dinsdag 30 augustus 2011

update passend onderwijs

Bron: coordinatoren Passend Onderwijs

Het Coordinatorennetwerk Passend Onderwijs geeft een update.
Sind de junibrief van de Minister is een en ander duidelijk geworden. (?)
De nieuwe regioindeling wordt herkenbaar. Het ziet er naar uit dat er 74 gebieden komen.
Er is een wettelijk kader ingediende bij de Raad van State.
De sectorraden zijn bezig met het maken van een eigen referentiekader, dat na overleg met de ouderorganisaties en de vakbonden door de sector zal worden vastgesteld. Ook vindt er overleg plaats tussen de sectorraden, vakorganisaties en OCW over de personele consequenties waarbij de 'opting out'nader wordt uitgewerkt. Het netwerk is bij dit alles zeer betrokken in nauwe samenwerking met de PO-Raad en het Ministerie.
In september is het 'hart'van het referentiekader klaar (basiszorg, verdeelmodellen en de eisen die gesteld kunnen worden aan het onderwijsprofiel en het nieuwe onderwijszorgplan). Het referentiekader gaat de invoering van Passend Onderwijs faciliteren.

Er wordt met ouderorganisaties gepraat. Totaal onduidelijk voor mij is met welke ouderorganisaties gepraat wordt. Welke status hebben die ouderorganisaties. Namens wie spreken die ouderorganisaties eigenlijk? Ja namens ouders mag ik aannemen maar spreken die ook namens jou en mij? Als die gesprekken met de heren en dames van de medezeggenschapsraden praten bijv. spreken ze niet direct namens mij. Het is mij volstrekt niet duidelijk.
Ook lees ik niets over het instemmingsrecht van ouders wat toch wel heel erg belangrijk is. En welke rol gaan ouders in de toekomst spelen?
Worden ouders voor de vorm betrokken of hebben zij wel degelijk wat in de melk te brokkelen?
Hierop wil ik graag antwoord!
Ga er achterheen....Miek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten