dinsdag 22 mei 2012

Excuses aan Robert Vermeiren

Gisteren plaatste ik een reactie aan Artsennet waarin ik Robert Vermeiren nadrukkelijk vroeg ouders niet buitenspel te zetten. Die indruk had ik gekregen n.a.v. zijn column/open brief aan Laura Batstra. Ik was behoorlijk geprikkeld door Laura's aantijgingen wederom aan Balans maar nu ook aan het adres van ons Platform. Uit de reactie van Vermeiren blijkt dat ik te overhaast gereageerd heb. Nadat hij een gesprek heeft gehad met mevrouw Batstra is het zeker de bedoeling tot een breder debat te komen waarin ook ouders betrokken worden. Ook heb ik een reactie van Arga Paternotte van Balans gekregen waarin zij schrijft dat we ieder vanuit onze eigen insteek reageren op Batstra en dat uit moeten gaan van elkaars goede bedoelingen in deze zaak. Ik onderschrijf dat. Laten we elkaar goed op de hoogte houden. Onze intenties zijn voor mij duidelijker geworden.

Beste Anne-Miek en anderen,


Ik zag dat jullie reactie intussen al op de website van Verontruste Ouders. Ik betreur het zeer dat mijn welgemeende inspanningen om deze situatie te proberen keren op deze manier opgepikt wordt. Ik snap jullie reactie over de uitspraken van Laura, die vind ik niet passen in een reactie. Dat is helaas haar keuze. Dat ik nu ook neergezet wordt als niet luisterend naar ouders is onterecht. Had ik namens de ouders gesproken, dan had ik wellicht eveneens kritiek gekregen, want dan was mijn mening wellicht niet die van de ouders.


Ik heb deze keuze gemaakt vanuit de welgemeende overtuiging aan dit debat een positief te kunnen bijdrage. Ik hoop dan ook dat dat in de eerste plaats zo gezien wordt.


Met vriendelijke groet


Robert

4 opmerkingen:

  1. Ik had graag op artsennet gereageerd, maar ik ben geen arts. U legt precies de vinger op de goede plek maar beseft dat niet. De zorgmarkt is zo ontspoord dat iedereen bezig is om toch zeker te bewijzen dat ze echt wel ziek zijn. Maar het gaat het toch om dat we samen werken aan zo min mogelijk ziek zijn? Ik denk dat een ieder weer zijn eigen rol op de zorgmarkt opnieuw zou moeten leren oppakken. Niet alleen om dit voor patienten uiteindelijk veel fijner is, maar ook omdat dit de zorg weer betaalbaar maakt. Voor meer info kunt mijn blog hierover lezen: http://bit.ly/L5gQmQ

    En mijn doel is zeker niet dat mensen die dat werkelijk nodig hebben geen hulp krijgen. Integendeel: juist naar die groep memsen moet het geld. Ik heb het boek van Laura Batstra gelezen en naar mijn mening staat daar in dat zij mijn mening deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uw reactie is geplaatst. Ik heb ook gereageerd op uw blog. Ik ben het niet met u eens dat de zorgmarkt ontspoord zou zijn en mensen ten onrechte als ziek aanmerken. Wel denk ik dat onze veranderde maatschappij steeds hogere eisen aan mensen stelt, waardoor de kans groter wordt dat mensen daaraan niet meer kunnen voldoen. Dat is een gegeven situatie die we niet zomaar kunnen veranderen. We hebben te dealen met de huidige situatie waarin kinderen soms niet meer kunnen functioneren en behoorlijk last kunnen hebben van hun ADHD, autisme, of whatever. Ik vind het betaalbaar zijn van de zorg een slecht argument. Moeten mensen geen hulp krijgen die ze nodig hebben alleen omdat het duur is? We moeten juist in deze tijd opkomen voor het welzijn van chronische zieken en gehandicapten of welke beperking ook.
      Een boek zoals dat van Laura Batstra doet mensen aarzelen om hulp te zoeken terwijl dit nodig is. Precies dat heb ik erop tegen!

      Verwijderen
  2. Antwoord van Laura Batstra op open brief Robert Vermeiren op artsennet.
    http://www.artsennet.nl/opinie/Gastblogs/Laura-Batstra/Blogbericht-1/115466/Geachte-Robert-Vermeiren.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen