zondag 9 oktober 2011

Autismecongres NVA

Niet alle lezingen gevolgd, want nog brak van studiedag dag ervoor. 2 boeken gekocht waarvan ik verslag zal doen Autipower! en Mindfulness bij volwassenen met autisme van Annelies Spek. Weer veel informatie verzameld op de informatiemarkt en enkele bekenden gezien waarvan sommigen voor het eerst In Real Life. Hieronder een verslag van enkele lezingen. Ik hoop dat ook de NVA de powerpoints online zal zetten evenals Balansdigitaal van haar symposium deed.

Autise en comorbiditeit Bram Sizoo.
Breed kijken is meer begrijpen.
Ouders zijn partners van mensen met ASS. Zij zijn onmisbaar voor de hulpverlening.
Voor 1944 had autisme geen naam, na 1944 alleen kinderen, 80er jaren bredere kijk op het spectrum, 90er jaren aandacht voor volwassenen. Na 2005 aandacht voor specifieke doelgroepen zoals ouderen en vrouwen. De NVA verschuift mee. Er is niet alleen aandacht voor de persoon met ASS en diens ouders, maar ook voor kind van- of partner van-
Comorbiditeit betekent letterlijk meer tegelijk optredende ziekten.
Bijv. ASS en angststoornis. Heeft het een met het ander te maken?
Zonder gedrag geen diagnose. De buitenkant is de trias beperkte sociale interactie, communicatieproblemen, beperkte interesse en stereotiep gedrag.
Niet elk gedrag past bij autisme. Gedrag is een kenmerk van autisme. Gedrag is bijv. ook een kenmerk van vermijdende persoonlijkheidsstoornis. Door welke bril kijk je?
Je moet behandelen wat behandeld kan worden. 50 kinderen met autisme zijn onderzocht. 84% daarvan heeft een bijkomende psychiatrische stoornis zoals depressie (een keer 70% meerdere keren 50%) of ADHD.
Het is belangrijk te vragen waarom iemand wat doet voor een diagnose.
Borderline-ASS beide stoornissen vinden oorsprong in zelfde hersengebied. Ontstaan op dezelfde manier.
ASS en verslaving. Moeilijke combinatie. Verslaafd=geen ASS zorg en in verslavingszorg behandeld men geen ASS. Verslaving heeft duidelijk met autisme te maken (niet kunnen stoppen beloning)
Valkuilen
Een diagnose maskeert het andere omdat het op de voorgrond staat.
Doordat een diagnose overheerst valt het andere niet op.
Sticker plakken helpt niet, begrip wel.

Diederik Weve Autsme en werk.
Op driekwart van zijn carriere ontdekte Diederik zijn autisme. Hij is werknemer bij Shell. Velen ontkennen hun autisme, ze willen niet autistisch zijn. Een andere groep accepteerd het wel maar ze verzwijgen het. Uit angst voor negatieve reacties.
Men probeert beperkingen te verbergen/maskeren. Zo houd je je eigen problemen in stand. Het geeft veel stress want je ontkent jezelf. Zowel thuis als op het werk wordt het er niet beter van.
In de bedrijfscultuur is sprake van diversiteit en inclusiviteit. Alle mensen zijn uniek met eigen talenten en vaardigheden.
Diederik zette diverse activiteiten op zoals twitteren in een besloten groep (autisme). Praat over je autisme op je werk. Er is ook een ouders van mensen met autisme groep gestart.
Ook wordt TOM en contextblindheid ervaren d.m.v. psychologische spelletjes en testjes. Hoe neem ik waar en wat betekent het?
De zorg moet in balans zijn. Ontdek de kracht en de beperking van autisme. Autisten herkennen zich in de groep en kunnen vragen stellen over hun autisme. Dit geeft erkenning en hoop voor ouders. Mensen begrijpen het vaak niet: je bent toch zo normaal? Managers kunnen steun geven. Autisme is nu meer bekend bij Shell. Het is van belang autisme bespreekbaar te maken bij andere bedrijven.

Autisme en mentale leeftijden Martine Delfos.
Ouders zijn diegene die het weten. Autisme is een gebrek aan feedback geven. Het is een vertraging van het centrale zenuwstelsel. Anders zijn is verdrietig. Horen, waarnemen kost grote inspanning. Autisten horen alles op het niveau waarop het geluid binnenkomt. Ze kunnen zich niet afsluiten voor achtergrondgeluiden. Er zijn rijpingsproblemen. In een persoon met autisme is een regenboog aan leeftijden, verspreid over de dag heen. Soms jaren jonger en soms vroegwijs. Er is sprake van zowel een vertraagde als een versnelde ontwikkeling in een. Vertraging en precizie. Er is een toename van de grijze stof met name in de linker hersenhelft.
Er is een vertraagde ontwikkeling op sociaal gebied. Het is geen defect maar een vertraging.

Autisme en mindfulness Annelies Spek
Autisme en overbelasting. Er is een teveel aan prikkels (moeite met filteren prikkels). Het tempo ligt lager dan de verwachtingen van de omgeving. Er is een gedetailleerde manier van verwerken.
Er is weinig contact met het lichaam en grenzen. Men kan niet voelen wanneer een grens is bereikt.
Gevolgen van overbelasting. Perfectionisme en rigiditeit vinden meer plaats bij overbelasting. Irritatie/boosheid neemt toe, evenals angst en somberheid. Remineren/dwangmatig denken. Remineren gedachten niet goed los kunnen laten. Dit hoeven niet per se negatieve gedachten te zijn! Doordenken tot alle details kloppen. Alle informatie willen plaatsen.
Er is een zwakke centrale cohesie. De hersenen zijn langer actief. Daardoor mis je weer informatie. Het is heel druk voor het hoofd.
Therapie/behandeling. Geprobeerd wordt te helpen het makkelijker te maken. De omgeving aanpassen. Psycho-educatie. Structuur. Het aanleren van eigen vaardigheden. Zelf ontstressen, meer controle krijgen.
Omgaan met stress en problemen. Contact zoeken en praten. Afleiding, ontspanning en vakantie.
Maar: praten geeft meer stress, vakantie geeft meer prikkels.
Via mindfulness leer je mediatietechnieken. Je aandacht leren focussen op het lichaam en gedachten. Aandacht richten heeft tot gevolg minder gedachten en meer rust in je hoofd. Mediaties kunnen op allerlei manieren, zittend, liggend en in beweging. Gericht op ademhaling en lichaamsdelen. De oefeningen varieren van 5 tot 40 minuten. Hoofd kan van de doe-modus (heel actief) naar de zijn-modus (meer rust). Neem de situatie zoals die is leer je. Richt je op de situatie zoals je die wilt hebben. De zijn-modus is minder belastend. Acceptatie het is zoals het is geeft rust. Het helpt stress verminderen. Er komt evenwicht tussen het opdoen van prikkels en het ontprikkelen. Een mediatieoefening geeft de hersenen even rust. Er is herstel. Gedachtencirkels worden doorbroken. De gedachten die in een kringetje blijven rondcirkelen worden doorbroken. Hierdoor kun je ook beter inslapen. Het helpt bij piekeren. Gedachten worden losgelaten. Minder last van geluiden en beter grenzen aanvoelen. Je raakt minder overgeleverd aan stress. Depressieve gedachten nemen af. Angstklachten nemen af. De oefeningen zijn concreet gemaakt. De reguliere training is aangepast voor mensen met ASS. De taal is duidelijk. Dit in samenwerking met ervaringsdeskundigen. Boek: mindfulness bij volwassenen met autisme Annelies Spek. www.mindfulnessbijautisme.nl Trainingen voor mensen met autisme en hulpverleners

Geen opmerkingen:

Een reactie posten