Uitvergroten klassen is een keuze
De klassen in het basisonderwijs worden steeds groter, zo berichtte RTL nieuws afgelopen weekend. Deze conclusie is gebaseerd op een enquête van de PO-raad die door 228 schoolbesturen is ingevuld. De oorzaak van het stijgende aantal leerlingen in de klas ligt volgens de bestuurders aan de bezuinigingen op het onderwijs.
Volgens de Algemene Onderwijsbond is het vergroten van de klassen een keuze van het management en kunnen er ook andere keuzes gemaakt worden. Bestuurslid Liesbeth Verheggen: “Het is aan de schoolbestuurders om deze bezuinigingen in te vullen. Er zou ook gekozen kunnen worden om minder geld te besteden aan het management en de bureaucratie, maar klaarblijkelijk wil men dit niet.”
Toch legt de enquête volgens de bond de vinger op de zere plek en wordt nu al duidelijk wat de gevolgen zijn van de bezuinigingen van 300 miljoen op passend onderwijs. Verheggen: "Het wordt pijnlijk duidelijk dat schoolbesturen nu al een voorschot nemen op de bezuinigingen, ondanks dat deze pas in 2013 worden ingevoerd. De reorganisatie van het stelsel van passend onderwijs beheerst nu al de klas en dit resulteert kennelijk in het vergroten van de klassen.
Volgens de PO-raad kan er nauwelijks meer gekort worden op het bestuur en het management, maar de bond vindt dit twijfelachtig. Verheggen: “Dit is een veel te gemakkelijke redenering: omdat er kennelijk niet gekort kan worden op bestuur en management wordt er dus gesteld dat de klassen maar groter moeten worden. Het is vreemd dat hier niet meer kritiek op komt, want dit leidt regelrecht tot kwaliteitsverlies.
Volgens ons kan er veel scherper gekeken worden naar het nut van de managementlagen, maar ook naar de hoogte van de salarissen van bestuurders. Bovendien is op veel scholen te laat gereageerd op de krimp. Anderzijds is het begrijpelijk dat er vanuit de angst voor de bezuinigingen nu al maatregelen worden genomen. Het kabinet heeft de gevolgen van haar ondoordachte beleid over zichzelf afgeroepen”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten