nodig hebben in het onderwijs daar blijven. We moeten van zorgen voor naar zorgen dat. Van leunen naar steunen. Daar is een cultuurverandering voor nodig bij ambtenaren. Wat heb ik nou echt nodig? Welke ondersteuning heb ik echt nodig?Philadelphia er zitten pareltjes tussen gemeenten maar ook voorbeelden die te gek voor woorden zijn. Kinderen met complexe zware problematiek moeten we goed in beeld hebben. Gemeenten begrijpen niet hoe complex het is. Er zijn o.a. veel problemen met zwerfjongeren.
Het is jarenlang misgegaan met de zorg. Er moet landelijk beleid zijn. Instellingen grijp je kans! Er is met name zorg wat betreft kleine gemeenten. Van de Burg. Ik ben de VVD niet. Deze bezuinigingen zijn niet goed en ik ben het er niet mee eens. De staatssecretaris en kamerleden bepalen de kaders, het budget gaat naar gemeenten en gemeenten hebben het recht zo in te richten als zij willen. 418 gemeenten kunnen indicatie PGB of ZIN geven.

De stapeling.
Michael werkt in een kringloopwinkel. Hij zou het liefst buiten werk hebben maar is tevreden. De betalingen gaan immers ook gewoon door. Boyke staat iedere dag om 5 uur op om naar zijn werk in de bakkerij te gaan. Hij heeft nog een klein stukje Wajong. De jobcoach heeft dit geregeld. Ze hebben drie maanden gekeken welk werk past goed. Er was een proefperiode (gratis voor werkgever). Na 1 jaar krijgt hij een vast contract (zonder Wajong).
Post Nl heeft werk voor licht verstandelijk gehandicapten. Zij werken samen met Deton. Productiearbeid. Een gemiddeld kamerlid loopt 2 jaar achter op de werkelijkheid. Verplicht in dienst nemen gaat niet werken. Kan het eenvoudiger en goedkoper?
We moeten de WSW houden. Er zijn 35000 werklozen in Utrecht. Er zijn plaatsen in sorteerbedrijf en werken samen met het uitzendbureau en SW. We hebben geen werk voor mensen in de AWBZ. Er werken ook veel mensen met autisme. De wetgeving moet eenvoudiger. De mensen worden op de werkvloer begeleid. De mensen zijn er trots op iedere dag naar hun werk te gaan.
De begeleiding naar en bij werk moet nu weg. Er is in de nieuwe regelingen geen budget meer voor een jobcoach. De mensen moeten regulier aan het werk. WWNV is zeker niet verdienen naar vermogen. Het leidt vaak niet tot werk. Men is zo best mogelijk weerbaar met zoveel mogelijk onderwijs. We moeten meer kinderen vasthouden in het reguliere onderwijs. Het gevaar van de bezuinigingen op passend onderwijs zijn overspannen leerkrachten. Er moet aandacht aan een grote groep gegeven worden, daarbij kinderen met extra zorgvragen. Jeugdzorg wordt betrokken bij de samenwerkingsverbanden. Zo'n complex traject vraagt deskundigheid van de leerkrachten. De professionalisering is niet haalbaar. Er moet veel samenwerking komen tussen gemeente, scholen en jeugdzorg.

Uitgegaan moet worden van de eigen kracht van burgers. We moeten uitgaan van eigen mogelijkheden. Wat is mogelijk in de sociale omgeving? Het doel is dat iedereen in staat is te participeren. Ondersteuning en begeleiding moet geregeld worden. De beperking in eigen kracht moet je compenseren met hulpverlening.
Alternatief plan stapeling Koraalgroep (w.o. Hondsberg)
Drie speerpunten.
1. Prioriteit geven aan preventie. Vroegtijdig signaleren van de licht verstandelijke beperking plus een antwoord: wat doe je ermee? De jeugdgezondheidszorg professionaliseren en direct gerelateerd aan onderwijs. Verder deskundig maken
2. Constatering Rouvoet. Gezinnen met multi-problematiek waarin 25 hulpverleners langs elkaar heen werken. De eerste en tweede lijn moeten beter op elkaar afgestemd worden. Het is nu teveel versnipperd. Er moet een hecht integraal systeem komen. 1e en 2e lijn moeten daarbij op elkaar aansluiten. Samenwerken specialistische deskundigen.
3. Met goede jeugdzorg alleen ben je er niet. Er zal altijd een bepaalde vraag blijven staan op bepaalde momenten bijv- school-werk, thuis-zelfstandig wonen.
Die steun in de rug blijft nodig. Soms is ineens wat meer ondersteuning nodig. Op de achtergrond is een lichte vorm van ondersteuning als een soort waakvlam aanwezig. Bestaande voorzieningen zoals jobcoach handhaven. Voor meer info klik hier
Sadet Karabulut Er moet een CAO komen. Licht verstandelijk gehandicapten niet onder het minimumloon laten werken. Er moet goede begeleiding zijn. Met een arbeidsbeperking kun je volwaardig leven. Via een jobcoach kom je aan een volwaardige baan. Juist deze groep mogen we niet laten vallen. Het is de parel van onze beschaving.
Wethouder kleine gemeenten: 60 mensen die zorg nodig hebben, 100 SW ers. Wij kennen de mensen bijna met gezicht. Dat biedt juist voordelen!

Ik heb gezegd dat ik het jammer vond dat in de kring van debaters geen enkele ouder vertegenwoordigd was. Het gaat om onze zorg, onze angst. Nu was er een sfeer van we maken er maar het beste van. Daarnaast natuurlijk oproep voor 20-11 en 10-12!

1 opmerking:

  1. Mr. Teeven, niet afschuiven op de klinieken die hebben met de bezuinigingen te maken. Een beetje slim mens weet toch dat er voordat mensen aan hun daden toekomen een lange weg van geestelijke onstabielheid aan vooraf gaat? Dat door de "mooie plannen" van dit kabinet het volk op alle vlakken in de kou wordt gezet. Onderwijs, kinderen met geestelijke problemen vallen hier al buiten de boot, ouders kunnen de kinderen niet meer aan, kinderen worden niet goed begeleidt. Komen in instellingen terecht die moeten bezuinigen. De ouders hebben geen controle meer over de onstabiele kinderen. het gaat een eigen leven leven. Aanraking met bjz. politie. jeugd instelling. begeleid wonen, de straat op valt buiten de samenleving. zoekt hulp kan die niet betalen, en het kringetje is rond. Ziet u de tekortkoming.


    Veiligheid van onze kinderen en kleinkinderen en onze GGZ.
    Als je dan het debat vanmiddag volgde over de gzz zorg die de staat teveel kost en hoe die mevrouw (ik geloof dat het slimme ding MW.Schippers heet) zich er af maakte de monitor loopt en dat in september ergens het wel duidelijk werd of de beslissing goed of fout was voor geestelijke zorg in te krimpen???? Beetje achter de feiten aanlopen ...terwijl er nu al genoeg kantekeningen gezet kunnen worden heeft alweer genoeg levens gekost het "mooie plan". Staats secr. Meneer TEEVEN, doe die dame van volksgezondheid een extra pilletje in der kopje thee, want volgens mij zit ze nergens mee!!!!! Mevr. Lea Bouwmeester (SP) dient U a.u.b. een motie van wantrouwen in, u zit daar voor het VOLK!!!!
    We kunnen natuurlijk mopperen op elkaar, gewoon als burgers onder elkaar, eigelijk zou heel Nederland er beter van worden als we gingen mopperen op MW. Schippers die op alle fronten fouten blijft maken met haar "inzichten" in de volksgezondheid en onderwijs. Het is wel onze gezondheid en onderwijs waar ze even haar bezuinigingsplannen op schrijft. Zij heeft geld genoeg voor der gezinnetje dus ja wat zou het haar deren. Niet mopperen op elkaar, maar op haar mw. Schippers dus, dat komt beter over en veel socialer naar elkaar toe de handen inéén ( en dan bedoel ik geen gebed)tegen slecht beleidt, Wij zijn toch een krachtig volkje!!

    BeantwoordenVerwijderen