maandag 10 oktober 2011

overleg cg-raad adviesgroep passend onderwijs

Het concept referentiekader is openbaar klik hier
Op het landelijk netwerk ouderinitiatieven is een discussie gestart waarop wij regelmatig reageren. O.a. kwamen daar aan de orde: een onderwijsconsulent/geschillencommissie moet onafhankelijk en neutraal zijn maar niet met een juridisch karakter. Is het wenselijk een capaciteitstest onderdeel te laten zijn van het referentiekader? Het handelingsplan zou integraal onderdeel moeten zijn van het ontwikkelingsperspectief. De basiszorg moet goed geregeld zijn, het moet niet zo zijn dat dit per samenwerkingsverband verschilt. Recht op volledige informatie en instemmingsrecht. Het ontwikkelingsperspectief moet in beweging zijn, een kind ontwikkelt zich er kunnnen onderwijs/zorgvragen bijkomen en ook minder nodig zijn. Ouderbetrokkenheid stimuleren!

Vanmiddag was er overleg met ouder/patientenorganisaties en de CG-Raad. Het was leuk om sommigen (weer) in real life te ontmoeten. Dit was een constructieve bijeenkomst. Veel was al bij CG-Raad en Platform VG bekend maar het helpt het plaatje wel in te kleuren.
Namens het Platform Verontruste Ouders heb ik wat zaken m.b.t. referentiekader naar voren gebracht. Aanvullingen zijn welkom, die mail ik dan nog door.
I.v.m. de afstemming tussen Jeugdzorg en onderwijs zou een Eigen Kracht Conferentie voor scholen een goed hulpmiddel kunnen zijn. De vraag/vragen van een leerling staan centraal. Samen met familie, netwerk, school en hulpverlening probeert men tot een goed plan voor de toekomst te komen. Als er grenzen zijn aan wat school en hulpverlening kan wordt geprobeerd te kijken waar/hoe de hulp en begeleiding dan georganiseerd kan worden.
Vraag is in de samenwerking tussen school en jeugdzorg in hoeverre deze zorg vrijblijvend is danwel een verplichtend karakter heeft.
Wat gebeurd er als het zorgaanbod in het onderwijs niet dekkend is?
Hoe dekkend is de onderwijszorg in het MBO? Punt van aandacht!
Expertise en voorzieningen worden vanuit het s.o./sbo worden voortaan gedeeld met het reguliere onderwijs.
Verwachten we niet teveel van kinderen met een ondersteuningsbehoefte door het stellen van steeds hogere eisen?
Basiszorg in de wet opnemen, het kan niet zo zijn dat dit per regio verschillend is.
Tijdelijke ondersteuning van leerkrachten/teams: wat als die ondersteuning permanent nodig is?
Overgang naar werk: meer en betere begeleiding!
Ouderbetrokkenheid regelen
Hoe komt een ontwikkelingsperspectief tot stand?
In welk stadium worden ouders betrokken bij het ontwikkelingsperspectief?
Kunnen ouders ook punten aangeven? Ik lees over informeren en instemmen.
Kan de leerkracht terugvallen op deskundigen? Welke ondersteuning kan de leerkracht verwachten?
Er moet overleg zijn over een gekozen aanpak, samen kiezen maakt dat ouders er ook achterstaan.
Als school geen passend aanbod heeft kunnen ouders daartegen in beroep gaan, bijv. bij een onafhankelijke geschillencommissie?
Hoe wordt het partnerschap leerling ouders school hulpverlening geregeld?
Wat gaat er gebeuren met expertise vanuit de REC's

Het overleg. Het referentiekader is een handreiking aan besturen om het passend onderwijs vorm te geven. De wetgeving is heel slank. Er is veel ruimte voor besturen hoe in te vullen. Scholen hebben een zorgplicht. Kunnen zij de zorg niet bieden dan moet een andere school gezocht worden die het wel kan bieden wat de leerling nodig heeft. De wet is nog niet bekend. De Raad van State oordeelt. Zij kijken wat verbeterd en aangescherpt moet worden. Dit document zoomt minder in op V.O. en M.B.O.
Er wordt nu circa vier jaar over gepraat. OCW trekt het meer naar zich toe. Het referentiekader heeft draagvlak nodig bij ouders. We kunnen niets veranderen, wel becommentariseren en dingen noemen die in dit stuk niet geregeld zijn. Pas op 1 november start discussie (wet). CG-Raad en VG-Raad hebben hun punten duidelijk gemaakt en e.e.a. is ook opgenomen. Er is veel vooruitgang in de denkwijzen van de raden en de vakbonden. Waar moeten de pijlen op gericht worden? Waar moeten CG Raad en Platform VG zich hard voor maken?
Uiterlijk 20 oktober moeten alle reacties binnen zijn. We moeten hierbij op de grote lijnen gaan zitten. De bezwaar en adviescommissie moet in de wet opgenomen worden. De onderwijscapaciteit van de onderwijsconsulent wordt uitgebreid. De geschillencommissie moet onafhankelijk en neutraal zijn.
We richten ons vooral op
Positie Ouders
Haalbaarheid bekwaamheid leerkracht
Basiszorg
Keuzevrijheid ouders
Zoals het er nu uitziet wordt de positie van ouders slechter
Hoe kan het referentiekader die positie verbeteren danwel verslechteren.
Het maken van een gezamenlijk zorgplan is van belang. De ouderpositie moet wettelijk geregeld worden. Het traject zou wellicht langzamer kunnen, fasseren.
Er moet een duidelijke evaluatie in komen

Commentaar en aanvullingen van harte welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten