www.nederland2 uitzending gemist
Journalist/programmamaker Gideon Levy doet verslag van nieuws dat ons dagelijks raakt. Eerder onderzocht hij de gevolgen van de bezuinigingen in een kleine gemeente (de jas moest maar iets minder dik). Helaas een enkel verkeerd feit (ondersteuning bljft gewoon) en verkeerde cijfers (43% toename Rugzakjes).
Vandaag deel 1 Wat is er toch mis met onze kinderen? Levy is te gast op de St Jans school in de Baarsjes, Amsterdam.
Het aantal leerlingen dat extra zorg nodig heeft stijgt. In het Passend Onderwijs gaan straks zoveel mogelijk leerlingen met leerproblemen naar een gewone school. Er zijn opvallend veel bezuinigingen en vernieuwingen in het onderwijs. Denk aan de Mamoetwet, niveauklassen, WSNS, LLGF ofwel Rugzakje, Passend Onderwijs.
De directeur verteld. Kinderen veranderen. 30 jaar geleden hadden we 1 leerling die over auto's liep. Die was nog net te handhaven in de klas. Tegenwoordig hebben kinderen vaak structurele problemen in de omgang met elkaar en om hun agressie te beteugelen.
Levy was snel afgeleid. Dat is een achterhaalde term. Tegenwoordig heet het ADHD. Een kind legt uit wat ADHD bij haar is. Ze verteld dat ze een koptelefoon heeft omdat ze snel is afgeleid en een speciaal kussentje omdat ze beweeglijk is. Zij vindt haar diagnose en verslagen daarover ook wel interessant.
De directeur verteld. Tegenwoordig moeten kinderen meer presteren. Ze krijgen veel meer informatie op zich af. De samenleving is ingewikkelder geworden. Er zijn veel toetsen en testen, bij kleuters al. Vroeger ging men af op het vakmanschap van de kleuterleerkracht. Er worden hoge eisen aan kinderen gesteld. Een VMBO-T advies ziet men als te laag.
We volgen groep 6, plusminus tienjarigen is de klas en in een les drama.
De leerkracht werkt met een time-timer zodat kinderen weten hoeveel tijd ze hebben voor een opdracht. Vier kinderen zijn te onrustig en voor 1 kind is een Rugzak aangevraagd.
Stoornissen die men in het onderwijs tegenkomt zijn o.a. dyslexie, dyscalculie, NLD beelddenken, McDD, ODD, ADHD, ADD, OCD, PDD-NOS, Asperger, dysfasie, dyspraxie.
Er is ondersteuning op de volgende gebieden: vakinhoudelijk, faalangstreductie, motorische Remedial Teaching, Competentietraining, SOVA, Oplossingsgericht coachen, stagiaires ergotherapeuten (schrijfmotoriek), hulp bij spraak/taalproblemen, logopedie.
Levy gaat terug naar zijn oude lagere school en ontmoet daar de oud-directeur.
Kinderen die meer zorg nodig hebben, die autisme hebben of ADHD die hadden wij vroeger niet, zegt de oud-directeur. Je had vroeger alleen MBD. Was ik vroeger druk? vraagt Levy. Jij was niet druk, jij wilde wel werken en je kon gestimuleerd worden om te werken. Je was snel afgeleid. Vroeger had de leerkracht een opvoedende taak. Tegenwoordig worden leerkrachten daarop niet meer afgerekend. Ouders hebben nauwelijks tijd voor de opvoeding. Een kind komt om 17.00 uur uit de opvang.
De Rugzak wordt te duur. De Rugzakjes zijn gestegen met 43% (...)
Micha de Winter: Kinderen veranderen, er zijn meer stoornissen. Dit blijkt niet het geval. De systemen denken in termen van ziektes. Er is een etiket nodig om een PGB en Rugzak te krijgen.
De Intern Begeleidster laat een dikke map zit. Het is het dossier van 1 kind betreffend aanvraag en toekenning van de Rugzak. Men is er driekwart jaar mee bezig geweest. Het dossier zit vol met communicatie met het REC waaronder het indicatiebesluit, digitale correspondentie, communicatie en afsluiting van hulpverlening, het verslag van de ontwikkelingspsycholoog.
De Winter: reguliere scholen kregen te maken met bezuinigingen op speciaal onderwijs. Er zaten grote gaten in de budgetten. Gewone scholen moesten kinderen met leerproblemen opvangen. Scholen konden toen een Rugzak aanvragen en namen de etiketten op de koop toe. Het systeem stopt maar de ondersteuning blijft. Er komen nu nog meer kinderen uit het speciaal onderwijs met leerproblemen.
In deel twee bezoekt Levy het Speciaal Onderwijs
Geen opmerkingen:
Een reactie posten