zaterdag 28 april 2012

Verslag Ik Leer Ook! dag

Namens Eigen Kracht heb ik de Ik Leer Ook! dag bezocht in het Doe Mee Centrum. Ik vond het een inspirerende dag! Ik Leer Ook! is september 2010 opgericht met het doel een goede leeromgeving voor kinderen met een beperking te realiseren, liefst regulier (Inclusief onderwijs). Het is belangrijk om persoonlijke netwerken te versterken. Uitgangspunt is het volwaardig bestaan van het kind. De kinderen zouden dezelfde kansen moeten krijgen. De beweging stopt na een jaar, en gekeken moet worden hoe dan verder. Hoe communiceer je met school? En: als passend onderwijs niet past kunnen we het dan ruilen? Een ouderpaar met een kind van 33 verteld over hun ervaringen. Het is een adoptiekind met beperkingen. Zij begon op een apart kinderdagverblijf. Ouders kregen ontheffing van de leerplicht. Naar school, zou dat kunnen? Dochter sliep nooit. De instelling is een "veilige" plek achter de slagboom. De beslissing naar een instelling was moeilijk maar je gaat erin mee. Het betekende voor beiden rust. Is het een eindstation? Ergens voel je dat het niet klopt maar omdat je op bent doe je het. Er gebeurde verder niets, het was alleen verzorgen. Maar dochter wilde uitdagingen. Maar zij zit in haar lijf gevangen. Dochter is spastisch en kan niet zien. Gedacht werd dat zij zwakzinnig was. Zij kon niet praten, alleen ja/nee. De ouders hebben het gevoel dat dat laatste niet klopt. Het blijft bij gerommel in de marge: wat leren? De ballenbak hoort bij haar handicap ongeacht of zij het leuk vindt. De instelling dacht dat ouders de handicap van hun dochter niet accepteren, ze waren te kritisch. Dochter en ouders konden zelf geen eigen regie over haar leven voeren. Maar hoe kom je uit de instelling? Zij kwamen in contact met Perspectief toen dochter rond de 21 jaar was. Dat was fijn, zij leerde out of the box te denken. Anders denken en doen, netwerken. Dochter ging weg uit de dagbesteding ofwel dagverveling. Het was een sprong in het diepe. Dochter vertrok gierend van het lachen, op weg naar de gewone wereld.Ze moesten niet in het net blijven zitten maar gaan netwerken. Mensen zoeken die je vertrouwd. Dat gaat niet vanzelf, je moet durven vragen. Niets is te gek, alles kan! Risico's nemen en openstaan voor ongewone ideeen. Blijf eigenwijs, eigen regie staat centraal. Het is genieten van kleine stapjes. Een tip: presenteer je niet als groep maar concentreer je op je eigen kind. Vaak kom je scholen niet via de directie binnen. Als je een leerkracht hebt die zegt ik ga ervoor! kom je binnen. Via de officiele weg hoor je vaak: straks komen er 10! Zij bezocht een school in Engeland met veertig leerlingen met een beperking. Naast elke persoon staat een buddy. Er waren geen problemen. Op het ROC bezocht dochter een speciaal programma. Ze heeft nu haar eigen huisje, haar eigen leven, haar eigen regie. Ze brengt de post rond en zit in een denkgroepje zomeractiviteiten. Gedacht wordt nu aan de mogelijkheid van een Volksuniversiteit. Schooldirecteur school voor Voortgezet Onderwijs. Achtergrond: Betrokken bij vakanties voor mensen met een handicap. Directeur Dit Koningskind, Federatie van Ouderverenigingen. Directeur Perspectief. Vormgeven van de Rugzak.Hoe inclusief onderwijs vormgeven? Zoveel mogelijk naar het regulier onderwijs. IN-beweging. Onderwijsbestuurder. Betrokken bij vormgeven passend onderwijs: omgaan met verschillen. Bij voortgezet onderwijs is dat veel moeilijker dan basisschool (school in de buurt). Waarom is het Voortgezet Onderwijs moeilijk voor mensen met een beperking? De afstand is veel groter. Het is bestuurlijk moeilijk. Er zitten 25.000 leerlingen in het samenwerkingsverband. Er moet 4 miljoen worden bezuinigd. Het samenwerken met het speciaal onderwijs is moeilijk. Samenwerkingsconstructies focussen zich niet op de inhoud. De organisatie van het Voortgezet Onderwijs is ingedeeld in IQ en CITO-scores. Kun je je examen halen? Er zijn veel redenen om niet toegelaten te worden. De werkelijke aandacht voor leerlingen moet wettelijk verankerd worden. In de maatschappij is VMBO niet goed genoeg. Leerlingen moeten excelleren. De inspectie kijkt naar onderwijskwaliteiten. De positie van de ouder in de ondersteuningsplanraad is idioot. Belangenorganisaties zijn volstrekt onzichtbaar (PORaad). Ouderbelangenorganisaties hebben een band met het Ministerie. Passend Onderwijs is thuis-nabij onderwijs als denkwijze. Er moet iets gebeuren in de reguliere school. VSO/SO moeten veranderen. De Ambelt (Zwolle) heeft twee keer zoveel cluster 4 leerlingen. Er moet heel veel bezuinigd worden. Kinderen moeten met minder geld naar een reguliere setting. Er moet een financiele prikkel zijn. Kosten worden voor scholen inzichtelijk. Het schoolbestuur is verantwoordelijk. Er moeten bijv. voorzieningen voor kinderen met gedragsproblematiek zijn, of kinderen individuele begeleiding geven. Katinka Slump Judion Onderwijsadvocate Gelukkig hebben kinderen ouders! In haar praktijk heeft ze te maken met kinderen die overal geweigerd worden. In een zaak wordt een schoolleider gehoord als getuige. Volgen de rechter is een ouder schuldig als een kind niet naar school gaat. Via het strafrecht komt men tot de conclusie dat er niet altijd passend onderwijs is. Een kind heeft recht op onderwijs. Ouders richten scholen op n.a.v. opvoedingsideeen. De leerkracht is professional en wij vertellen wat goed onderwijs is. Het recht op onderwijs staat niet in de Grondwet maar wel in het Verdrag Rechten van het Kind. "De zo volledig mogelijke ontplooing van de persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens van het kind" Maar als het niet in de Grondwet staat is het niet effectief. Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerling een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkelingen van de leerling. Pas het lesprogramma aan. Wat is het om thuiszitter te zijn? School is sociaal. De cognitieve mogelijkheid van de school voldoet soms niet. Er zitten 3 rugzakleerlingen op de basisschool en 12 in het v.o. Niemand spreekt voor de ouderparochie. Het betekent niet dat er geen zorgleerlingen zijn. Waar komt de beeldvorming vandaan? Als je leerlingen met problemen eruit gooit gaan de gemiddelden omhoog. Er moet zorgplicht zijn voor alle leerlingen. Dus er mag geen individueel traject ingegaan worden. Dan heeft een leerplichtambtenaar niets te vertellen. Zoeken naar mensen die ondersteunen. Ken de lijnen. Je hebt recht op informatie. Kennis is macht. Schoolbesturen hebben grote beleidsruimte. De visie van ouders mag niet in het dossier ontbreken. Geef jouw visie. Het dossier moet kloppen. Het is een bewijsdocument. Vraag het dossier op en als het onvolledig is voeg dan informatie toe. Ouders hebben de plicht om voor hun kind op te komen. Er moet over het kind besloten worden op basis van de juiste informatie. Voor en na de lunch brengen ouders casussen in waar we in groepjes over praten. Daaruit kwamen stellingen en adviezen uit naar voren. Een impressie. Het is belangrijk dat ouders en kind zich gehoord voelen op school. Het is belangrijk dat de samenwerking uitgaat van hoe lossen we het samen, met elkaar, op? Een eigen kracht conferentie op scholen kan goed werken om de netwerken te versterken en met elkaar oplossingen te bedenken in een plan voor de toekomst. Het kan helpen om een leerkracht van de oude schoool te betrekken. Die kent kind langer en kan goede tips en adviezen hebben. Ga niet op een incident zelf zitten maar maak het algemeen. Van deelgenoot naar bondgenoot Netwerken betrokken houden: inclusie gedachte Moet iedereen in je netwerk jou idee hebben? Geef de kans om fouten te maken. Heb vertrouwen in de vrager en het netwerk. Geloof in je kind. Organiseer een filmavond voor je netwerk. Durf hulp te vragen. Maak een Nieuwsbrief voor je netwerk en hou af en toe een bijeenkomst. In contact met deskundigen kun je op weerstande van professionals stuiten en een gevoel van bedreiging krijgen. Neem mensen vanuit je netwerk mee bij moeilijke gesprekken. Mensen met meer emotionele afstand. Een kind zelf mag ook wat over de situatie zeggen. Introduceer een systeem van werken. Probeer het probleem in het midden te krijgen. Durf je kwetsbaar op te stellen. Leef je ook in in het gevoel van de leerkracht. Via medezeggenschap kun je contact met samenwerkingsverband krijgen. Concentreer je op de eigen school en jouw situatie. Anne-Miek Wijnbergen Eigen Kracht Platform Verontruste Ouders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten