maandag 28 mei 2012

Blog Suzan Besta ik wel?

Een goed blog over wat ADHD is, achtergronden, en hoe het beste te helpen. Suzan is ook van mening huisartsen beter op te leiden zodat ook zij de diagnose kunnen stellen en medicatie instellen. Daarover verschillen wij van mening. Ik vind dat de diagnose en het instellen van de medicatie niet bij een huisarts hoort maar bij een kinderarts, kinderpsychiater of kinderpsycholoog. GGZ. Want het is soms moeilijk om tot een goede diagnose te komen. Het is bijv. bekend dat er een overlap is met PDD-NOS. En om het nog moeilijker te maken die diagnose wordt ook naast elkaar gesteld. Het voordeel van de huisarts is dat het snel en makkelijk gaat. Zal de huisarts tijd hebben en nemen om het hele onderzoek, dus inclusief vragenlijsten en geschiedenis vanaf de geboorte te (anamnese) te doorlopen. Eerlijk gezegd betwijfel ik dat. De wachtlijst is er bij GGZ en daar moet aandacht voor zijn. Ook zullen er meer mensen nodig zijn die volwassenen kunnen diagnosticeren. Met de bureaucratie vind ik het persoonlijk wel meevallen. Ik zeg ga voor een zorgvuldige diagnose en het instellen van medicatie. Loopt dat goed dan kan men terug naar de huisarts voor recept en controle. Het opnieuw instellen dan weer onder begeleiding van een deskundige.
Toen mijn zoon last had van zijn knie had onze huisarts een idee. Ze gaf ook goede adviezen zoals ijs drie maal daags niet rennen niet fietsen. Maar ze gaf ons ook een verwijsbrief voor de orthopedisch chirurg. Daar duurde het best lang want was het nu een kruisband of toch een meniscus. Best lastig temeer omdat zoon geen pijn aangeeft...Na een MRI scan kon hij geopereerd worden. Aan de meniscus.
Ja....de huisarts ging voor een kruisband. www.adhdnetwerk.nl/ADHD.aspx?id=549&idblog=5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten