woensdag 11 juli 2012

Mooi blog A.M. over NEO-onderwijs ipv Leonardo

Soms is het onderwijs maar lastig te begrijpen...Verbaas met me mee. We duimen voor je!


Boos, teleurgesteld en opstandig!



Ja, zo kennen velen van jullie mij vast niet, het zijn dan ook fikse woorden die ik als titel gebruik. Ik bedoel, mij zul je zelden boos of teleurgesteld zien. Temeer omdat ik het nut er zelden van inzie en het vaak als energieverspilling zie maar nu is het anders. Opstandig ben ik wel vaker maar  dat is vaak vanuit een goed doel, dan heeft het vaak inhoud en kan ik me weer eens fijntjes ergens mee bemoeien of tegenaan schoppen.



Maar nu is het bal, fiks bal.



De GMR van de school van de jongste liet wat brieven uitgaan naar de ouders van kinderen die in de zogenaamde 'NEO' klassen komen. Jaja, de gemeente alhier heeft weer wat nieuws verzonnen. Hadden we het Leonardo onderwijs waar zoonlief het zo ontzettend naar zijn zin heeft, waar hij het zo goed op doet en waar hij helemaal tot zijn recht kwam. Nee, deze gemeente besloot dat het anders kon en moest en liet het Leonardo onderwijs varen en bedacht een nieuw concept; 'NEO” onderwijs vanaf het komende schooljaar. Laat het nu net lijken op Leonardo onderwijs (mag je wel jatten?).



Er is wel een klein verschilletje, nuja klein kuch of we als ouders VERPLICHT even 1100 euro willen ophoesten per jaar of anders kan uw kind geen “NEO” onderwijs volgen. Excuus me? Is onderwijs dan geen recht? En is welke vorm van onderwijs dan ook niet gewoon gratis. Nou nee dus. Waar  mijn ene kind wel langs alle kanten geholpen kan worden op haar SO school wat niets kost. Kan mijn andere kind omdat hij nu eenmaal wat meer kan dan een gemiddeld kind opeens niet meer naar school als wij geen 1100 euro zouden ophoesten. Er liggen fijne kuch voorstellen klaar en die moeten nu dus goedgekeurd worden door de GMR, worden ze niet door de GMR goed gekeurd dan is er geen onderwijs meer voor mijn kind. Voor mijn ene kind dan, het andere mag en kan gewoon op haar SO school blijven en daar alle hulp krijgen die ze nodig heeft.



Vind ik dat terecht, dat dacht ik dus niet. En na me een dagje boos gemaakt te hebben en wat gezocht te hebben naar wetten kwam ik erachter dat laagbegaafd/ziek/gehandicapt wel in de onderwijs wetten bestaat maar hoogbegaafd in geen enkel plan of wet naar voren komt. Ok, wat nu want ik zal en moet een reactie geven aan de GMR dat het ook anders kan. Dat het zogenaamde “NEO' onderwijs helemaal geen bakken geld hoeft te kosten als ze het anders indelen. Maar hoe zet ik dat nu netjes op papier zonder dat ik mijn kind daar de dupe van ga laten zijn, immers hij hoeft nog maar een jaar naar het de lagere school en stroomt dan op zijn gemakje het VO in. Ik bedoel maar. Ze zullen het niet voor elkaar krijgen om een kind wat nu eindelijk goed en lekker in zijn vel zit, massa's vrienden en vriendinnen heeft, heel erg graag naar school gaat, zijn laatste jaar wederom in de str*nt te laten zakken omdat ze niet verder kunnen kijken dan geld. En dat moet ik dan netjes en beleefd gaan schrijven terwijl mijn hersenpan het bijna uitschreeuwt dat het niet eerlijk is en dat mijn zoon ook een eerlijke kans verdient na al zoveel weggegooide jaren. Juist omdat de 'gewone' basisschool het niet aankon om met een een kind die voorliep om te gaan. Niet qua leerstof maar zeker ook niet hoe hier mee om te gaan.



Toch maar even in mijn kennissenkring gedoken en aan iemand gevraagd om me te helpen (ja, soms kan ik dat best wel...)om alles eens goed op papier te zetten zonder dat het van het vel afspat hoe boos, teleurgesteld en opstandig ik intussen ben. Gelukkig zei ze gelijk ja en verbaasde zij zich ook om de plannen en weet ze heel toevallig (ik weet wel wie ik uitzoek) heel veel van wat en niet kan in school land.



Wish me luck!



Zwaai!

2 opmerkingen:

  1. Opgeluchte oudervrijdag, juli 13, 2012

    Wish me luck? Je kunt beter wijsheid toegewensd krijgen. Hoe kortzichtig dit verhaal, duidelijk vanuit emotie geschreven. Ja en dan is het verstand vaak ver te zoeken (amygdala, je bent geexcuseerd als je nu maar stopt). En van de Leo.nardo stichting krijg je natuurlijk alleen maar bijval, ookal heeft die zelf (NV) het concept van de oprichter gejat en verkracht. Niet voor niets heeft de landelijke pers er vol mee gestaan, wake up!
    Goed punt is wel de 1100 EUR: nu dit bedrag verplicht is kan het niet meer van de belasting getrokken worden en zijn de oudeers dus duurder uit dan bij een vrijwillige (maar zeer gewenste) eigen bijdrage. Is dit doordacht?
    Ik wens Almere alle succes met dit doortastende besluit en hoor graag hoe het uitpakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar de eerste zijn/haar zorg uit, zie ik bij de tweede (opgeluchte?) 'ouder' slechts een pure frustraat die nodig op vakantie moet en de vooral persoonlijke grieven eens even lekker moet gaan bespreken met zijn praatdokter. Uch

    BeantwoordenVerwijderen