dinsdag 24 mei 2011

Struisvogels? Reactie op ingezonden stukje

In een eerder stukje stelde een collega vragen over leerlingen met een gemiddeld IQ.

Ik zal proberen antwoorden te geven:
Allereerst, LOM scholen en MLK scholen bestaan niet meer. Die twee soorten zijn samengesmolten tot scholen voor speciaal basisonderwijs. Dat is géén speciaal onderwijs, maar een lichtere vorm. Voordat je naar zo'n school kunt gaan, moet er een verklaring van een commissie worden gegeven (PCL). Die commissie kijkt naar de leer- of opvoedingsproblemen en bepaalt of zo'n leerling echt noodzakelijk naar een school voor speciaal basisonderwijs zou moeten.
Scholen voor speciaal onderwijs zijn er in vier "soorten"
1. blinden, slechtzienden
2. doven, slechthorenden en kinderen met communicatieproblemen
3. kinderen met een verstandelijke en/ of lichamelijke handicap
4. kinderen met ernstige gedragsproblemen en/ of pychiatrische problematiek
Ook kinderen met een gemiddelde intelligentie kunnen op speciaal onderwijs zitten. De meeste leerlingen op speciaal onderwijs hebben ook een gemiddeld IQ. Niet op een ZMLK (zeer moeilijk lerende kinderen, groep 3 hierboven). Voor een ZMLK is een van de toelatingseisen dat de intelligentie onder een grens ligt.
Maar je kunt natuurlijk best een gedragsstoornis hebben, of blind zijn of lichamelijk gehandicapt met een gemiddelde intelligentie.
Een aparte scholengroep voor autistische leerlingen is er niet, ook niet voor ADHD. Het ligt er maar aan hoe de problemen zich openbaren. Als b.v. gedrag het grootste probleem is, zal groep 4 (gedragsproblematiek) het meest in aanmerking komen. Als communicatie het grootste probleem is, is groep 2 het meest geschikt. Autisme en lager begaafd: groep 3. Maar leerlingen met autisme of ADHD kom je uiteraard ook tegen op speciaal basisonderwijs en op regulier onderwijs.
Helaas snapt ook in het onderwijs nog lang niet iedereen wat "er aan zit te komen" passend onderwijs). Een leerling met gemiddelde intelligentie en een gedragsstoornis... geen speciaal onderwijs nodig? Dan hoop ik echt dat de collega van de mevrouw/ meneer die dit schreef zich heel goed heeft voorbereid.... Want er gaat héél veel veranderen, vooral in het gewone onderwijs. Een kind zit niet zomaar in speciaal onderwijs. En als het niet nodig is... héél gauw terug naar regulier, eventueel met een (nu nog bestaand) rugzakje! Bij het plaatsen op een school voor gedragsstoornissen wordt niet maar de intelligentie gekeken. Wel naar de aard van de stoornis, de gevolgen die de school ervaart, eventuele gevaren, of er ook gedragsproblemen zich thuis voordoen, of er al veel geprobeerd is wat niet geholpen heeft enz. enz.
De procedure is zorgvuldig en daarom (helaas) ook tijdrovend.

Meer vragen? Komt u maar!
Peter Mol

2 opmerkingen:

  1. Dat bedoel ik hiermee te zeggen! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En toch zijn er ook leerlingen uit het cluster3 (lichamelijk gehadicapte leerlingen) die door kunnen stromen tot HAVO of VWO. Niet dat het makkelijk is omdat deze scholen (aangepast op de zorgbehoefte van de leerling) er nauwelijks zijn.....

    Anne Meren

    BeantwoordenVerwijderen