maandag 4 juni 2012

verslag gesprek dem. Staatssecretaris Van Veldhuijzen Van Zanten


Verslag mantelzorger in gesprek met het ministerie VWS



Locatie de Eenhoorn te Amersfoort Rondeel maandag 04-06-2012



Enkele weken geleden ontving ik een uitnodiging van Mezzo, dhr. J. Schepers.
Hij maakte mij attent dat (demissionair) staatssecretaris M. Veldhuijzen van Zanten met haar ambtenaren gesprekken wensten te voeren met de mantelzorgers in ons land.
 

Vandaag heb ik het gesprek met onze staatssecretaris en haar medewerker dhr. V/d Burg persoonlijk mogen voeren, waarvoor mijn dank.

Zonder dieper in details te treden heb ik de aspecten Beleid Werk & Inkomen van mijn gemeente, PGB, GGZ-breed, mantelzorg, en de ogenschijnlijke ‘willekeur’ van het verstrekken van het mantelzorgcompliment besproken. Simpel vanwege het feit dat al deze zaken mij als alleenstaande moeder met twee jonge kinderen treffen.

Maar ook heb ik ADHD als vermeende modeziekte op de kaart willen zetten. Hierover volgt een apart stuk vanuit de werkgroep We Bouwen Samen.
Binnenkort zal hierover meer bekend worden.



Een kort en concreet verslag over hetgeen onze staatssecretaris heeft gesproken:



PGB: de tien uurs norm, er vallen teveel belanghebbenden ten prooi aan de  bezuinigingen. Kortdurend Verblijf en Begeleiding moeten terug echter zal het in een andersoortige vorm gegoten moeten worden. Hier wordt nu opnieuw aan gewerkt.

Zij gaat dit op zeer korte termijn opnieuw bespreken met Aline Saers van Per Saldo.

Het mantelzorgcompliment heb ik nog steeds niet ontvangen. Wel aangevraagd, aanvankelijk kreeg ik hem niet, zelf erachter gegaan na aantal weken en ineens kreeg ik hem wel maar nog steeds niet ontvangen.

De staatssecretaris gaat hier achteraan.

Leerlingenvervoer, de hinder en problematiek die ouders hiervan ondervinden, is genoteerd. Heb aangegeven dat ik dit op lokaal niveau zelf ga oppakken.
 
Boek Laura Batstra in relatie tot de ‘hetze’ rondom AHDH als zijnde modeziekte waar de tweede kamer zich inmiddels ook over buigt.
De namen van de betrokken artsen zijn doorgegeven en mevr. Veldhuijzen gaf mij het prettige bericht dat zij met dhr. J. Buitelaar en dhr. R. van der Gaag een werkgroep Autisme zijn gestart. Dit zijn uiteraard berichten waar je als ouder enorm blij van wordt.
 
Ik heb voorbeelden kunnen geven waarom ik als ouder heb (moeten) kiezen voor medicatie in combinatie met oudertraining(en) en intensieve ondersteuning op het speciaal onderwijs met ons kind.

De teneur in de media is negatief (overdiagnosticering, medicalisering) en doet de diagnose an sich geen goed. Als Werkgroep Wij Bouwen Samen ontkennen wij niet dat er mogelijk wat aan de hand zou kunnen zijn.  

Het is goed dat er een open en sterk debat gevoerd gaat worden zodat mensen met de diagnose ADHD niet ten onrechte met het label  ‘schijnverklaring’ door het leven moeten gaan zonder enige kans op ondersteuning.

Laten we dit zeker levende houden tot ver na de nieuwe verkiezingen maar zeker met oog OP de nieuwe verkiezingen.



Met speciale dank aan J. Schepers, regio adviseur Mezzo.

Angelique Bergsma



1 opmerking: