zondag 4 maart 2012

Waarom naar de Amsterdam ArenA 6 maart

Op 6 maart komen leerkrachten, schoolbestuurders, begeleiders, en naar ik hoop veel, heel veel, ouders naar de Amsterdam ArenA voor de manifestatie tegen de bezuinigingen op passend onderwijs.
Waarom is het nodig dat veel ouders komen?
De bezuinigingen op passend onderwijs gaan ons allemaal aan! Het gaat niet alleen over de kindjes op speciaal onderwijs waar de toegang stees moeilijker wordt gemaakt. Waar de klassen groter worden, wat helemaal niet kan omdat nu al handen in de klas tekort zijn en er niet voldoende budget is voor klassen-assistenten. Waar bezuinigd gaat worden op begeleiding die deze kinderen zo hard nodig hebben!
Op het reguliere onderwijs zijn de gevolgen even groot. Gevolgen die niet alleen de kinderen met een beperking aangaan, maar zeker ook voor de kinderen zonder. Op het reguliere onderwijs zullen in een klas drie a vier leerlingen komen met een beperking. Dat kan van alles zijn: slechthorend, slechtziend, autisme, adhd, epilepsie, meervoudige beperkingen, ernstige dyslexie. Leerkrachten worden geacht om te gaan met hun verschillen tussen deze kinderen. Nu zitten er al kinderen met veelal lichtere problematiek op het regulier onderwijs. Leerkrachten krijgen waarschijnlijk wel een cursusje hier of daar maar dat betekent niet dat ze daarmee om kunnen gaan met de noden per individu. Het zal u misschien verbazen maar de ene autist is de andere nog niet. Leerkrachten geven nu instructie op drie verschillende niveaus. Ze bedienen de onder-groep (kinderen die met een vak niet helemaal goed meekomen) een midden-groep en een bovengroep (vaak met extra stof of moeilijke opdrachten zodat ook zij voldoende geprikkeld worden). Daarnaast zijn er dus kinderen die extra zorg en/of begeleiding nodig hebben vanwege hun beperking. Wordt er niet adequaat aandacht gegeven (wat je volgens mij verwachten van de doorsnee leerkracht), of niet op het moment dat het nodig is, ontstaat probleemgedrag. Daarbij kan de leerkracht niet terugvallen op begeleiding, en ook geen advies vragen over een leerlingen want die mensen zijn wegbezuinigd. Er vallen tegelijkertijd ontslagen in het onderwijs, en de klassen worden groter. De aandacht voor de leerlingen met een beperking gaat ten koste van de andere leerlingen. Onrust op het schoolplein. Maar ook is het eigenlijk de bedoeling dat kinderen met een beperking gezellig intergreren. Maar door probleemgedrag worden andere kinderen angstig, en het is voorstelbaar dat deze kinderen een uitzondering worden in plaats van een van..
De minister wil ook nog dat excellente leerkrachten extra beloond gaan worden, de prestatiebeloning. Dit is een bewezen niet functionerend systeem (in het buitenland reeds geprobeerd) en leerkrachten willen veel liever dat het geld daarvoor gebruikt wordt om de kwaliteit van het onderwijs ten minste in stand te houden. Gebruik het voor passend onderwijs.
Scholen en ouders hebben niet zelden verschillende belangen. Scholen denken aan leerlingenaantal, budget en schoolresultaten. Ouders willen het beste voor de ontwikkeling van hun kind. Scholen ook wel maar zij moeten ook rekening houden met die andere belangen. Het is daarom ook voorstelbaar dat kinderen uit zullen vallen. De kier naar speciaal onderwijs is te klein om een voet tussen de deur te krijgen met als gevolg dat deze kinderen thuis komen te zitten. Dat is nu ook al het geval, meer dan u denkt, maar zal nog veel erger worden.
Basiszorg, het niveau van zorg en ondersteuning dat alle scholen moeten kunnen leveren waardoor het glashelder is wat school en ouders van elkaar kunnen verwachten, wordt niet bij wet vastgelegd.
De kwaliteit van het onderwijs komt onder druk door verlies aan expertise en ontslagen.
De ouderpositie is uberhaupt slecht, zeg gerust niet, geregeld.
Zo willen wij bijjv. een onafhankelijke geschillencommissie. De ideale situatie is als leerkracht, schoolbestuur, begeleiding/hulpverlening, en ouders als een team om het kind heen komen te staan. De stem van de ouder is belangrijk,, bijv. bij het ontwikkelingsperspectief. Dit is een plan waarin de schoolprestaties en ontwikkeling van een kind worden gemonitord. Ouders moeten daar hun visie op kunnen geven, zij voeden hun kind op en kennen het kind als geen ander. Zij weten hoe ze met een evt. beperking om moeten gaan. Soms zijn er zorgen. Dit zgn. instemmingsrecht is niet bij wet geregeld. Dus scholen mogen dit op hun eigen wijze invullen. Daardoor komen school en ouders wellicht tegenover elkaar te staan. Maar....geen geschillencommissie.
Ouders weten vaak ook heel goed naar welke school ze hun kind willen hebben. Ik heb geen mening over wat het beste is, speciaal of regulier onderwijs, montessori, jenaplan vrije school you name it. Wel weet ik dat het van groot belang is dat ouders achter hun keus staan. Een school die past bij hun opvoeding, waar zij zich thuis voelen, en waarvan zij vinden dat die recht doet aan de ontwikkeling van hun kind. Er wordt echter helemaal geen rekening gehouden met wat ouders willen. Althans, dat hoeft niet. Ze mogen het wel aangeven maar als het samewerkingsverband wat anders wil hebben ze zich daarbij neer te leggen. Er is geen recht op een second opinion.
Waarom is er uberhaupt niet allang een landelijk of regionaal ouderloket passend onderwijs waar ouders met vragen en zorgen terecht kunnen. Ja er is een informatiepunt van de overheid, maar die zijn niet objectief. Men doet daar net of er een wereld voor je opengaat met passend onderwijs!
Ouders zouden ook invloed moeten hebben op het onderwijskundig rapport. Er is toestemming van ouders nodig om dit rapport met derden te delen. Ouders moeten hun visie op de informatie kunnen geven en ook een aanvulling kunnen doen.
En nu we toch bezig zijn nog een wens: regel nu eindelijk het leerlingenvervoer eens goed!!
Ouderbetrokkenheid is volgens deze minister voorlezen, helpen met huiswerk, verplicht naar de ouderavond, je kinderen op tijd naar bed sturen en ze voorzien van een goed ontbijt.
Dat is niet mijn idee! Vandaar mijn oproep: kom massaal naar de Amsterdam ArenA en zeg NEE tegen deze bezuinigingen in het belang van JOUW KIND
Anne-Miek Wijnbergen
Platform Verontruste Ouders

2 opmerkingen:

  1. vrienden van ons.hebben. Een hele mooie dochter van 14 helaas heeft ze een beperking, maar door een pgb kan ze toch nog leuke dingen ondernemen en hulp krijgen. Maar nu willen ze dat afschaffen. Bullshit laten ze die declaraties van de kamerleden maar afschaffen dat kost pas veel geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welke organisatie is dat AnnaPO ? Of heb je een link?

    Marlies Mol

    BeantwoordenVerwijderen