Transitie
jeugdzorg (Jeugdwet of WMO?)
Zoals
de naam reeds doet vermoeden is de transitie ook werkelijkheid een uiterst
complexe aangelegenheid.
Ik
ben zelf alleengaande ouder van twee kinderen (8 en 6 jaar), beide met een
psychiatrische hulpvraag. Vanwege mijn zorgen om de toekomst van hen en niet
alleen hen, heb ik mij sinds vorig jaar verdiept in deze materie. Met behulp
van oudervereniging Balans en Per Saldo ben ik meer en meer de stromingen gaan
zien binnen dit bezuinigingsplan. Mijn collega Anne-Miek en ik zullen proberen
de belangrijkste punten helder te krijgen. Waar Anne-Miek dieper in zal gaan op
de langdurige zorg, doe ik dit op de totale jeugdzorg.
In het kort
Er
is een duidelijke versnippering te zien binnen het huidige jeugdzorgstelsel.
Vrijwel iedereen is van mening dat deze zorg anders, efficiënter en ook beter
kan. Of dit met de opgelegde bezuinigingsmaatregel van 15% kan (450 miljoen) en
de gekozen wijze is echter de vraag. Gefaseerd zal over drie jaar, tot 2017, de
bezuiniging worden doorgevoerd.
Verschillende
disciplines
Er
vinden drie grote decentralisaties plaats, te weten: Participatiewet (nu nog
WWB*, Wajong* en WSW*), Transitie Jeugdzorg en AWBZ* naar WMO*. Deze drie
decentralisaties, ook wel het ‘sociale domein’ genoemd, zullen integraal
(samenhangend) uitgevoerd moeten gaan worden. Een voorbeeld: een kind met een
fysieke- én psychiatrische beperking. De fysieke beperking valt straks onder de
WMO en psychiatrische beperking onder de Jeugdwet (jeugdGGZ). Na de
transitiedatum 1-1-2015 wordt, vanuit de Jeugdwet, eerst uitgegaan van de eigen
kracht. Hieronder volgt een overzicht van de nieuwe route na 2015. Voor het
‘zittend bestand’* zorgontvangers vanuit de AWBZ of Zvw* loopt dit tot één jaar
na de transitiedatum door. Daarna zal ook het huidige zittend bestand opnieuw
herzien worden.
Jeugdzorg nu
Via
huisarts, Buro Jeugdzorg of Centrum Jeugd en Gezin doorverwijzing naar
JeugdGGZ. Deze zorg wordt betaald vanuit de AWBZ of de Zvw. Het huidige stelsel
is echter zo dusdanig versnipperd, dat er rondom één persoon soms meerdere
hulpverleners zitten. Daar heeft onze overheid nu een oplossing voor. De
transitie Jeugdzorg (overgang van overheidstaken naar gemeenten) Jeugdzorg en
decentralisatie AWBZ (decentralisatie = beslissingsbevoegdheden van de overheid
onderbrengen naar gemeenten).
Stapsgewijs gezien
vanaf 1-1-2015
- Preventie en uitgaan van de
eigen verantwoordelijkheid en eigen mogelijkheden (eigen
kracht) van jeugdigen en hun ouders, met
inzet van hun sociale netwerk;
- Demedicaliseren, ontzorgen en
normaliseren door onder meer het opvoedkundig klimaat te
versterken in gezinnen, wijken, scholen en
voorzieningen als kinderopvang en
peuterspeelzalen;
- Eerder de juiste hulp op maat
te bieden, om het beroep op dure gespecialiseerde hulp te
verminderen;
- Integrale hulp aan gezinnen
volgens het uitgangspunt ‘één gezin, één plan, één regisseur’;
door ontschotting ontstaan meer mogelijkheden
voor betere samenwerking en innovaties in
ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en
gezinnen;
- Meer ruimte voor
professionals om de juiste hulp te bieden en vermindering van
administratieve lasten; betrokken
professionals die sociale netwerken in de omgeving van
het gezin weten in te schakelen en die kunnen
samenwerken met vrijwilligers en
familieleden en hun kracht weten te benutten.
Toenemende zorgen
van ouders
Blijft
de toegang tot de kinder- en jeugdpsychiatrie gewaarborgd? Deze zorg zal immers
na 1-1-2015 geen verzekerde zorg meer zijn. Ouders voelen zich vaak niet
serieus genomen als het om de kinder- en jeugdpsychiatrie gaat. Dat zien we nu
al gebeuren bij de rapportage van het CVZ aan Edith Schippers om ADHD als ‘Lage
ziektelast’ aan te merken. Dit besluit zou kunnen gaan betekenen dat ADHD
behandelingen evenals medicatie uit het basispakket zal worden geschrapt. Wij
maken ons ernstige zorgen om deze ontwikkelingen en zien hier een niet subtiele
link met het demedicaleseringsbeleid van onze overheid.
Bij
kinderen met een autisme en/of ADHD problematiek is specialistische zorg
uitermate belangrijk. Wij weten als geen ander hoe onzichtbaar de beperkingen
van onze kinderen zijn voor de buitenwereld. Binnen de kinder- en
jeugdspecialistische zorg werken Academisch en Universitair geschoolde artsen,
deze jeugdGGZ zal ernstig in gevaar komen. En met hen tevens onze kinderen en
de kinderen van de toekomstige generatie. Na 2015 houden gezinnen, die nu nog
vanuit de AWBZ hun zorg krijgen, de huidige zorg, echter, vanaf 2016 komen ook
voor deze kinderen herindicaties!
Wie
voeren deze aan de voorkant uit? Is het de huisarts, het Centrum Jeugd en Gezin
of aan het loket bij de gemeente? Ouders van kinderen met een
kindpsychiatrische aandoening kloppen niet zomaar om welk probleem aan bij de
zwaardere zorg. Alvorens ze dat doen hebben ze veelal een erg lang en moeizaam
traject moeten bewandelen. Het niet zichtbare voor de buitenwacht zichtbaar
maken, daar hebben wij u als ouder voor nodig. Met de huidige onzekerheid is
het twee voor twaalf. De transitie is nog niet definitief, we kunnen daarmee
nog invloed uitoefenen op de knelpunten, werkbaarheid en houdbaarheid.
Voor
ons, van het Platform Verontruste Ouders, is het wel een streven om op een
heldere, respectvolle en informatieve wijze de hiaten binnen de decentralisatie
kenbaar te maken. Gemeenten moeten weten hoe een aantal van de voorgenomen
besluitvormingen binnen de Jeugdwet/JeugdGGZ op korte termijn tegen zich gaat
keren. Met slechts 1 winnaar, onze overheid. Grootste verliezers: het kind en
de kinder- en jeugdpsychiatrie!
Wij
hebben u nodig! Wij willen actief onze zorgen onder de aandacht brengen bij
onze overheid. Aanvankelijk is uw aanmelding voldoende. Daarna zal
terugkoppeling volgen in welke vorm(en) ons ouderinitiatief uitgevoerd gaat
worden (actie voeren, online acties etc).
Goed werk, kan ik ook de nieuwes brief krijgen zodat ik dat ook weer kan door sturen
BeantwoordenVerwijderenheel veel succes,Annie