maandag 6 juni 2011

Alsnog Reactie van het CDA (op onze brief)

Geachte mevrouw Wijnbergen,

Hartelijk dank voor de brief van Ouderplatform Verontruste Ouders en de bijgevoegde reacties.

U maakt zich grote zorgen over de ombuigingen in de AWBZ, met name wat betreft het pgb. U vreest de gevolgen van deze veranderingen. Ik kan uw zorgen goed voorstellen, na het lezen van uw mail. Gezien het grote aantal mails, en gegeven het feit dat elke situatie weer anders is kunnen wij niet op elke individuele situatie ingaan. Maar ik kan u verzekeren dat ik al die persoonlijke verhalen meeneem bij de standpuntbepaling van de CDA Tweede Kamerfractie.

Voor veel mensen is het inperken van het persoonsgebonden budget in de AWBZ een pijnlijke ingreep. Maar voor het CDA is het vooral ook een noodzakelijke ingreep, als we de zorg overeind willen houden voor mensen die op langdurige zorg zijn aangewezen. De uitgaven voor de langdurige zorg zijn de laatste jaren buitensporig gegroeid. We moeten wel maatregelen nemen. Het persoonsgebonden budget (pgb) blijft bestaan voor mensen die langdurige zorg nodig hebben en anders in een instelling terecht zouden komen. Sterker nog, ze krijgen er 5 % bij, zodat ze ook echt een stevig budget hebben om zoveel mogelijk hun eigen zorg te kunnen organiseren. De groep pgb-houders zonder verblijf behoudt de indicatie, dus het recht op zorg. Voor een zorgvuldige invoering gaan de maatregelen pas in 2014 in.

AWBZ
Het uitgangspunt van de kabinetsplannen is dat AWBZ zorg beschikbaar blijft voor iedereen die langdurig zorg nodig heeft, ook in de toekomst. Per jaar gaat er € 23 miljard om in de AWBZ, en dat stijgt elk jaar fors. Zonder maatregelen wordt de AWBZ onbetaalbaar. Het CDA wil de AWBZ terug brengen naar waar het oorspronkelijk voor bedoeld was: het verzekeren van niet op genezing gerichte, intensieve, langdurige zorg die langer duurt dan een jaar. Dat betekent dat we glashelder af moeten bakenen wat er wel, en wat er niet meer onder de AWBZ valt. De zorgkantoren worden afgeschaft, hun taken worden overgenomen door de zorgverzekeraars. Deze moeten.


PGB
In 2010 werd er vanuit de AWBZ € 2,2 miljard uitgegeven aan het pgb. In 2002 bedroegen de uitgaven op dat terrein nog € 414 miljoen. Dat is dus een gemiddelde stijging van 23% (!) per jaar. Door de kabinetsmaatregelen wordt de toegang tot een pgb heel sterk beperkt. Pgb-houders zonder indicatie voor langdurig verblijf zijn vanaf 2014 aangewezen op zorg in natura. Deze zorg moet wat het CDA betreft zoveel mogelijk op maat worden aangeboden, met voldoende mogelijkheden voor eigen regie. De maatregelen gaan voor nieuwe gevallen in per 1 januari 2012. Bestaande pgb-houders houden hun aanspraken op het pgb tot 1 januari 2014.
Mensen met een indicatie voor langdurig verblijf houden hun pgb. Zij krijgen er zelfs 5% bij.


WMO
Voor alle duidelijkheid: ook in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) kan er een pgb worden aangevraagd, bij de gemeenten, voor huishoudelijke hulp, ondersteuning of woningaanpassingen. Dat is een ander pgb, dat valt buiten deze ombuigingen.


Hoofdlijnen wijzingen
Kort samengevat gaat de komende periode in de AWBZ het volgende gebeuren:
  • Scheiden van wonen en zorg. Door zelf de huur te betalen kunnen mensen ook zelf bepalen waar ze gaan wonen en waar ze zorg willen ontvangen, thuis of in een instelling
  • Revalidatiezorg gaat van de AWBZ naar de Zorgverzekeringswet (ZVW)
  •  De Zorgkantoren worden afgeschaft, waardoor er een bureaucratische tussenlaag verdwijnt; De uitvoering en bemiddeling gaan over naar de zorgverzekeraars. Maar de AWBZ blijft een volksverzekering
  • Het bestuur en toezicht op zorginstellingen wordt verbeterd
  • Het PGB wordt ingeperkt door strengere toegangseisen, maar het wordt wel een wettelijk recht en het wordt verhoogd met 5%
  • Begeleiding gaat van de AWBZ naar de WMO
  • Het zorgzwaartepakket wordt verhoogd. Hierdoor kunnen meer medewerkers worden aangetrokken om de gevraagde zorg goed uit te voeren
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,

Sabine Uitslag
Tweede Kamerlid CDA


1 opmerking:

  1. Mijn reactie aan mevrouw Uitslag (hoe toepasselijk de naam...)
    Geachte mevrouw Uitslag,

    Door deze ombuiging vallen straks veel mensen tussen wal en schip. Het ergste is dat wij onze regie verliezen. Wij worden opnieuw afhankelijk. Zorg en begleiding aan kinderen op maat, precies waar wij behoefte aan hebben, is nu onmogelijk gemaakt. Wij worden zo weer afhankelijk van welwillende mantelzorgers. Persoonlijk heb ik die niet: iedereen werkt. Nu stoppen mensen met werken of werken part-time om voor hun kind te kunnen zorgen. Met het wegvallen van het PGB is dat straks niet meer mogelijk. Deze gezinnen komen in de knel doordat onze kinderen veel geld kosten en wij daarnaast dezelfde vaste lasten hebben. Anderen kopen begeleiding in op momenten dat het hun schikt. Deze begeleiders en hulpverleners werken vraaggericht.
    Straks komen wij niet in aanmerking voor zorg vanuit een instelling. Want met al die begeleiding lukt thuiswonen nog net. Wij kiezen ervoor onze kinderen thuis op te voeden.
    Daarbij werkt een instelling niet vraaggericht.
    En bij de gemeente zijn wij afhankelijk van de zorg die zij bieden. Dan moeten onze kinderen bijv. naar een dagverblijf (wat kost dat?) omdat de begeleiding in groepsverband wordt aangeboden.
    Wij zijn van mening dat de gemeente nooit tegemoet kan komen aan alle individuelen zorgvragen. De een heeft zorg 's nachts nodig om eens te kunnen doorslapen, de ander moet gevoed worden, weer een ander aan een beademingsapparaat, en weer een ander heeft zorg nodig voor overprikkelde kinderen waarvan je moeilijk een tijd en datum kunt afspreken. De gemeente mist niet alleen de kennis maar ook de middelen om e.e.a. te kunnen financieren.
    Dit is een hele slechte ontwikkeling voor heel veel ouders. Daarbij komt dat de zorg zoals die nu wordt ingericht vele malen duurder zal blijken dan het PGB.
    Mijn kinderen hebben ook langdurige zorg nodig. Niet omdat zij lichamelijk ziek zijn maar omdat zij begeleiding nodig hebben om zich overeind te houden in de maatschappij. Die hulp is nodig bij school, werken, wonen. Hoe moet het straks als mijn kind begeleid wil wonen? Zijn we dan weer afhankelijk van een instelling? Hebben wij dan niets meer te vertellen over de zorg die ons kind nodig heeft? Gaat een instelling dan behandelen? Zomaar wat vragen waar ik geen antwoord op kan vinden. Er is veel onduidelijkheid en onzekerheid.
    Daarbij komt dat onze kinderen wel heel vaak en heel hard getroffen worden door een stapeling van maatregelen. Bezuinigingen op Passend Onderwijs, TOG, PGB, AWBZ, WWNV, subsidie stopgezet of gehalveerd aan ouder/patientenverenigingen. Dit is helemaal geen kabinet van alle Nederlanders! Dit is een kabinet voor de mensen die het treffen dat ze in goede gezondheid leven. En van de mensen die de centen hebben. Mensen met geld kunnen begeleiding uit eigen zak veroorloven. Heb je geen geld dan mag je het zonder stellen. Mensen krijgen niet dezelfde kansen.
    Ik kan mij zo voorstellen dat veel CDA'ers zich niet meer in uw beleid kunnen vinden. Dit is niet verenigbaar met het geloof dat leert dat we elkaar moeten respecteren en de zwakkeren moeten helpen.

    Ik wens u veel wijsheid bij uw beleid,

    met vriendelijke groet,
    Namens Ouderplatform Verontruste Ouders
    Miek Wijnbergen

    BeantwoordenVerwijderen