zondag 8 juli 2012

blog angelique bergsma reactie stuk vk

Hierbij een mooi blog van Angelique Bergsma van het Platform Verontrute Ouders.
Ik sluit me hier volledig bij aan


Naar aanleiding van het stuk uit de Volkskrant d.d. 7 juli ’12 wil ik als ouder het volgende hierover kwijt.
De polarisatie rondom ADHD en de twee kampen die hiermee gevormd worden dient absoluut niet het doel dat mijn kinderen een betere ondersteuning krijgen in hun ontwikkeling.In tegendeel, het draagt er aan bij dat ik genoodzaakt ben mijn kinderen hun welzijn  te verdedigen. Laten we wel wezen, dit is niet wat ik als ouder voor ogen heb.

Het is simpel te stellen: men heeft in Nederland een mogelijkheid tot keuzevrijheid inzake behandeling(en) bij ADHD. Ik, als ouder, heb stellig medicatie buiten de deur willen houden. Door o.a. IPG, maar ook door hem te plaatsen in een semi-residentiele instelling getracht het beoogde doel te behalen.
Zelf ben ik gaan onderzoeken waar de schoen wrong betreffende voeding, want duidelijke moge zijn, de E-nrs gaven rode vlekken in zijn gezicht.
Suikers sloot ik uit, als ze snoep wilden haalde ik ze bij de reformwinkel.
Hele schema’s heb ik opgesteld nadat ik er maanden mee bezig was geweest. En uiteindelijk bleek er nauwelijks verschil in gedrag bij hem waar te nemen.

Moeilijker wordt het als je op de sociale media terugziet dat men niet weet wat een gezin getracht heeft te doen om het in eigen regie te houden. En toch wordt ervoor gekozen om over deze ouder heen te stappen met oneliners als: ‘waarom medicatie? ADHD bestaat al 1000den jaren, waarom dan nu plots medicijnen?, misschien omgevingsfactoren?, wat is anders? Waarom geen kinderacupunctuur? Waarom geen bachbloesemtherapie? En die lijst is vrij lang qua alternatieven.

Zou het niet in deze mensen kunnen opkomen dat wellicht deze therapieën geprobeerd zijn? Of overwogen en er weer van afgezien vanwege haalbaarheid of persoonlijke redenen.
Zien mensen mij schoppen tegen alternatieve therapieën? Neen! Dat zou ik etisch gezien niet willen en kunnen omdat er zoveel mensen zijn met zoveel meningen en dus keuzes! Elkaars mening en keuzes respecteren staat niet meer zo hoog op een ieders prioriteitenlijst merk ik.

Omdat ook het autismecomponent bij mijn oudste zoon meespeelt, is het een nog wat lastigere kluif de juiste behandeling en opvoedingstechniek aan te laten sluiten op zijn behoeften.
Neem als voorbeeld kinderacupunctuur. Vanuit de Chinese Wijsheden een mooie wetenschap, echter, ook hierin is in mijn optiek terughoudendheid geboden. Bij mijn oudste, die tevens een autistische stoornis heeft, zal dit zintuigelijk een desastreuse impact op hem hebben.
Het behoeft verder geen uitleg dat dit niet alleen voor kinderen met autisme zal gelden.

Voor kinderen die dit zowel emotioneel danwel zintuigelijk aan kunnen zou het wel een mooie behandelmethode kunnen zijn.

Echter, mij wordt middels de social mediaopinies middels o.a. twitter door de strot geduwd om andere therapieën te proberen om maar niet aan de medicatie te hoeven.
Deze mensen, die zichzelf, al dan niet terecht, het vak van ADHD-coach praktiseren, zetten ouders die uiteindelijk voor medicatie hebben gekozen in een schadelijk kwaad daglicht.
Alleen hun visie wordt als waarheid gezien en volg je ze niet in hun mening kun je de meest vreemde vragen of insinutaties in je twitterbox verwachten.

Dit gaat mij als ouder veel te ver, maar ook…..hoe lang ga je door met behandelingen uitproberen? En hoeveel soorten behandelmethoden ga je uitproberen? Wordt het kind dan niet van ondergeschikt belang? Welke adviezen worden door alternatieve ADHD-coaches gegeven indien het niet aanslaat.

De medicatie, waarvoor ik schoorvoetend edoch eindelijk heb gekozen, gaf alle negatieve berichtgevingen ten spijt WEL het gewenste effect. En dan wordt nu vanuit de maatschappij, media én ook vanuit de medische wereld doodleuk weer gezegd hoe fout ik als ouder bezig ben!! Neen, hierin werk ik niet meer aan mee!

Laat nu de overheid en de Pharm.Ind. het onderling maar uitvechten maar hou mij en mijn gezin er buiten!
De beeldvorming rondom ADHD ansich is al treurig gesteld maatschappelijk gezien. Dit zou toch echt anders moeten, maar zeker ook kunnen!

Het artikel van de Volkskrant van afgelopen zaterdag 7 juni is exact hetgeen ik als ouder bedoel met de hetze rondom ADHD.
Ik kan alleen maar zeggen dat zelfs ik het toejuich dat men kritisch kijkt naar de beïnvloeding van deze hele kwestie.

Dat zelfs de overheid zijn vraagstekens zet bij vermeende overdiagnosticering is een goede zaak! Laat het dan ook echt onderzoeken!
Waar ik op hoop is transparantie binnen in deze onderzoeken.

ADHD is en blijft binnen onze maatschappij een lastig gebeuren op velerlei vlakken. En mocht hier nu niet voor eens en altijd serieus onderzoek gedaan worden, zal deze groep in een enorme verdrukking komen hetgeen meer psychische problemen met zich mee zou kunnen brengen.

Men zou moeten ophouden met ADHD en de Pharm.Ind. in 1 adem noemen, ADHD IS immers geen medicatie, het staat volledig los van dit gebeuren.
ADHD is niet toegenomen omdat big farma het zo graag wil, ADHD is een andere manier van leven/interpreteren/handelen/reageren/leren/functioneren/beleven en meer. Hierin verschilt iemand overduidelijk van iemand die daar geen kenmerken van heeft en dat is niet mijn mening, dit is de mening van een ieder die mijn leven lang om mij heen hebben geleefd. Ik heb genoeg ‘vreemde’ opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen. De maatschappij heeft door spiegelen laten zien waarin ik anders ben.

Mijn grote wens, en deze zou eigenlijk ook moeten gebeuren, is: een oproep naar een ieder die niet wil dat de Pharm.Ind. schijnbelangen creëren binnen deze tak van de GGZ.
Deze oproep omzetten naar het afdwingen van geoormerkte gelden van de overheid om de onderzoeken te subsidiëren!

Het zou de energie die wij nu in deze hele discussie leggen positief kunnen beïnvloeden met als resultaat het behandelen van ADHD, persoonlijk vind ik dat onze overheid hierin op een gewenste en behoorlijke manier moet bijdragen.

ADHD een heel leven lang, bij juiste ondersteuning wil ik alleen maar zeggen, ja, graag!



Angelique Bergsma








Geen opmerkingen:

Een reactie posten