Diemen, 14 juni 2011
Geachte politici,
Nogmaals vragen wij uw aandacht voor de plannen Passend Onderwijs en de bezuinigingen op het speciaal onderwijs! Wij, 4 moeders van kinderen met een beperking, autisme en ADHD, hebben het Platform Verontruste Ouders opgericht. Dit uit onze gemeenschappelijke grote zorgen over de stapeling van maatregelen die onze kinderen, en volwassenen, met een beperking zo onevenredig hard en vaak treffen!
Op ons blog www.platformverontrusteouders.nl informeren wij mensen zo breed mogelijk over de bezuinigingen en ‘ombuigingen’ o.a. op het gebied van Passend Onderwijs.
Graag maken wij van deze gelegenheid gebruik om nogmaals aan te geven waar onze zorgen zich op richten
- Het beleid wordt gemaakt op basis van verkeerde cijfers. De groei van het aantal zorgleerlingen in zowel primair als voortgezet onderwijs bedraagt geen 65% maar slechts 15%. Hoe moeten wij, als ouders, vertrouwen hebben in een beleid dat niet gestoeld is op juiste cijfers?
- Garanties voor kwaliteit van de expertise en begeleiding op maat bij kinderen met een zorgvraag zijn er niet of nauwelijks. Wij voorzien dat als onze kinderen verstoken blijven van de juiste begeleiding zij uit zullen vallen. Passend Onderwijs moet er zijn voor alle leerlingen en het mag niet zo zijn dat er kinderen tussen wal en schip terecht komen! Wij vinden dat die expertise en begeleiding gegarandeerd moet zijn. Het is voor veel ouders onduidelijk hoe dat in de toekomst vorm gaat krijgen.
- Dan zijn daar de samenwerkingsverbanden. Die zijn nu onvoldoende gestructureerd. Zo hangt het er maar af van de plaats waar je woont of het samenwerkingsverband een beleid voert dat aansluit bij de zorgvraag van jouw kind. Wij zijn van mening dat de taken en kwaliteitsniveaus van de samenwerkingsverbanden veel beter afgebakend moeten worden. Nu heeft elk samenwerkingsverband een eigen beleid.
- De positie van ouders. Die is in het voorgestelde systeem onvoldoende gewaarborgd. Wij zijn van mening dat ouders en school partners van elkaar dienen te zijn als het gaat om specifieke zorg- en begeleidingsvragen. Ouders dienen ook inspraak te hebben in de vraag welk type onderwijs het meest geschikt is voor hun kind. Immers ouders worden vaak belast met de begeleiding van de huiswerktaken, dit kan alleen goed gaan als er goede afstemming is tussen school en ouders. Als een zorgleerling nu niet mee kan komen wordt er maar al te snel gezegd dat dit aan de inzet van de leerling ligt, er wordt niet of nauwelijks naar het aandeel van de school/leerkracht gekeken. Hierin is een duidelijke taak voor ouders weggelegd, zij weten immers wat een kind wel of niet aan kan en wanneer het kind overbelast raakt.
- Tot slot zou er een onafhankelijke geschillencommissie moeten zijn waar ouders kunnen aankloppen als er problemen zijn rond onderwijs en begeleiding aan hun kind.
Graag wijzen wij u nog op het advies dat de ECPO geeft ten aanzien van het wetsvoorstel Passend Onderwijs. In dit advies worden 27 in onze ogen zeer belangrijke, essentiële aanbevelingen gedaan.
Daarnaast vragen wij u onze zorgen mee te nemen in de besprekingen en debatten.
Platform Verontruste Ouders constateert dat er veel over ouders gesproken wordt, maar niet met. Dat vinden wij een gemiste kans! Wij zouden dan ook graag e.e.a. mondeling komen toelichten.
Met vriendelijke groet,
Irma van der Made, Suzan Otten-Pablos, Eleonoor van Gool en Anne-Miek Wijnbergen
Platform Verontruste Ouders

Geen opmerkingen:
Een reactie posten