zondag 19 juni 2011

Verslag Netwerkdag Ouderinitiatieven

Zaterdag 18 juni hebben we een ontmoeting gehad met vele andere ouderinitiatieven op de Netwerkdag Ouderinitiatieven, Passend Onderwijs.
Wij waren, als PVO, een beetje vreemde eend in de bijt. Zoals wij zelf steeds zeggen; wij praten niet over de doelgroep, wij ZIJN de doelgroep.
Deze dag werd er echter niet op ouderniveau gesproken, maar op beleidsmatig, bestuurlijk niveau. Dus jullie snappen; dat vroeg de nodige aanpassing van ons.
Suzan zei het treffend aan het eind van de dag: “we moeten niet hoog beginnen en dan omlaag, maar andersom. We moeten beginnen bij de ouders en vandaar omhoog.”
Er zaten ook veel mensen vanuit de MR, het onderwijs, ambulante begeleiding. Onze boodschap voor Jeroen Dijsselbloem was duidelijk een andere, maar wij vinden daarom dit niet minder belangrijk.
Wij hebben, waar mogelijk, de stem van ouders luid en duidelijk laten horen!

Hieronder een verslag, aangevuld met onze visie...
We moeten zoveel mogelijk samenwerken. Daarmee zijn we het eens, maar wij leggen ons nog niet zomaar neer bij de komende bezuinigingen.
We moeten gesprekken blijven voeren, bijv. met de gemeente. We moeten in beeld blijven. Algemeen wordt ondervonden; wie over het geld gaat bepaald of er geluisterd wordt.
We moeten proberen waar mogelijk mee te denken over het te voeren beleid. De gemeente krijgt een zorgbudget. Dit moet met onderwijs gebundeld worden en is nu teveel los zand. Kinderen met een extra zorgvraag hebben vaak ook te maken met de WWNV en Jeugdzorg.
De ervaringsdeskundigheid van ouders is hierbij belangrijk. Deze expertise moet worden gehoord. De keuze wat is Passend Onderwijs ligt minder bij jou en je kind dan bij het samenwerkingsverband.
De school heeft zorgplicht. Er zou steeds gekeken moeten worden of een indicatie nog klopt.
De rol van de ouder moet gewaarborgd worden. Schoolbesturen hoeven nu niet naar ouders te luisteren. We willen inspraak in het samenwerkingsverband. Het zou een cliëntenraadachtige beweging moeten zijn binnen het samenwerkingsverband. Op een lager niveau individueel met de leerkracht naar het handelingsplan kijken (nu ook onvoldoende). Nu is het te abstract voor ouders als het om beleidsvorming gaat. Het zou concreet gemaakt moeten worden. (Platform Verontruste Ouders gaat een brief maken voor ouders waarin in duidelijke taal wordt uitgelegd wat Passend Onderwijs in gaat houden voor kinderen zonder diagnose en met diagnose, zowel in regulier als speciaal onderwijs. Daaronder een handtekeningenstrookje waarop ouders kunnen aangeven hoe zij tegenover de plannen staan).
D.m.v. informatieavonden kunnen ouders geïnformeerd worden. Er moeten stukjes uit lange beleidsnotities gehaald worden en in hapklare brokken uitgelegd worden. Er zou een soort klankbordgroep kunnen komen om een beleidsadvies te kunnen geven. Het hele onderwijs van speelzaal tot HBO willen we informeren, van leerkracht tot directeur. Persoonlijk aanspreken helpt wel.
De zorgplicht moet sterk geformuleerd worden. Kun je als ouder instemmingsrecht hebben? Ouders willen weten hoe hun kind goede begeleiding krijgt. Wat school kan hangt af van het samenwerkingsverband. Er zijn tegenstrijdige belangen. Het moet duidelijk zijn wanneer de indicatieplicht en zorgplicht ingaan. Zoals het er nu uitziet zullen de regionale verschillen tussen samenwerkingsverbanden groot kunnen zijn.

De workshop van Irma. Communicatie met ouders.
Toppie gedaan Irma!

Leerkrachten en ouders moeten een team vormen
Verankeren in wet: zo willen we de positie van ouders in de toekomst en wat gaat er gebeuren als het niet goed gaat met een kind. Kunnen we als netwerk ouderinitiatieven met alle aangesloten initiatieven niet een dergelijke brief opstellen stelden wij voor.
Ouders zouden beter geïnformeerd moeten worden, dat kwam hier ook duidelijk naar voren.
Er zou een loket onderwijs moeten komen. Een ouderinitiatief heeft een nieuwsbrief voor scholen geschreven, en een stuk in de schoolgids gepubliceerd.
Er zou een communicatieplicht naar ouders moeten komen. Een ander initiatief heeft een site ontworpen. De site is opgebouwd uit verschillende onderdelen. Hoe kan ik communiceren met leerkrachten als ouder. Een zorgwijzer wat is goede zorg in de regio. Een consumentenwijzer: waar kunnen ouders naar toe met problemen? Hoe kan ik dat aanpakken? De subsidie is gestopt dus nu ligt het initiatief stil. Mogelijk kan dit opgepakt worden door de bestaande site www.passenonderwijs.nl Bekendheid voor de site op SIRE. Nu is het de bedoeling de site regionaal op te zetten. Wij pleiten voor een landelijke site en dat je kunt aanklikken op regio. Het zou een instrumentarium moeten zijn voor zowel samenwerkingsverbanden als ouders. Hopelijk heeft de site tot gevolg dat ouders en scholen beter met elkaar gaan samenwerken.

Middaggedeelte
·         Invloed collectief ouders
·         De school heeft MR
·         Het schoolbestuur heeft GMR
·         Het samenwerkingsverband heeft?
·         Of ieder samenwerkingsverband regelt dit zelf (staat niets over in de wet)
·         Of een themaraad wel of niet vastgelegd in de wet Passend Onderwijs
·         Of er komt een cliëntenraad vastgelegd in de wet Passend Onderwijs
·         Een cliëntenraad kan de gemeente/regio bedienen

We discussiëren over de vraag of vooraf een percentage zou moeten worden vastgesteld voor het aantal ouders van zorgkinderen en ouders van reguliere kinderen.
Moet dat 50-50 zijn? Of moeten dat ouders zijn die interesse hebben in zo'n raad of het nu ouders zijn van kinderen met een zorgvraag of zonder.
Wij vinden dat de ouders van zgn. zorgkinderen stevig vertegenwoordigd dienen te zijn. Zij raken ondergesneeuwd bij ouders van kinderen zonder zorgvraag omdat hun belangen essentieel anders zijn.
Het zijn de kinderen met een zorgvraag die het nu moeten zien te redden op het regulier. Zij zijn het meest kwetsbaar. Daar was niet iedereen het mee eens. Er werd gevraagd wanneer je een kind met een zorgvraag bent. Nou bijv. als je een DSM IV diagnose hebt? Ook daar was niet iedereen het mee eens.
Het geld moet geoormerkt worden. Er moet zorg zijn voor speciale zorgvragen. Gaat het budgetbeheer naar scholen of naar het samenwerkingsverband? Er moeten een aantal dingen vastgelegd worden in de wet. Een cliëntenraad zou een juridische rechtsvorm moeten hebben. Er wordt geopperd dat het een betaalde baan zou moeten zijn om advies te kunnen geven en vooraf betrokken te zijn. Ook met dat idee was niet iedereen het eens. De vraag is raakt de zorgvraag ondergesneeuwd in de MR. Is de MR sowieso voor veel ouders niet te hoog gegrepen vragen wij ons openlijk af.
De raad zou gevraagd en ongevraagd advies moeten kunnen geven. Belangrijk is om alle ouders te betrekken!

Ex-woordvoerster PVDA Passend Onderwijs/lid ouderinitiatief Operatie Dalmatiër

Ouders zijn aan zet - Individuele Ouderbetrokkenheid

Ouders als belangenbehartigers van hun eigen kind:
·         Hoe worden ouders geïnformeerd?
·         Hoe worden ze daarbij begeleid?
·         Hoe behouden ouders de regie?
·         Hoe kunnen ouders klagen?
·         Hoe brengen we ouders in positie

We weten nog onvoldoende wat dat gaat worden. Ouders zijn nog weinig betrokken. Ouders vragen zich n.a.v. bezuinigingen af wat gebeurd er met ons kind? De schoolkeuze is niet opgenomen in het samenwerkingsverband. Er is een wettelijk recht op ondersteuning van een onderwijsconsulent (landelijk). Het ontwikkelingsplan moet in goed overleg met de ouders. De positie van ouders is nog niet duidelijk. Er komt een informatiepunt Passend Onderwijs naar school en ouders toe. Er zou één loket moeten komen voor ouders met informatie over het zorgaanbod samenwerkingsverbanden en zorgprofielscholen. Het behoud van de vrije schoolkeuze moet verplicht worden. Maar mag je bijv. shoppen bij een ander samenwerkingsverband? Kunnen samenwerkingsverbanden drempels opleggen? Ouders zouden begeleiding moeten krijgen bij de aanmelding, beoordeling van het aanbod en/of inschrijvingsweigering van school. Er zou een toegankelijke en onafhankelijke geschillenregeling moeten komen. Het advies zou snel en bindend dienen te zijn. Er zou een expliciete instemming van ouders moeten komen t.a.v. het ontwikkelingsplan. Ouders hebben recht op ondersteuning en advies bij beoordeling ontwikkelingsplan en/of conflict.
Wij zijn van mening: de positie van ouders en ouder en leerkracht als team samen te laten werken zou bij wet geregeld moeten worden. Nu is dat veel te vrijblijvend, een goede school doet er een poging toe maar er zijn genoeg scholen waarbij van teamwork geen sprake is! Hier is men het mee oneens. Hoe scholen momenteel met ouders omgaan is mensenwerk vindt men. (en mensen maken fouten denken wij daar achteraan)
Er zijn ook zorgen om de zittende leerlingen in het speciaal onderwijs. Mogen ze blijven? En hoe is in de toekomst het leerlingenvervoer geregeld?
Dit alles is niet makkelijk in een tijd waarin:
·         De wettekst nog niet duidelijk is
·         Voornamelijk de schoolbesturen en de PO raad aan zet zijn geweest
·         De ouders nog nauwelijks aan het woord zijn gekomen
·         Er 300 miljoen bezuinigd moet worden
·         Niet alle docenten en ouders overtuigd zijn van Passend Onderwijs

\Wat belooft de website van OCW en wat schrijft de minister op 17 juni?
·       Zorgplicht. Er wordt goed rekening gehouden met de zorgbehoefte van uw kind, met uw voorkeuren en met wat de school kan. U hoeft niet alle scholen af op zoek naar een plek.

17/6 Op. o.a. de zorgplicht, de positie van ouders en de medezeggenschap kan ik helaas nog niet ingaan. Over deze onderwerpen informeer ik u na de zomer, met het wetsvoorstel.

·       Ouders krijgen wettelijk recht op ondersteuning en advies bij het beoordelen van het aanbod van de school voor uw kind. U kunt gebruik maken van mediation. Je kunt hiervoor naar een landelijke geschillencommissie.

17/6 Ik heb met ouders en met ouderorganisaties gesproken. Zij zijn zeer bezorgd maar ook zeer betrokken. Een aantal regionale ouderverenigingen en medezeggenschapsraden hebben het initiatief genomen om constructief mee te denken

·       De school stelt in overleg met de ouders een ontwikkelingsplan op. Hierin staat wat nodig is aan extra zorg in het onderwijs zorg en/of opvoed- en groeiondersteuning. De school overlegt regelmatig met u over de vorderingen en de begeleiding.

17/6 Er is al een informatiepunt passend onderwijs actief voor het onderwijsveld. Voor de zomer van 2011 wil ik dat scholen en besturen maar ook ouders en leraren zich meer herkennen in de website en de nieuwsbrief
Hoe krijgen we dit alles voor elkaar? Door ons te bundelen en samen te werken. Door een manifest met concrete wensen m.b.t. de wetgeving bij de tweede Kamerleden neer te leggen (gesprekken met vaste Kamercommissie OCW, petities, actie op het plein) Door in beoogde samenwerkingsverbanden en nu aan tafel te gaan bij schoolbesturen. Door de media te mobiliseren. Door te leren van elkaars goede ideeën.
Deel deze!
Wij: en nu concreet, wat gaan we doen? We moeten een stuk schrijven gericht aan de politiek. U vertelt een mooi verhaal, kunt u dat niet opschrijven? De ex-woordvoerster passend onderwijs wil wel meedenken maar het stuk niet schrijven. Uiteindelijk, na enig aandringen van onze kant, wordt besloten dat het Netwerk Ouderinitiatieven met een stuk gaat komen meteen na de zomervakantie waar de ouderinitiatieven dan op kunnen schieten.
Wij zeggen toch: begin vanuit de ouder en dan naar een hoger niveau, niet andersom. We hebben een leuke vrouw ontmoet die zich wel bij ons aan wil sluiten. Zij heeft eenzelfde insteek als wij. Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me ook welk onderwerp vandaag opvallend afwezig was. Onze grote zorg om gebrek aan goede begeleiding straks.
Het leek wel alsof iedereen zich erbij had neergelegd en een houding had van; nu af aan constructief meewerken. Wij zijn het daar mee eens, echter voor ons is dat erbij neerleggen nog niet aan de orde.

Marja je gaat van ons horen! Reken maar van YES!
We hebben de dag besloten met een gezellig etentje, waarbij we onder het genot van een bubbeltjeswijntje bij de Italiaan aan de kade onder de parasol (zeg maar paraplu) nog vergaderd hebben ook. En weer nieuwe acties verzonnen, dus ja, ook jullie horen nog van ons!
Ik ben in de trein terug gestapt zonder kaartje, dus ik kwam bevend van de zenuwen thuis.

Maar gelukkig kregen wij nog twee goede berichten van onze steun en toeverlaat…
1.     Hij maakt voor a.s. donderdag 23 juni demonstratie tegen afbraak PGB 1500 flyers voor ons!Die gaan we uitdelen in een door Suzan ontworpen sweater van ons Platform Verontruste Ouders. Wij zullen dus luid en duidelijk laten horen dat wij met deze plannen onze ... afvegen! Of onze neus erin snuiten dat kan natuurlijk ook!
2.     Peter had na de brief van Marja, buiten in de regen, nog eens bestudeerd te hebben er een positief punt uitgehaald, namelijk; geld blijft tot augustus 2015 in ieder geval gekoppeld aan individueel kind. Dat is goed nieuws! We houden het nauwlettend in de gaten…


Miek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten