dinsdag 5 juni 2012

PGB-ambassadeurschap eerste workshop

Zo de kop is eraf! Vandaag mijn eerste workshop PGB-ambassadeursschap gehad in Utrecht. Leuk om andere enthousiaste ambassadeurs in spe te ontmoeten, waarvan sommigen ook eens in real life!
De vrijwilligersovereenkomst is getekent dus ik kan niet meer terug haha
Er is veel informatie verstrekt. Wat wordt er van je verwacht, wat houdt het project in, hoe verloopt de communicatie, een stukje geschiedenis van het PGB, hoe de lobby er eruit kan zien, aandachtspunten bij het maken van pgb-beleid voor de nieuwe wmo-taken, hoe ga je in gesprek met de gemeente maar ook hoe werkt de gemeente, hoe werkt de WMO-Raad, lokale politiek en media.
Kristine Durkz en Marjan Schuring (die van de mailtjes) gaven een uitstekende workshop maar ook was iedereen heel erg betrokken en was het leuk diverse meningen en ervaringen te horen!

Hierbij wat aantekeningen

De zorgvrager bepaalt wat passende zorg/begeleiding is.
Wie voert de regie, de gemeente of de PGB-houder?
De begeleiding en kortdurend verblijf gaat van AWBZ naar de WMO
Keuzevrijheid is van essentieel belang

Ed Roberts is de grondlegger van het PGB. Hij kon niet studeren omdat het wonen niet geregeld kon worden. Hij heeft het voor elkaar gekregen in een ziekenhuis op de campus te mogen wonen. Ook met een beperking moet je je eigen regie in het leven kunnen voeren. In de VS ontstond de beweging Independent Living. In 1995 kwam het eerste PGB door Alina Saers en Erica Terpstra. Per Saldo werd opgericht. Er was per functie een PGB, een voor lichamelijk gehandicapten, een voor geestelijk gehandicapten etc. De pilot was succesvol. In 2003 kwam daarvoor in de plaats PGB Nieuwe Stijl in AWBZ. Sinds 2007 moet iedere gemeente in de WMO een PGB aanbieden. In 2010 was er een wachtlijst voor PGB in de AWBZ. In 2011 werd het PGB opgeheven voor de zorg thuis. Het oude kabinet wilde af van het PGB. Nu is dat per 2013. In 2012 ontstaat een nieuwe strijd PGB WMO: de moet- of kan-bepaling. Lichte indicaties (ZZP 1-3) krijgen geen intramurale zorg meer. De verwachting is dat de functies begeleiding en kortdurend verblijf in de WMO zitten. Vergoeding Persoonlijke Zorg is mogelijk. Voor begeleiding geldt een tien uurs grens. Maar als je het bij de gemeente aanvraagt geldt die grens niet. Als zorg in ZIN niet passsend is heb je op een PGB. Nieuwe gevallen moeten een jaar wachten (of langer). Dit hangt ook af of het controversieel wordt verklaard of niet.

WMO-beleid. Elke gemeente heeft een WMObeleidsplan wat een verplichting van gemiddeld 4 jaar betekent. Ook kan het zijn dat er een aparte beleidsnotitie is, specifiek voor de overgang. Belanghebbenden en burgers kunnen hun reactie geven op het concept-plan middels inspraak. Het is van belang het plan goed te bekijken. De gemeenteraad bespreekt het plan. Eenmaal aangenomen dan geldt het voor langere tijd.
De WMO verordening is lokale wetgeving. Het omvat regels waaraan gemeente en burgers zich moeten houden. Er is inspraakmogelijkheid. De WMO-verordening wordt uitgewerkt in het Besluit Maatschappelijke Ondersteuning (colllege B&W). Deze wijzigt regelmatig.
De WMO medewerkers voeren het beleid uit. Zij geven voorlichting over nieuw beleid, volgen en evalueren dit. Dit kan bijv. door een enquete of inspraakavond budgethouders.
Je kunt met de gemeente bellen en vragen naar de beleidsmedewerker WMO om de plannen toegestuurd te krijgen. Of via belangenorganisaties.
Richt je op het beleidsplan en de verordening.

Een ambassadeur moet in beeld komen bij de gemeente en bij budgethouders (die dat willen). Voorbeelden: WMO-Raad, gehandicaptenorganisaties, zelforganisaties, steunpunt mantelzorg,  MEE, PGB-aanbieders, Centrum Jeugd en Gezin etc.
Waar staat de gemeente? Via google maps zetten budgethouders en ambassadeurs zich op de kaart zoadat men elkaar weet te vinden. Breid je netwerk uit. Zijn er medestanders? Zoek contact met ambtenaren in de uitvoering bijv. de loketmedewerker WMO. Zoek contact met de wethouder WMO, en contact met de gemeenteraad. Kies je moment zorgvuldig. Een goeie ingang kan ook zijn actief worden in een werkgroep. Probeer de politiek zo breed mogelijk te informeren. Inspraakmomenten kunnen georganiseerd worden door ronde tafel-gesprekken, een raadsinformatieavond, hoorzitting e.d.

Het PGB is een volwaardig alternatief voor ZIN. Deel je ervaringen op het forum. Het PGB-plan is verplicht. De be middelingsbureaus krijgen een keurmerk. Een aparte bankrekening voor het PG. B is verplicht. Contant uitbetalen mag niet. Er is behoefte aan goede voorlichting. Betaalde mantelzorg moet mogelijk blijven. Er moet ondersteuning zijn bij het schrijven van een plan en het regelen van een PGB. De verantwoordingsregels kunnen een stuk eenvoudiger.

Tips die naar voren kwamen uit verschillende casussen.
- positieve insteek
- zoek overeenkomsten: waar over eens? Dit als uitgangspunt
- gebruik alle informatie die je hebt (onderzoeken, enquete, pannelgesprekken budgethouders etc.boekje GGZmantelzorg)
- PGB goedkoper dan ZIN 33% minder uitgekeerd dan ZIN
- Uitzoeken hoe bekend een gemeente is met PGB en informatie geven
- Persoonlijk plan, keukentafelgesprek kan indruk geven of PGB juiste keus is en of iemand in staat is het te beheren
- Door digitale verantwoording minder bureaucratie = goedkoper
- Soms is het goed mogelijk zorg te clusteren. Wat moet individueel en wat kan collectief?
- Zorg moet op maat geleverd worden. Voorbeeld: begeleiding die niet structureel nodig is bij taxivervoer, alleen bij nieuwe bestemmingen (autisme)
-Gebruik je eigen verhaal, wanneer past ZIN niet?
-ZIN gaat over verschillende schijven, en dat maakt het duur. PGB is rechtstreeks uitbetalen individu.
- Mensen met een PGB zijn bewuster, wat gaan ze inzetten voor welke zorg. Bij ZIN is dat overzicht er niet.
- Als men niet de juiste begeleiding en zorg krijgt kan dit gevolgen hebben zoals criminaliteit, zwerven, middelenmisbruik. Mogelijk is daar cijfermateriaal van. Dit kost de gemeente uiteindelijk veel meer!
- Over hoeveel PGB-houders hebben we het in de gemeente? Is dat onderzocht?
- Benader de media om budgethouders in de gemeente op de kaart te krijgen.
- Wat doen vrijwilligers/mantelzorgers betaald en onbetaald?
- Hamer erop dat men vraaggestuurd moet werken, dat kan dus niet door met 1 thuiszorgorganisatie in zee te gaan
- Leg uit dat fraude het meeste voorkomt bij instellingen (hier is onderzoek naar gedaan).
- Fraude is ook te voorkomen door persoonlijk plan en keukentafelgesprek, en bovendien door een goede verantwoording en de regeling trekkingsrecht
- Keukentafelgesprek: 1. wat kan iemand zelf? (versterken eigen kracht) 2. algemene voorzieningen, ook mantelzorg 3. collectieve voorzieningen 4. individuele voorzieningen (PGB)
- Is er informatie bekend welke hulp is aangevraagd maar niet gegeven?
- Instellingen mogen geen indicaties doen, dit moet onafhankelijk
- Niet iedereen is even mondig of kan zijn hulpvraag duidelijk maken. Gemeenten moeten zorgvragers hierin ondersteunen (ook plan) bijv. door MEE
-Kennis van alle verschillende beperkingen is niet in 1 persoon te verenigen.

Zo genoeg om mee naar huis te nemen en over na te denken.
We kregen ook het boekje (on)beperkt! PGB verhalen uit Almere. Dit boekje heeft Alina Saers ook aangeboden aan de demissionaire Staatssecretaris.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten