Het beste van twee werelden Eigen Kracht en GGZ
Conferentie 28 januari 2013 Curium Oegstgeest
Robert Vermeiren
Doelbewust zijn mensen uit verschillende geledingen
uitgenodigd, behandelaren, clientenvertegenwoordigers en beleidsmakers. Vanochtend
was Loes Ypma PVDA (primair en speciaal onderwijs, passend onderwijs,
Jeugdzorg) aanwezig. Zij had graag aanwezig willen zijn maar is verhinderd
vanwege een debat. Er zal aan haar terug gerapporteerd worden want zij is zeer geïnteresseerd.
Aanvankelijk was Robert erg kritisch ten opzichte van Eigen
Kracht. Hoe kun je ouders loslaten en zeggen doe het maar zelf? Robert leerde
Miek kennen van het gedoe over ADHD via blogs en columns over en weer, Platform
Verontruste Ouders en We Bouwen Samen. Hij was verbaasd te horen dat Miek Eigen
Kracht coördinator was.
Via Miek kwam Robert in contact met Rob van Pagee en hij
werd geraakt door het ware verhaal.
Agaath Koudstaal (ontwikkelings- en
persoonlijkheidsstoornissen) gaat in op de vraag wat Curium er eigenlijk aan
doet. Omgaan met agressie: hoe kunnen we Eigen Kracht beter gebruiken?
Het is een onderdeel van de transitie, de inhoudelijke verandering
jeugdzorg GGZ.
Robert volgde het afscheidssymposium van Micha de Winter via
twitter (Milou van Hintum). Het versterken van de omgeving is een mooi idee.
Maar is Eigen Kracht de totale oplossing?
Hoe kunnen we Eigen Kracht introduceren in ons eigen
hulpverleningssysteem, bijv. binnen Bureau Jeugdzorg. Hoe kunnen we Eigen
Kracht en een andere vorm van hulpverlening aan elkaar aanpassen en vormgeven?
Wat kan het beleid hierin doen?
Rob van Pagee Eigen Kracht.
Eerst de leefwereld. Verander de volgorde in de zorg en
hulpverlening, Eigen Kracht en de GGZ. Landelijke eigen kracht centrales is het
meest ideale. Not for profit met een missie. Toen Rob in 2000 over Eigen Kracht
hoorde vond hij het een beetje soft klinken. Tegenwoordig gonst het door het
hele land heen en staat het in gemeentelijke nota’s. Er hangt een geur omheen
dat het goedkoper is. Het is een doorleefd besef dat mensen altijd een eigen
kring hebben (Jos van der Lens 2011). De ontwikkeling van de verzorgingsstaat
betreft niet jezelf. Je gaat met eigen naasten in een kring aan de slag. De
kracht van deze kring is als een motor. De individuele samenleving is niet
waar.
Maar…de motor kan uitslaan, lijkt soms niet aanwezig, hij
pruttelt slechts of slaat weer af. Maar iedereen heeft een eigen kring, de
motor is wel aanwezig. Hoe krijg je de motor weer aan de praat. Er blijken
onvermoede krachten aanwezig.
De inspiratie komt uit Nieuw Zeeland. Een op burgerkrachten gebaseerde
procedure om families te beschermen tegen inbreuk makende interacties van de
overheid en derden (systeem dekonaliriseren). Groupconferences: als er iets is
mag de overheid niet als eerste ingrijpen maar burgers met hun eigen kring.
Hiermee wordt het stelsel omgekeerd. Het is vanuit rechten door juristen
bedacht. Geen hulpverleningsmodel maar het recht veranderen. Een conflict is
het eigendom van de burger. Overheid en professionals werken met een andere
mindset. De leefwereld komt centraal te staan. Problemen overnemen is ook
afpakken.
Bij ons komt een aanvraag binnen en een onafhankelijke coördinator
gaat voorbereiden. Een conferentie bestaat uit 1. Delen van informatie (evt.
wordt hier een kader in gesteld) 2. Besloten gedeelte tijd van familie en
netwerk 3. Overeenstemming en afspraken maken. De coördinator maakt een plan en
er komt een evaluatie.
Een bekende vraag is bijv. waar kan dit kind veilig
opgroeien? De informatie kan komen van hulpverlening, scholen, jeugdzorg,
therapeuten en wordt gedeeld met de familie en het netwerk.
Kader: de overheid kan aan zeggenschap van burgers over hun
eigen leven randvoorwaarden stellen. Hoe meer vertrouwen de hulpverlening heeft
hoe minder kaders de familie nodig heeft. Vaak hebben hulpverleners en familie
dezelfde ideeën over kaders.
Het maakt niet uit over welke conflicten of kwesties het
gaat of welke mensen wel of niet. Het gaat niet over hoe de directe kring van
mensen rond het probleem aangesproken wordt. De familie maakt het plan zonder
enige inbreng.
De veerkracht in de samenleving wordt geactiveerd. Men leert
van het gevraagde in plaats van aanbieden van het bestaande. Men gaat uit van
het netwerk en het mobiliseren daarvan. Dit vergt ook een andere afrekening van
professionals, niet meer op het aantal interventies maar op de veerkracht in de
samenleving.
De zorgpunten nemen sneller af. Plaatsingen duren korter en
vaker dichterbij (bijv. eigen familie). De zorgconsumptie neemt af en de regie
wordt meer bij de familie gelegd. Er is toename van cohesie; na 9 maanden nog
waarneembaar. Het is kostenbesparend.
Opbrengsten voor de burger: er is meer steun uit eigen kring
en meer opvang in eigen kring. Er is een integraal plan. Er is een snelle
verbetering van de situatie. Een snelle afname van zorgpunten en er is eerder
veiligheid. Het probleem blijft bij de eigenaar (de burger) en men heeft de
regie in eigen hand.
Opbrengsten overheid/organisaties. Burgers die
verantwoordelijkheid nemen. Toename van de sociale cohesie. Professionals
worden minder belast zonder een oneigenlijke last op de schouders. De regie
ligt bij de burger. Er is een betere samenwerking tussen hulpaanbieders. Er
wordt efficiënter gebruik gemaakt van middelen. Het scheelt 21.000 per kind
(Jeugdzorg Amsterdam)
Het gaat verder dan Jeugdzorg. Er is herstel in een groep
buurt en wijk. Het kan ook dienen voor kwesties op school. Conflicten tussen
dader en slachtoffer nemen af. Het wordt ook ingezet bij dreigende
uithuiszetting (Eigen Haard). Er kan een plan van aanpak bij huiselijk geweld
gemaakt worden. Scholieren worden binnenboord gehouden. Het risico van obesitas
kan tegengegaan worden, tijdens en na een echtscheiding ingezet worden,
werkzoekenden, BOPZ. Het stelt ouder(s) in staat om binnen zes weken een plan
van aanpak op te stellen of een bestaand plan aan te passen.
Cornelie de Mare-Tak verteld over haar werk als regiomanager,
specifiek voor de situatie in Zuid-Holland. Zij begeleid coördinatoren en
belegd regio-overleggen met de coördinatoren. Zij bespreekt met de coördinator
hoe een conferentie aan te pakken, de te volgen stappen en geeft tijdens het
hele proces feedback.
Miek Wijnbergen is zelf moeder van twee kinderen met
autisme, oudste ook ADHD, en een licht verstandelijke beperking. Zij heeft
altijd ook hun vragen als ouders aan de hulpverlening voorgelegd. Waar vonden
zij dat hulp bij nodig was. In haar vrijwilligerswerk voor de NVA en Balans
werd zij gevraagd informatie te geven over licht verstandelijke beperking en
ADHD in het eerste deel van een conferentie. Zij raakte daardoor enthousiast
over het idee van Eigen Kracht. Dat had zij destijds ook willen hebben. Als een
vriendin bijv. destijds had voorgesteld eens in de twee weken een dolle avond
te maken dan was dat zeer welkom geweest.
Een casus uit eigen ervaring.
De conferentie moest gehouden worden van Bureau Jeugdzorg.
Het betreft een moeder van 5 jonge kinderen. Eerst moest het vertrouwen van de
moeder gewonnen worden. Vaak zien mensen je eerst als hulpverlener en moet je
duidelijk maken dat je dat niet bent. Het gaat om hun plan hun oplossingen. Een
coördinator is onafhankelijk en neutraal. Er wordt niet gereageerd op
uitspraken van de hulpverlener maar ook niet op die van ouders (ze zijn er
nooit als je ze nodig hebt of ze luisteren niet).
Via het spelen met de kinderen werd het vertrouwen van
moeder gewonnen. Ook vond ze het belangrijk hoe haar netwerk tegenover mij en
het idee van Eigen Kracht stond. We hebben op een middag de vragen met elkaar
doorgesproken.
De twee oudste kinderen (broers) zijn uit huis geplaatst. De
zorg gaat o.a. over de overige drie kinderen.
De oudste lijkt problemen te hebben op het gebied van ADHD
en reageert soms agressief. De eennaoudste zoon die uit huis geplaatst is woont
bij een vriendin aan de andere kant van het land. Hij uit zich heel moeilijk en
verwerkt alles in zichzelf.
De kinderen zijn af en toe bij vader als hij in Nederland is
(is veel op vakantie). De ouders zijn gescheiden en er is regelmatig
onenigheid. Zij communiceren via de rechtbank.
Er zijn duidelijke afspraken nodig over de bezoekregeling
zowel naar vader toe als de kinderen onderling.
Moeder lijkt de ene keer prima te begrijpen wat de kinderen
nodig hebben en waar de problemen liggen. Een andere keer snapt zij niet waar
de hulpverlening zich druk om maakt en waarom er zorgen zijn over de
ontwikkeling van de kinderen. Zowel de vader als de moeder vinden het heel
belangrijk dat de kinderen goed presteren en vragen soms teveel van de
kinderen.
Het lijkt erop dat moeder regelmatig overvraagd wordt en zij
reageert dit dan af op de kinderen.
Er zijn een paar betrokken vrienden. Zij worden door de
informatie geconfronteerd. Zij wisten niet goed wat er speelde.
Zus van moeder heeft een samengesteld gezin maar wil wat bijdragen.
De eennaoudste zoon kan altijd bij haar terecht en kan altijd bellen. Hij kan
komen logeren op data die zij zal aangeven.
Opa en oma zijn vooral gericht op de twee oudste kinderen.
Met name oma wil graag wat betekenen maar communiceert niet altijd goed met
moeder dus er zijn duidelijke afspraken op papier nodig. Moeder reageert
wisselend, de ene keer valt er goed met haar te praten en de andere keer is zij
bozig. Opa houdt zich op de vlakte.
De vader van moeder, andere opa, wil ook graag meedenken maar
er leeft boosheid over de vader van de kinderen.
In de voorbereiding van de conferentie blijkt het laatste
kind niet een kind van vader te zijn. Betrokkenen uiten zich hierover maar
uiteindelijk blijkt dat iedereen vindt dat het contact met vader moet blijven
en er duidelijke afspraken over nodig zijn. In de conferentie kan iedereen zijn
of haar gevoelens hierover uiten.
Vader wil niet meedoen maar heeft wel antwoord gegeven op de
vragen en aangegeven dat hij wil meewerken aan een bezoekregeling.
Haaks daarop besluiten ouders hierover een rechtszaak te
beginnen. Dit hebben wij verder laten rusten.
In een andere rechtszaak wordt de OTS verlengd van de oudste
twee jongens en moet in een Eigen Kracht Conferentie duidelijkheid komen over
de overige drie kinderen.
Oudste zoon komt in een observatiegroep (diagnostiek) en zal
behandeling krijgen. In de weekenden is hij bij opa en oma en op woensdagmiddag
gaat hij naar moeder.
Het pleeggezin wordt voor de eennaoudste verlengd. Vrienden
helpen bij het vervoer zodat het contact met de drie overige kinderen en de
oudste broer gegarandeerd is.
Moeder krijgt een persoonlijkheidsonderzoek (dit stond naast
de bezoekregeling in het kader van Bureau Jeugdzorg) bij een erkende van
tevoren goedgekeurde psychiater. Zij staat open voor begeleiding en
behandeling.
De oudste twee jongens gaan op vakantie met opa en oma.
Er is een persoon op school waar de een na oudste terecht
kan. Er zullen regelmatig gesprekken plaatsvinden.
De drie jongsten krijgen alle drie een vertrouwenspersoon.
Deze personen ondersteunen moeder in de opvang van de kinderen, halen en
brengen naar clubjes e.d.
Een persoon coördineert de opvang per week. Deze persoon
heeft wekelijks contact zowel met moeder als de overige drie kinderen. Nagegaan
wordt welke ondersteuning wanneer nodig is.
Aan de hand van de casus worden veel vragen gesteld en
beantwoord door Rob van Pagee, Cornelie de Mare-Tak en Miek Wijnbergen.
Kirsten van Gink – Niet gewelddadig verzet
It takes a village to raise a child
Non Violent Restistance – NVR
Ouders van Sam, 14 jaar (PDD-NOS).
Zij melden zich opnieuw aan bij de polikliniek want ze
zitten met hun handen in het haar met hun zoon. Hij is weg zonder dat ze weten
waar hij is, hij rookt wat de ouders absoluut niet willen, en hij is betrokken
bij vechtpartijen. Regelmatig staat de politie voor de deur. De ouders hebben
al van alles geprobeerd. Er heeft behandeling plaatsgevonden, psycho-educatie
en ouderbegeleiding maar als snel ontstonden weer problemen. Ouders voelen een
enorme schaamte en voelen zich incompetent.
Ouders raken steeds meer geïsoleerd. Moeder probeert Sam te
overtuigen. Vader is meer van de harde aanpak wat moeder weer probeert te
sussen. Ze zitten onderling niet op een lijn.
NVR voor wie? Gezinnen waarbij sprake is van een patroon van
gewelddadig gedrag of sterk afwijkend patroon. Hoe zorg je dat de ouder
betrokken is en zich kan inleven in het kind. Er wordt openheid nagestreefd.
Noem het beestje bij de naam. Hoe kun je ondersteunen? Leren de-escaleren.
Uiteindelijk samenwerken en grenzen aangeven.
Het doel is van onmacht naar kracht te komen. Ouders worden
in hun kracht gezet. Door het zelfvertrouwen komt er weer regie over de
opvoeding en het leven. Je kunt mensen niet vertellen wat er aan de hand is.
Ouders zijn bang voor een oordeel (geen goede ouders te zijn). Als het dan
uiteindelijk aan de buurvrouw wordt verteld wil die heel graag helpen. Er wordt
aan de ouders uitleg gegeven over het belang van transparantie en openheid. Er
wordt steun gezocht en het netwerk wordt vergroot. En welke hulp van anderen is
nodig? De ouderlijke aanwezigheid wordt vergroot. Geleerd wordt om prioriteiten
te stellen. Als ouder de regie leren houden. Geleerd wordt een duidelijke
stellingname te maken aangaande onacceptabel gedrag van het kind. Maar ook het
verzoenen.
NVR en het vergroten van Eigen Kracht. Inzetten in het eigen
netwerk is fundamenteel. Ouders bepalen zelf tegen welk gedrag ze zich willen
verzetten en welke hulp ze nodig hebben.
Door de opzet van de cursus wordt het eigen netwerk groter
en hebben ouders meer vertrouwen in de toekomst. Er is een stuk minder ruzie.
Er is meer ruimte om echt te praten over wat nodig is. Sam staat meer open voor
ondersteuning en kan overleggen met zijn ouders. Er wordt meer ruimte gecreëerd
voor andere zorg (psychiatrie) en deze te laten lukken. Er gaat minder tijd
verloren aan strijd.
Er worden ook teams getraind zoals een semi residentiële
afdeling waar ook een stukje ouderlijk gezag wordt gegeven. Op de werkvloer
wordt men soms ook moedeloos van gedragsproblemen. Bij de aanmelding moet
duidelijk zijn dat dit iets is wat we samen gaan doen. Ouders worden constant
betrokken en het netwerk wordt ingeschakeld. Ouders willen graag uitrusten na
aanmelding (begrijpelijk). Ookal kun je zelf niet wie kan dan wel komen? Ouders
raken geïnteresseerd en op de groep en in thuisbegeleiding. De groepstraining
is tien keer elke week. NVR is juist voor ouders, er komt meer interactie met
hun kind. Het kind ziet het probleem niet of wil niks. Pas na het doorlopen van
het traject wordt gekeken naar de mogelijkheden bij het kind. Ouders leren
tools. Je moet niet voor de ander denken. Dit gebeurt-dit kan niet-wat voor
oplossing heb jij (het kind).
Agaath Koudstaal (zorgprogramma persoonlijkheidsstoornissen)
Poliklinisch en (dag)kliniek behandeling voor jongeren 12-20
jaar met (trekken van) persoonlijkheidsstoornis
Veranderen doe je niet alleen Eigen Kracht in de GGZ
De jongere ervaart zichzelf als moeilijk en heeft weinig
vertrouwen. Waar zit de Eigen Kracht? Bereik je met gedrag wat je zou willen?
Er is gestart met ouderavonden, sinds twee jaar
netwerkavonden.
Belangrijk is de kring te vergroten. Hoe mobiliseer je meer
krachten om de jongere en ouders heen? Er is steeds meer behoefte om de kracht
van het netwerk beter te verbinden met behandeldoelen. De jongere en de
omgeving hebben intense emoties en heftige reacties. De oplossing wordt het
probleem. De jongeren geven veel kleur maar de afstemming is vaak lastig. De
oplossing is snijden (zichzelf beschadigen). Als ouders geen eisen stellen
wordt het stressniveau lager.
We moeten niet als eerste aan een Eigen Kracht Conferentie
denken. De kluwen van problemen moet uit elkaar getrokken worden.
Dirk is 18 jaar en is aangemeld vanwege depressieve
klachten. Hij heeft sterk vermijdend gedrag evenals zijn vader. Beiden
gebruiken drank om zich wat losser te voelen. Moeder is veel in het buitenland
bij familie. De stemming klaart tijdens de opname goed op maar het lukt niet om
een sociaal leven thuis op te bouwen. Er volgt een conferentie. Vader blijkt
veel minder passief dan gedacht en schakelt broers en nichtjes in.
Kelly is 17 en haar ouders zijn gescheiden. Zij heeft
grensoverschrijdende seksuele ervaringen gehad. Van jongs af aan zijn er
heftige emotionele reacties. Haar ouders steunen door te pogen spanning te
vermijden. Er is gering zelfvertrouwen. Het meisje vraagt zeer indirect om
hulp. Het wisselt tussen sterk ik wil dood/neem het over/niks aan de
hand/bemoei je er niet mee. In een conferentie wordt een plan voor de toekomst
gemaakt. Er is een systeemtherapeut en een toekomstige woonplek gevonden.
Ouderbegeleiding en systeemtherapie. Wanneer zet je het in,
waar in het proces. Hoe geven we jongeren zoveel mogelijk regie. Waarop zijn behandelaars
sturend en wanneer zijn de oplossingen van het netwerk leidend? Wie doet het en
hoe wordt ruimte gemaakt? Er moet goed contact met de familie zijn en geen
contra-indicaties. Wat is het doel?
Na de pauze gaan we in zes groepjes uiteen praten over:
1.
Waar liggen er kansen voor het integreren van
Eigen Kracht en GGZ? Beschrijf waarom of enkele voorbeelden
2.
Wat zijn de (huidige) belemmeringen?
3.
Hoe kunnen beleidsmakers kansen faciliteren?
Er vindt een actuele verandering in de GGZ plaats. We moeten
de verantwoordelijkheden meer bij ouders en jongeren leggen.
Sinds twee jaar is receptioniste manager psychiater iedereen
in een model van besef wat jij doet heeft effect op de ander. We moeten gebruik
maken van de verantwoordelijkheden van ouders en jongeren hierin. Belemmeringen
kunnen zijn cultuur en actuele veranderingen in de GGZ. Voor sommigen is het
een oplossing maar dan met een andere financiering. Men moet met elkaar willen.
Centraal moet komen te staan hoe we met elkaar omgaan. Ouders zijn meer
maatschappelijk betrokken (opvoedingsdebat).
Ouders en jongeren moeten overeind gehouden worden. Door het
netwerk te betrekken stimuleer je automatisch eigen kracht. De jongeren zijn
kwetsbaar. In het voorstadium kun je daarin binnen het netwerk uitleg aan
geven, dat werkt ondersteunend er ontstaat meer begrip. We hebben een
hulpverlenersbril en willen zelf het voorwerk verrichten (valkuil). Hoe zit
het, met elkaar van gedachten wisselen, misschien vergeten we basale dingen.
Er moet ruimte zijn om richtlijnen te geven. We mogen deze
stap niet overslaan. Niet bij de aanmelding een conferentie overwegen. Wij gaan
aan de slag. Eerdere hulp heeft niet gewerkt. Er moet geinventiseerd worden in
nieuwe hulp: het netwerk met elkaar om stappen te nemen. De vraag naar
hulpverlening en je krijgt alles op je
bordje. We moeten mensen niet het bos insturen, kom terug en verder kijken. Als
de huidige hulpverlening denkt over doorverwijzen en er komen nieuwe
hulpverleners (en een Eigen Kracht Conferentie overslaan). Als GGZ een opname
niet overneemt kan een Eigen Kracht Conferentie georganiseerd worden. Maar het
kan ook andersom ook na de opname kan een conferentie georganiseerd worden. Of
helemaal aan het begin, welke richting gaat het uit? Het moet ook serieus
genomen worden. De hulpverlening moet een centrale rol hebben. Wie zijn wij om
te beslissen? Hoe laat je eigen kracht zijn zonder overnemen van de
hulpverlening? Soms is het ook goed even te laten mislukken even met de neus
tegen de deur.
Een professional zou dit ook goed kunnen. Je gaat niet eerst
ouders vaardiger maken en vervolgens Eigen Kracht inzetten. Een cultuuromslag
is ook een kans. Je bent minder behandelaar (doet zoals hij doet). Het wordt
een lastige klus dat om te vormen. Er zijn verschillende culturen. Het is veel efficiënter de GGZ behandeling
een groter onderdeel van het plan te laten zijn. We moeten op behandeling
inzetten. Een groot deel van de GGZ
bestaat uit enkelvoudige problematiek.
Op de leefomgeving gericht is niet zo gewoon. Bij een brede problematiek
is het zinvol. Het onderwijs is belangrijk. Gebruik het bij gezinnen die
aangeven waar het mis gaat. Een belemmering is de DBC cultuur. Een andere
bekostiging is beter passend.
Het moet geen semi-vrijheid zijn (ouders het idee geven het
in de hand te hebben en dreigen dat het uit handen genomen wordt). Ouders
hebben het gevoel de controle kwijt te raken. De zorg moet veel meer in vaste
lijnen, sneller in en uit terwijl de zorg doorgaat. Het lijkt wel alsof er
verschillende talen zijn, we moeten elkaars taal gaan praten. Met elkaar en
naast elkaar.
Er is prestatiebekostiging. Het oorspronkelijke idee van
DBC. Betalen voor wat je doet en verantwoord waarvoor je geld hebt gevraagd.
Beleidsmakers gaan rigide met de afspraken om.
Er zijn grote kansen voor kind en jeugd. De hele GGZ, het
hele systeem heeft een probleem. We kunnen meer bij onze taak diagnostiek en
behandeling blijven. Als er zorgen zijn op school etc. leg je met Eigen Kracht
terug. Het is niet een heilig model. Maar het is o.k. om van eigen kracht uit
te gaan. Diagnostiek en behandeling zijn goed daar zijn we goed in en dat
blijven we doen. Er zijn verschillende ontwikkelingen en verschillende
werkrelaties onder de psychiatrie (verschil 6 of 16) De geschiedenis van de
GGZ, problemen in de samenwerking en kostenpartners. Wie doet de nazorg? Hoezo
nazorg? Gewoon zorg!
Er is een wisselend perspectief. Het idee over
verwaarlozing, protocol mishandeling, verandering. Thirst things thirst. Niet
als eerste Eigen Kracht.
Ga voor de herstelvisie, systeemvisie, Eigen Kracht, Een
gezin een plan. Het is lastig werken met een gezin een plan. We moeten elkaar
vinden in eigen visie. Er is een mindset nodig om in eigen kracht te denken.
Mensen moeten minder geïsoleerd worden, er is een hele kring nodig. Systeem
denken en handelen. Vroeger waren mensen
gehospitaliseerd in een instelling, later zijn velen eruit gekomen. Veel mensen
komen hier om hulp. Belemmeringen zijn verschillende financieringsstromen, de
bekostigingsstroom. Het kan moeilijk zijn je ellende in een kring te delen en
het kan moeilijk zijn een kring bij elkaar te krijgen. Hoe krijg je het van aanbod
gestuurd naar vraag gestuurd. Een hulpverleningsmethodiek, eigenaarschap bij cliënten
en het overnemen van regie. Er is wantrouwen wat kan GGZ wel/niet doen. Niet
alleen gezondheid maar ook schulden zien. Ouders vertellen wel je zit niet met
privacywet. Waarom wel of niet? Hoe en wanneer hoe breed en hoe snel.
Psycho-educatie is belangrijk. Er moet opgeleid en geïnstrueerd worden.
8 maart komt er een vervolg in Boerhaave (1 gezin 1 plan,
transformatie en transitieproces). Trust the proces! Casuïstiek is een goede
manier om te ontdekken wat kan.
En hiermee sluiten we een inspirerende middag af en gaan aan
de borrel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten