dinsdag 30 oktober 2012

werk en bijstand persoonlijk blog Angelique Bergsma


Wet- en regelgeving, de zin- en onzin.

 
Voor alle regels en wetten geldt: er valt wat voor te zeggen. Ze zijn nodig om het dagelijks leven voor ons allemaal in goede banen te laten leiden.

Er kleeft echter ook een keerzijde aan deze statische en weinig flexibele wirwar van regels en wetten.

In mijn eigen geval wil ik er graag één kenbaar maken.

Ik heb een beschikking voor onbepaalde tijd gekregen van mijn gemeente om te kunnen zorgen voor mijn kind(eren) vanuit de bijstand. Hiermee kan ik mantelzorgen maar ook in alle vrije uren die ik zelf heb vrijwilligerswerk doen. Dit doe ik ook met volle overgave.
Nu vergoeden organisaties de onkosten waarvoor ik mij inzet.
Echter, doe ik ook twee langdurige projecten op eigen titel.

Het lastige van dit soort werkzaamheden is echter dat hier ook kosten mee gemoeid gaanaan reiskosten (openbaar vervoer) en parkeerkosten.

Deze kosten zijn even vergoedt geweest door iemand vanuit deze werkzaamheden maar ook dit houdt een keer op.

Om die reden had ik onlangs de vraag bij mijn consulente neergelegd of ik tijdens de schooluren de overblijf kan doen op de school van mijn jongste.

Inkomsten gegeneerd uit die werkzaamheden zou volledig terug gaan naar de door mij gemaakte onkosten.

Win-win situatie want: ik provide mezelf, niets geen aanspraak op potjes van de gemeente, teren op andermans zak én nog het meest aangename, de werkzaamheden onverminderd kunnen doorzetten.

Niets was minder waar. De vraag werd direct afgedaan dat inkomsten inkomsten zijn en in mindering worden gebracht op de uitkering.

In plaats van mijn vraag om iets bij elkaar te schrapen óm te kunnen blijven werken wordt er diep ingegaan op mijn (beëindiging) van een online spaarprogramma die ik netjes had opgegeven.

Of ik aub wilde doorgeven hoeveel er nog openstond, of het een eenmalige uitbetaling betrof, hoelang het nog liep, of ik het contract kon overhandigen etc etc.

Nu ben ik echt niet de meest moeilijk, maar, érgens denk ik, dit moet anders. In mijn optiek worden de regels- en wetgevingen door zichzelf ingehaald.

Ik heb mij daarom met mijn vraag tot de wethouder (o.a. Werk & Inkomen) gewend. Deze stuurde de vraag terug naar de klantmanager van afd. Werk & Inkomen.
Deze hield zich (al dan niet terecht) aan de regels en wetgevingen.

Geen maatwerk komt er aan te pas. Mij werd verteld dat ik dan maar aanspraak op het netwerk van de mensen moest doen waarmee ik samenwerk mensen te bewegen mijn onkosten te betalen (deze lobby komt dan nog bóvenop het huidige vrijwilligerswerk, mantelzorg over mijn beide kinderen, huishouden, de intensieve afspraken met de hulpverlening rondom mijn kinderen etc etc etc)

Even voor alle duidelijkheid, ik ben nochtans een alleengaande ouder. Klaag liever niet maar tip wel graag de feiten aan.

Ook zijn er reeds mensen die zich opwerpen om mijn onkosten te betalen. Ontzettend genereus en vreselijk mooi om te zien dat deze mensen bestaan en dit belangeloos doen! Deze mensen verdienen en lintje in mijn optiek.

Maar de realiteit is er ook: dit is niet in alle gevallen zo. Meestal betaal ik het zelf met het gevolg dat er een nóg lager budget voor de boodschappen overblijft en als je in de bijstand zit met twee kinderen van 7 en 5 jaar voelt het zuur maar zeker ook angstig.

Ik móet, om op dit niveau te kunnen blijven functioneren nu eenmaal reiskosten maken, debatten volgen, congressen bijwonen.

Alleen zo vergroot ik mijn kansen op de arbeidsmarkt zodra de gezondheidstoestand van mijn kinderen dit toelaten.

Het moraal van dit verhaal? Iedereen is uniek. Zo ook een ieder zijn privésituatie.

Maatwerk is een woord dat binnen de Zorg, Onderwijs en Bijstand een prominente plek verdiend maar ook prioriteit nr 1 moet worden.

Er is een nieuwe tijd aangebroken, laten we deze dan ook met beide handen aangrijpen en nieuwe regels in te stellen of te implementeren. En ook hier geldt, misbruik zal worden bestraft.

Mijn wil (en met die van mij velen) is groot, achterblijft is de wil van het kabinet…………wil om te luisteren.

 

Over de zin- en onzin van wet- en regelgevingen.

 

 

 

2 opmerkingen:

  1. Hoi Angelique. Wat je wil zeggen is dat je maatwerk en luisteren in de uitvoering mist. Dat kan. De WWB laat dat niet altijd toe. Daar kan ik je ook niet mee helpen, maar misschien wel met het volgende (hele praktische): Bij onze gemeente krijgen de overblijfkrachten een onkostenvergoeding. De onkostenvergoeding in de WWB wordt vrijgelaten met ten hoogste € 95,00 per maand met een maximum van € 764,00 per jaar. Krijg je wel loon? Er is een inkomstenvrijlating van 25% van de inkomsten met een maximum van 192,00 pm gedurende 6 maanden. Dan moeten je inkomsten arbeiosperspectief hebben maar bij onze gemeente beoordelen we dat niet. Aansluitend deze vrijlating is er nog een aparte vrijlating voor alleenstaande ouders. Wellicht kan je hierop aanspraak maken? Ik wil je de artikelnummers wel mailen. Ettol1@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou je kunnen afvragen waarom we al die regelgeving in Nederland hebben. Makkelijker wordt het in ieder niet in ons kikkerlandje. Veel mensen raken ten onrechte, zoals hierboven te lezen is, meer in de problemen. En dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest. Het punt is dat met al die regelgeving de overheid het nodig vindt om zijn burgers te straffen, door kortingen of het zelfs stopzetten van de uitkering, wanneer deze regels worden "overtreden". Dit is mij ook overkomen. En als er al sprake was van "vuil spel" van mijn kant dan was dat zeker niet opzettelijk. Ik ben het helemaal eens met het aanpakken van de rotte appels maarzoals mevrouw hierboven al zegt: iedere situatie is anders. Daarom is maatwerk van belang. Uitkering Gestopt (www.uitkering-gestopt.nl) helpt mij nu bleek dat de gemeente mijn uitkering onterecht had beeindigd. Daar ben ik zeer blij mee want ik kreeg weinig medewerking vanuit de sociale dienst.

    BeantwoordenVerwijderen